تبیان، دستیار زندگی
سلامت و سعادت یك جامعه به ازدواج به موقع و آگاهانه‌ی جوانان آن وابسته است. اما به رغم تمام ویژگی ‌های مثبتی که ازدواج به موقع به همراه دارد، طولانی شدن دوران تحصیل، فقدان درآمد لازم برای تشکیل زندگی مشترک، انجام خدمت نظام وظیفه و مشکلاتی مشابه، ممکن است..
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

برنامه ‌ریزی مالی دوران عقد


سلامت و سعادت یك جامعه به ازدواج به موقع و آگاهانه‌ی جوانان آن وابسته است. اما به رغم تمام ویژگی ‌های مثبتی که ازدواج به موقع به همراه دارد، طولانی شدن دوران تحصیل، فقدان درآمد لازم برای تشکیل زندگی مشترک، انجام خدمت نظام وظیفه و مشکلاتی مشابه، ممکن است دوران عقد زوجین را کمی به تعویق بیاندازد.


برنامه ریزی مالی در دوران عقد

اگر در شرایطی هستید که مشکلات تحصیلی و شغلی و... داشته و از طرف دیگر نیاز به ازدواج را در خود احساس می‌کنید، با مشورت و صلاحدید والدین برای ازدواج اقدام کنید و تا زمان مهیا شدن شرایط لازم برای زندگی مشترک دوران نامزدی و عقد خود را طولانی ‌تر از افراد دیگر که دارای شرایط کامل ازدواج هستند، قرار دهید. بدانید كه حتماً باید یک ‌سری از اصول و موازین را در این دوران رعایت کنید تا طولانی شدن این دوران باعث ایجاد مشکلات مالی برای خود و خانواده‌ فرد مقابل نگردد.

شما باید بدانید آدمی که قرار است با او زندگی کنید در‌باره‌ پول چطور فکر می‌کند. اصلاً هم نباید فکر کنید که این مسأله پیش پا افتاده است یا شما حساسیتی در این زمینه ندارید. وقتی وارد زندگی شوید، همه‌ مسائل پر رنگ می ‌شوند و حساسیت ‌های شما هم تازه خود را نشان می ‌دهند. بنابراین، از همان اول کار با سۆال ‌های صریحی مثل :«نوع نگاه شما به مسائل مالی چیست؟» و «‌نظرتان در‌باره پس‌انداز چیست؟ » و... تکلیف ‌تان را مشخص سازید.

اولین کار این است که در‌باره دید‌گاه‌ های متفاوت‌ تان به توافق برسید. اگر هم نظر بودید که چه بهتر، اما اگر نبودید، باید با صحبتی منطقی به نتیجه ‌ای نهایی برسید که هر دو طرف راضی شوید. البته اصلاً غیر طبیعی نیست که موضوعات مورد علاقه‌ مردان و زنان برای پول خرج کردن با هم متفاوت باشد، اما به هر حال می‌ توان راهی میانه پیدا کرد که علاقه ‌های متفاوت دردسرساز نشود.

امروزه مدیریت مسائل مالی یکی از شایع‌ ترین منابع استرس ‌زا برای زوجین است و عجیب نیست که این مسائل بتواند در اوایل زندگی همسران جوان، استرس ایجاد کند. این واقعیتی است که درصدی از فکر همه‌ ما صرف پول می‌ شود؛ این ‌که چطور پول در بیاوریم؟، چطور خرج و چطور پس‌اندازش کنیم؟! و ...

صحبت از درآمد و منابع مالی هیچ‌ گاه نباید شما را بترساند. متأسفانه برخی از زنان چنین می ‌پندارند که در صورت صحبت از برنامه‌ های مالی، فردی غیر رمانتیک جلوه می‌ کنند که در نظر هیچ فردی خواستنی نیست. اما در واقع صحبت از این بخش با شریک زندگی می ‌تواند در بالا بردن اعتماد به نفس افراد، دادن چارچوب برنامه‌ ای به زندگی آنان و بالا بردن قوه درک و تحلیل ‌شان کمک بزرگی می باشد.

دین مبین اسلام نیز مسلمانان را به اعتدال و میانه ‌روی در امور اقتصادی تشویق می ‌کند. بنابراین برنامه ‌ریزی اقتصادی در دوران عقد می‌ تواند امری مهیج و جالب باشد و از طرفی مسیری طولانی را در پی دارد که نتایج آن منجر به افزون توان مالی شما در زندگی مشترک آینده‌ تان است

برنامه ‌ریزی برای مدیریت منابع مالی زندگی مشترک، حتی در دوران شیرین عقد، اولین قدم برای رسیدن به درک متقابل طرفین است. پول خرج کردن هنرمندی و مهارت خاصی می‌طلبد که اگر کسی از این هنر بهره‌ مند باشد، وسایل رفاه خود و همسرش را فراهم ساخته است. برخی افراد به دلیل نداشتن مدیریت اقتصادی هرگز طعم رفاه را نچشیده و اطرافیان خود را دچار خسران می ‌کنند. برنامه ‌ریزی مالی در این دوران و پس از آن به تداوم تعادل اقتصادی و روانی همسران کمک می ‌کند.

دین مبین اسلام نیز مسلمانان را به اعتدال و میانه ‌روی در امور اقتصادی تشویق می ‌کند. بنابراین برنامه ‌ریزی اقتصادی در دوران عقد می‌ تواند امری مهیج و جالب باشد و از طرفی مسیری طولانی را در پی دارد که نتایج آن منجر به افزون توان مالی شما در زندگی مشترک آینده‌ تان است.

بدانید زوج‌ هایی موفق هستند که از همان آغازین روزهای زندگی مشترکشان درباره چگونه پس‌انداز کردن و خرج کردن مشورت می‌ کنند و تصمیمات مالی خویش را با یکدیگر در میان می‌گذارند.

فرآوری: اكرم اشرفی نژاد

بخش کلوب ازدواج تبیان


منبع: کتاب تنظیم بودجه خانواده، پروین تشکری.

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.