تبیان، دستیار زندگی
معمولا پس از غذا به دلیل پر شدن معده، کودکان دچار سکسکه می‌شوند، اما گاهی ممکن است کودک با معده خالی هم سکسکه کند. دلیل آن...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چرا کودک به سکسکه می‌افتد؟


معمولا پس از غذا به دلیل پر شدن معده، کودکان دچار سکسکه می‌شوند، اما گاهی ممکن است کودک با معده خالی هم سکسکه کند. دلیل آن هم بلعیدن مقدار زیادی هوا به‌خاطر مکیدن شیشه یا پستانک است.


سکسکه کودک

مادربزرگ‌ها می‌گفتند، سکسکه نوزاد نشانه سلامت و به معنی آن است که شیرخوار معده گشاد می‌کند. در واقع این باور اشتباه است.

سکسکه، علامت سلامت یا بیماری نیست و هیچ تاثیر فیزیولوژیکی ندارد.

معمولا پس از غذا به دلیل پر شدن معده، کودکان دچار سکسکه می‌شوند، اما گاهی ممکن است کودک با معده خالی هم سکسکه کند. دلیل آن هم بلعیدن مقدار زیادی هوا به‌خاطر مکیدن شیشه یا پستانک است.

وقتی معده پر از هوا (در اثر گریه یا خنده) یا مایع (نوشیدن شیر) می‌شود، منبسط و باعث کشش عصبی می‌شود که به دیافراگم متصل است. این حالت باعث نافرم‌شدن این ماهیچه و عامل به‌وجود آمدن حرکت‌های غیرقابل کنترل آن است.

صدای ناشی از سکسکه نیز در واقع صدایی است که در اثر بسته شدن ناگهانی نای بعد از هر اسپاسم به وجود می‌آید.

سکسکه در نوزادن زیاد دیده می شود و احتمالا به خاطر این است که پرده دیافراگم، هنوز به طور کامل رشد نکرده است. اما خود به خود و عموما در دو ماهگی کاهش می یابد.

سکسکه به خاطر ورود هوا به معده کودک، در هنگام شیرخوردن به وجود می آید. انبساط ناگهانی معده به خاطر حجم زیاد هوا، موجب انقباض دیافراگم می شود و سکسکه را در پی دارد

شاید این حالت برای بدن کوچک نوزاد، حالتی عجیب و سخت باشد، اما در واقع این انقباضات، همراه درد نیست، مشکلی برای او به وجود نمی آورد و باعث گریه اش نمی شود.

بین سکسکه، باد گلو و سریع شیرخوردن نوزاد هیچ رابطه ای وجود ندارد، زیرا سکسکه اصلا به مشکلات گوارشی بستگی ندارد.

سکسکه از چه زمانی شروع می‌شود؟

جالب است بدانید کودک در دوران جنینی نیز در رحم مادر سکسکه می کند و این حالت چندان برایش عجیب نیست، با این تفاوت که سکسکه جنین به خاطر بلعیدن هوا نیست، بلکه مایع آمنیون، موجب سکسکه می شود.

از هفته بیستم بارداری معمولا زنان می‌توانند سکسکه جنین‌شان را حس کنند.

اواخر بارداری یک درصد از ساعت عمر جنین به سکسکه می‌گذرد و بر خلاف زمان بعد از تولد که نوزاد در معرض هوا قرار دارد، جنین درون مایع آمنیوتیکی سکسکه می‌کند.

ظاهرا سکسکه جزیی از تکامل اعصاب جنین است، اما بر خلاف لگدزدن که فقط قسمتی از شکم مادر تکان می‌خورد، هنگام سکسکه جنین، معمولا همه شکم مادر تکان می‌خورد. این وضعیت معمولا چندان طول نمی‌کشد و ظرف 5 تا 10 دقیقه از بین می‌رود.

راه های مقابله با سکسکه

موقع سکسکه چه کنیم؟

در مورد بزرگسالان معمولا گفته می‌شود روش‌هایی مانند ترساندن، نوشیدن یک لیوان آب سرد یا گرم بدون نفس کشیدن، گذاشتن کلیدی سرد پشت کمر، نگه‌داشتن نفس و... موثر است.

