تبیان، دستیار زندگی
ارتباط خوب و مثبت والدین با جوان خود حاصل یك فرایند دو جانبه است كه موجب خشنودی و رضایت خاطر هر دو طرف می شود كه با فرایند تدریجی مستقل شدن جوان همراه است و هر چقدر شرایط مساعدتری برای كسب استقلال و ارتباط صمیمانه با جوان فراهم شود در میزان خشنودی و سلام
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : ندا داودی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اتوبان دو طرفه‌ی ارتباط با جوان


در جوانی كیفیت ارتباط او با خانواده متفاوت می شود. جوان دوست دارد كه بیشتر مورد احترام و علاقه خانواده خود قرار گیرد و به اصول و ارزشهای اونیز توجه شود.

ارتباط با جوان

ارتباط خوب و مثبت والدین با جوان خود حاصل یك فرایند دو جانبه است كه موجب خشنودی و رضایت خاطر هر دو طرف می شود كه با فرایند تدریجی مستقل شدن جوان همراه است و هر چقدر شرایط مساعدتری برای كسب استقلال و ارتباط صمیمانه با  جوان فراهم شود در میزان خشنودی و سلامت آنها موثر تر است.

در این دوران نوع ارتباط خانواده و جوان متفاوت شده است. البته رابطه ی والدین با فرزندان جوان خود به كیفیت تربیت سالها قبل بر می گردد. والدینی كه در اواسط كودكی و نوجوانی با فرزندانشان روابط صمیمی و حمایت كننده تری داشته اند در جوانی هم با آنها صمیمی تر هستند.

هنگامی كه فرزندان بزرگ می شوند والدین انتظار دارند رابطه پخته ای كه با آرامش و خرسندی توام باشد با آنها داشته باشند، البته عوامل متعددی دست به دست هم می دهد تا بتواند این ارتباط موثر شكل بگیرد.

در این میان والدین می توانند روشهایی را اعمال كنند تا ارتباط موثرتر و صمیمی تر با جوان خود داشته باشند که عبارت است از:

بر ارتباط مثبت تاكید كنند: سعی كنید فرزند تان از احترام، حمایت و علاقه شما مطلع شود. این كار نه تنها به شما كمك می كند تا محبت خود را به او نشان دهید بلكه موجب می شود تا زمانیكه دچار تعارض با یكدیگر می شوید به صورت سازنده آنرا حل كنید.

از اظهارات غیر ضروری مربرط به دوران كودكی خودداری كنید: جوان دوست دارد با او مانند یك بزرگسال رفتار كنید. بیاناتی كه نشاندهنده نگرانی شما به ایمنی، خوردن و پاكیزگی باشد مانند " هوا سرد است لباس مناسبی بپوش" . " مراقب رانندگی خود باشد" . در واقع این گونه اظهارات فرزند جوان شما را می رنجاند و ارتباط را مختل می كند.

تغییر بعضی از سبكهای زندگی : جوان در جریان تشكیل هویت خود و ارزیابی ارزشهای فرهنگی كه داشته است، ممكن است دچار تغییراتی شود. اگر چه بین ارزشها و سنتهای والدین و جوان شباهت بسیاری وجود دارد. البته باید در نظر داشته باشید برخی از روش ها و سنتهای فرهنگی و جنبه های از زندگی در نسل بعدی تغییر خواهد كرد. در عین حال سنتها و سبك زندگی را نمی توان به فرزند جوان تحمیل كرد. تلاش والدین در انجام این كار می تواند تعارض و استرس زیادی را بوجود آورد. به جای تمركز روی تعارض ها و اختلاف نظر ها به دنبال زمینه های مشترك باشید.

چگونگی برخورد با مشكلات جوان: زمانیكه جوان دچار مشكلاتی می شود در برابر تمایل خود به مرتب كردن اوضاع مقاومت كنید. این موضوع را در نظر داشته باشید كه بدون تمایل به همكاری فرزند تان هیچ تغییر اساسی نمی توانید انجام دهید. مداخله كردن و برطرف كردن مشكلات آنان،  بدون تمایل به همكاری آنان نشان دهنده آن است كه به توانایی فرزند خود اطمینان ندارید. پس در ابتدا به این موضوع توجه داشته باشید كه آیا جوان شما كمك، راهنمایی و مهارتهای تصمیم گیری شما را می خواهد یا نه؟ مسلما اگر بیانات شما به گونه صمیمی و دوستانه باشد حتما جوان برای درخواست مشورت و كمك به سراغ شما خواهد آمد.

در این دوران نوع ارتباط خانواده و جوان متفاوت شده است. البته رابطه ی والدین با فرزندان جوان خود به كیفیت تربیت سالها قبل بر می گردد. والدینی كه در اواسط كودكی و نوجوانی با فرزندانشان روابط صمیمی و حمایت كننده تری داشته اند در جوانی هم با آنها صمیمی تر هستند.

به نیازها خود نیز اهمیت بدهید: برای اینکه جوان یک الگوی موثر و موفقی داشته باشد. گاهی لازم است، در عین حالی كه ارتباط دوستانه و صمیمی با فرزند خود دارید، به نیازها و اولویت های خود نیز اهمیت بدهید و برنامه ریزی مناسبی داشته باشید. تا او هم یاد بگیرد که به نیازهای خود توجه کند و برنامه ریزی مناسبی در مورد آنها انجام دهد.

در نهایت برای اینكه بتوانیم در دوران جوانی فرزندمان، دوست و یاور خوبی برای آنان باشیم لازم است مانند یک بزرگسال با آنان رفتار کنیم.

زهرا خسروجردی

بخش خانواده ایرانی تبیان


مطالب مرتبط:

تعارض والدین با جوان

عشق آسان نمود اول ولی...

عشق و عاشقی به رنگ جوانی

جوانت را باور کن

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.