تبیان، دستیار زندگی
آشپزخانه قلب خانه است، اما در خانه‌های آپارتمانی و کم متراژ این دوره و زمانه، معمولاً جای بسیار کمی برای این قلب در نظر گرفته شده است!
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تنگی نفس در آشپزخانه کوچک!


آشپزخانه قلب خانه است، اما در خانه‌های آپارتمانی و کم متراژ این دوره و زمانه، معمولاً جای بسیار کمی برای این قلب در نظر گرفته شده است!


امان از آشپزخانه کوچک و کم جا

اگر شما هم نفستان در آشپزخانه کوچکتان گرفته و از کم جایی آن کلافه شده‌اید، شاید وقت آن رسیده که دست به کار تغییر شوید و شرایط آشپزخانه‌تان را بهسازی کنید!

دل بازتر کنید

قبل از هر چیز، باید کاری کنید که آشپزخانه کوچک شما بزرگ‌تر و دل‏بازتر به نظر آید. اگر تازه عروس هستید و هنوز جهیزیه‌تان را برای خانه کوچک خوشبختی‏تان تهیه نکرده‌اید، یا اگر تصمیم به تغییر وسایل اصلی آشپزخانه‌تان گرفته‌اید، دقت کنید که این بار وسایل و تجهیزات آشپزخانه از قبیل یخچال، ماشین لباس‌شویی، ظرف‌شویی و... را تا حد امکان از میان انواع ظریف و در مقیاس کوچک آن انتخاب کنید.

مثلاً اگرچه خیلی‌ از افراد دور و بر شما هستند که یخچال دوقلو دارند، اما این دلیل نمی‌شود که خودتان را مجبور کنید در آشپزخانه کوچکتان یکی از این یخچال‌ها را جا بدهید. می‌توانید با هزینه کمتر، یک یخچال جمع‌وجورتر تهیه کرده و به مقدار زیادی در فضا صرفه‌جویی کنید.

بازی با رنگ‌ها

قدم بعدی برای دل‌باز کردن فضای آشپزخانه، بازی با رنگ‌ها است. پرده‌های ضخیم و تیره رنگ آشپزخانه را بردارید و به جای آن، از حریرهای روشن و ساده استفاده کنید تا آشپزخانه‌تان نورگیرتر شود و تیرگی آن به حداقل برسد. آشپزخانه کوچک نیازمند رنگ‌های ملایم و روشن است. پس بهتر است در چنین فضایی از کابینت‌های کرم و سفید استفاده کنید و اگر تعویض کابینت‌ها برایتان مقدور نیست، لااقل برچسب‌های جدیدی به رنگ روشن روی آن‌ها بکشید.

در حال حاضر برچسب‌های خوبی در بازار پیدا می‌شوند که ضخامت و بافت آن‌ها، تا حد زیادی شبیه به چوب است و نمای خوبی به آشپزخانه شما خواهند داد. به همین نسبت، برای رنگ کردن دیوارهای آشپزخانه هم باید از رنگ‌های روشن استفاده کنید. آینه هم می‌تواند جبران تنگی و دلگیری آشپزخانه شما را بکند. مثلاً می‌توانید بخش‌هایی از دیوار را با آینه بپوشانید یا درهای بعضی از کابینت‌ها را آینه‌ای انتخاب کنید تا با انعکاس فضای آشپزخانه، آن را بزرگ‌تر نشان دهند. به جای آینه، استفاده از درهای شیشه‌ای برای کابینت هم می‌تواند همین تأثیر را داشته باشد.

ممکن است آشپزخانه شما از ابتدا نواقصی در طراحی داشته باشد، مثلاً گوشه‌های خالی و پرت یا عدم تقارن‌هایی که باعث شده بخش‌هایی از آشپزخانه خالی بماند. این ضعف‌ها را با اضافه کردن و طراحی مجدد خودتان برطرف کنید و قفسه و کابینت‌هایی را در این فضاها جا بدهید.

کف‌پوش آشپزخانه‌های کوچک باید به رنگ روشن باشند. بنابراین، ترجیحاً در آشپزخانه از فرش و قالیچه استفاده نکنید. چون صرف نظر از آلودگی بسیاری که خواهد داشت، کف آشپزخانه شما را شلوغ نشان می‌دهد.

آشپزخانه‌ای مرتب داشته باشید

در آشپزخانه‌های کوچک، بهم ریختگی‌ها خیلی زودتر و بیشتر به چشم می‌آیند. سعی کنید آشپزخانه‌تان را همیشه مرتب و تمیز نگه دارید. اگر با کمبود کابینت مواجه هستید، می‌توانید برخی وسایل را به دیوار آویزان کنید. مثل سرویس کفگیر ملاقه، جارو شارژی، بعضی از ماهی تابه‌های کوچک، لیوان‌های دسته‌دار و...