روش‌هایی که به کودک آسیب نرساند یا باعث ترسیدن او نشود را می‌توان برای او هم به کار برد.

گاهی دلیل ادامه سکسکه در کودکان، جنب و جوش زیاد است.

برای متوقف‌کردن سکسکه شیرخواران و نوزادان، کافی است آنها را بغل کنید، به پشتشان بزنید یا آرام تکانشان دهید. با زدن ضربه‌هایی آرام به پشت نوزادتان سعی کنید تا آروغ بزند و هوای بلیعده شده را از معده‌اش خارج کند.

اما بهترین راه درمان صبرکردن است. فقط آرامش خود را حفظ کنید تا سکسکه برطرف شود.

اگر سکسکه طول کشید، کودک را چند دقیقه به شکم صاف بخوابانید. همچنین می توانید مقداری آب به او بدهید

توجه داشته باشید که اگر کودک در حال سکسکه کردن است، بازهم می توانید با خیال راحت او را بخوابانید. در هر صورت سکسکه بعد از چند دقیقه متوقف می شود. پس صبور باشید.

آیا سکسکه نشانه بیماری است؟

سکسکه دردی ندارد و نشانه بیماری نیست و در عرض چند دقیقه (حداکثر 30 دقیقه تا یک ساعت) تمام می‌شود.

اگر سکسکه بیش از 15 دقیقه طول کشید، می‌توان به کودک آب جوشیده سردشده، آب قند یا شیر داد.

در صورتی که سکسکه با علامت دیگری همراه نباشد، جای نگرانی ندارد، اما اگر همراه با تب و حالت تهوع باشد، باید با پزشک مشورت کرد. در این صورت ممکن است کودک دچار تحریک‌های موضعی، مسمومیت یا موارد نادرتر باشد.

نوزادان بیشتر از بزرگسالان سکسکه می‌کنند

دلیل اینکه نوزادان نسبت به بزرگسالان بیشتر سکسکه می‌کنند، اغلب مربوط به بدن‌های کوچک و به طور کامل رشد نیافته‌شان است.‌‌

همان طور که در یک فرد بزرگسال، وقتی معده زیاد پر باشد می‌تواند باعث سکسکه شود، باید بدانیم در یک نوزاد هم با در نظر گرفتن اینکه بچه‌ها معده کوچک تری نسبت به بزرگ تر‌ها دارند و سریع‌تر پر می‌شود، این اتفاق خواهد افتاد.

از دیگر دلایلی که نوزادان سکسه می‌کنند ممکن است تا حد زیادی به خاطر رشد نکردن قسمت تحتانی مری آن‌ها باشد. اسفنکتر تحتانی مری یک ماهیچه دایره‌ای است که در مری باز و بسته می‌شود و اجازه می‌دهد غذا وارد معده شود، در برخی از نوزادان این اسفنکتر، بسته نمی‌شود یا دیر‌تر بسته می‌شود. بنابراین غذا می‌تواند به داخل مری برگردد و باعث سکسکه شود. این عارضه با گذشت زمان حل می‌شود و جای هیچ نگرانی ندارد.

یکی دیگر از علل سکسکه، تغذیه نوزادانی است که به جای شیر مادر از شیشه استفاده می‌کنند و سکسکه وقتی اتفاق می‌افتد که سوراخ پستانک شیشه سوراخ درشتی داشته باشد و نوزاد هوای زیادی را ببلعد.

در این گونه موارد تنها راه حل ساده‌ای که می‌توانید انجام دهید این است که با توجه به سوراخ نوک سینه، سر پستانک شیشه را سوراخ کنید و اگر متوجه شدید سوراخ پستانک گشاد شده است آن را تعویض کنید.

فرآوری: نیره ولدخانی

بخش سلامت تبیان


منابع:

هفته نامه سلامت - سمیه مقصودعلی

روزنامه کیهان

فارسیکا - نعیمه جلالی‌نژاد

مطالب مرتبط:

سكسكه و راه های مقابله با آن

چگونه جلوی سکسکه را بگیریم؟

سکسکه؛ خنده دارترین بیماری دنیا

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.