تبیان، دستیار زندگی
در این پژوژه نانو ذرات نقره با استفاده از نیترات نقره و از طریق احیای شیمیایی سنتز می شود.به سه روش سنتز انحام می شود. در روش اول از گلوکز به عنوان احیا کننده و دی ا تیل آمین به عنوان کاتالیزور استفاده می شود. ...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : سارا قیصری
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ایده های برگزیده شیمی

هفتمین دوره ی پروژه های دانش آموزی تبیان

هفتمین دوره از پروژه های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید. اما کار ما هنوز تمام نشده است! این دوره نیز هم چون سال های گذشته دوستان بسیاری با ثبت طرح ها و ایده های خلاقانه خود در منوی"پیشنهاد موضوع" ما را در ارتقای تنوع پروژه ها یاری نموده اند. هم چون گذشته بر آن شدیم تا با گردآوری این ایده های جالب، علاوه بر قدر دانی از این دوستان نوآور، زمینه ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم. فراموش نکنید که ما همیشه منتظر طرح های جدید شما عزیزان هستیم.

نام ایده : سنتز نانو ذرات نقره و کاربرد آن به عنوان آنتی باکتریال در مواد بهداشتی

نام ارائه دهنده:   پریسا پور استاد-شقایق شکری-زهرا کیان-فاطمه کشفی

زمینه و نوع پروژه : شیمی – تحقیقاتی ، عملی

درجه سختی: دشوار

در این پروژه، نانو ذرات نقره با استفاده از نیترات نقره و از طریق احیای شیمیایی سنتز می شود. سنتز، به سه روش انجام می شود.

در روش اول از گلوکز به عنوان احیا کننده و دی ا تیل آمین به عنوان کاتالیزور استفاده می شود.

در روش دوم از تزی سدیم سیترات به عنوان کاهنده اول واز سدیم فرمالدیید به عنوان کاهنده دوم برای تولید نانوذرات استفاده می شود. در همه این روش ها از پلی وینیل پیرولیدین به عنوان پایدار کننده استفاده می شود.

ایده های برگزیده شیمی در هفتمین جشنواره تبیان

در روش سوم کاهش نیترات نقره با اتیلن گلیکول در حضور پلی وینیل پیرولیدین، نانو ذرات نقره ایجاد می شود. در نهایت با نانو ذرات سنتز شده محصول آنتی باکتریال تولید می شود.از این محصول می توان در ساخت مواد بهداشتی مختلف استفاده کرد.

شما نیز می توانید نانوذرات دیگر مواد را تهیه نمایید و کاربردهای مختلف آن را بررسی نمایید.


نام ایده : کنالسر(پانسمان گیاهی برای زخم های پوستی)

نام ارائه دهنده:  ملیکا عبدالله زاده-مریم فیروز آبادی-هدی مطهری

زمینه و نوع پروژه : شیمی – تحقیقاتی ، عملی

درجه سختی: متوسط

زخم‌های پوستی به دلایل مختلفی به وجود می‌آیند، از قبیل حوادث، قرار گرفتن در معرض گرما و یا سرمای بیش از حد، مشکلاتی در گردش خون و یا مواد شیمیایی. بیماری‌هایی که می‌توانند منجر به زخم پوستی شوند، عبارتند از: زخم‌های دهانی (زخم خوره)، نارسایی مزمن وریدی، دیابت، عفونت و بیماری‌های عروق محیطی.

برای درمان زخم های سطح پوست مواد زیادی موثرند. اگر این مواد با یکدیگر جمع شوند، اثر بهتری خواهند گذاشت، خصوصا اگرطبیعی و گیاهی باشند.

با توجه به پیشینه استفاده از بعضی گیاهان دارویی در ایران، این دانش آموزان پژوهشگر چند مورد را انتخاب کرده و  کرم

دست سازی از آن ها تهیه کردند.

ایده های برگزیده شیمی در هفتمین جشنواره تبیان

از جمله گیاهانی که در کرم دست سازه خود استفاده کردند می توان آویشن که یکی از قدیمی ترین گیاهان دارویی و ادویه ای است، عسل کوهی، آلوءه ورا، رزماری، بابونه را نام برد.

این دوستان با استفاده از روش های مختلف عصاره این گیاهان را تهیه کردند و برای ساخت پانسمان از آن ها استفاده کردند.در  مرحله بعد کرمی برای درمان زخم های پوستی را تهیه کردند. شما نیز می توانید با استفاده از دیگر مواد گیاهی کرم های مختلف بسازید.

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان

تهیه: نسرین صادقی