در آشپزخانه خیلی از ما لوازم و ظرف و ظروفی هست که شاید سالی یک بار هم به سراغشان نرویم. خودتان را از شر این لوازم خلاص کنید. اگر در شش ماه گذشته سراغ یک ظرف نرفته‌اید، مطمئن باشید در آینده هم با آن کاری نخواهید داشت. اینجا اتفاقاً ضرب‌المثل «هر چیز که خوار آید، روزی به کار آید» کاربردی ندارد! پس با خیال راحت، ظروف اضافه را کنار بگذارید یا به دیگران ببخشید.

امان از آشپزخانه کوچک و کم جا

نورپردازی آشپزخانه

آشپزخانه‌های کوچک باید پرنور باشند تا دلگیر به نظر نرسند. بنابراین، از لوستری استفاده کنید که به اندازه کافی آشپزخانه شما را روشن می‌کند. در صورت امکان، قسمت بالای کابینت‌ها را با نصب هالوژن نورپردازی کنید.

بهترین نور برای هر فضایی، نور طبیعی است. بنابراین اگر در آشپزخانه‌تان پنجره دارید، آن را به جای پرده‌های ضخیم با پرده‌های توری و روشن و کوتاه و کم چین بپوشانید.

برای آن که فضای داخلی خانه مشرف نباشد، روی شیشه‌ها برچسب مات کننده بچسبانید یا از زیرپرده‌ای‌های نازک استفاده کنید.

با کابینت‌ها چه کنیم؟

معضل کمبود کابینت چیزی نیست که به سادگی بتوانید حل کنید، اما شاید یک راه خوب برای حل این مشکل، آن باشد که کابینت‌ها را تا سقف بالا ببرید. فضای خالی بالای کابینت، به هیچ عنوان تأثیری در زیبایی آشپزخانه نخواهد داشت و فقط امکان ساماندهی بیشتر آشپزخانه را از شما می‌گیرد. بعضی‌ها از این فضا برای چیدن لوازم برقی و وسایلی که کمتر سراغشان می‌روند استفاده می‌کنند. این کار، آشپزخانه را بسیار بهم ریخته و زشت نشان می‌دهد. پس اگر قرار است تغییر دکوراسیونی در آشپزخانه بدهید، به فکر بلند کردن ارتفاع کابینت‌ها باشید. این افزایش ارتفاع می‌تواند به شکل کابینت‌های در دار باشد یا به شکل قفسه‌هایی که وسایل را در آن‌ها می‌چینید.

اگر افزایش ارتفاع کابینت‌ها برایتان مقدور نیست، سبدهای یک شکل و زیبایی تهیه کرده و آن‌ها را روی کابینت‌ها بچینید و داخلشان را با لوازم آشپزخانه که کمتر سراغشان می‌روید پر کنید.

در فضاهای خالی آشپزخانه، کابینت‌های باریک و کشویی تعبیه کنید. این کابینت‌ها قفسه‌هایی دارند که می‌توانید در آن‌ها ادویه‌جات، مواد غذایی خشک و برخی از ظروف را جا بدهید بدون آن که برای برداشتنشان به مشکل بربخورید.

سطح کار مناسب

آشپزخانه‌های کوچک، مشکلی به نام سطح کار دارند. یعنی شما فضای کمی برای قرار دادن وسایل در سطوح آشپزخانه دارید. یکی از راهکارهای حل این مشکل، استفاده از صفحه‌هایی است که روی سینک ظرف‌شویی را می‌پوشانند. این صفحه‌ها متحرک و از جنس سطح کابینت‌ها هستند و زمانی که با سینک کاری ندارید می‌توانید آن‌را روی سینک قرار دهید تا سطح کار شما وسیع‌تر و بیشتر شود.

کابینت‌های باریک و کشویی

در فضاهای خالی آشپزخانه، کابینت‌های باریک و کشویی تعبیه کنید. این کابینت‌ها قفسه‌هایی دارند که می‌توانید در آن‌ها ادویه‌جات، مواد غذایی خشک و برخی از ظروف را جا بدهید بدون آن که برای برداشتنشان به مشکل بربخورید. این کابینت‌های کشویی که قفسه‌های آن‌ها قابلیت بیرون کشیده شدن دارند، بهترین گزینه برای آشپزخانه‌های تنگ و کوچک هستند.

امان از آشپزخانه کوچک و کم جا

طاقچه‌ها

روی دیوار آشپزخانه می‌توانید طاقچه‌هایی تعبیه کنید که بدون شلوغ کردن فضای آشپزخانه به ساماندهی بهتر لوازم کمک می‌کنند. این طاقچه‌ها در فضاهایی نصب می‌شوند که عملاً امکان نصب کابینت وجود ندارد. بنابراین فضای اضافه‌ای به شما خواهند داد.

تغییرات دیگر

در آشپزخانه کوچکتان شاید مجبور شوید از گاز روی کار استفاده کنید و بنا به ضرورت فضا، قید فر گاز را بزنید. حتی ممکن است مجبور شوید لباس‌شویی را به فضایی جز آشپزخانه منتقل کنید. اگر با انجام این تغییرات فضا برایتان باز می‌شود، از آن استقبال کنید. به هر حال در فضای کوچک، شما باید یک سری چیزها را قربانی کنید تا آسایش بیشتری به دست آورید.

ممکن است آشپزخانه شما از ابتدا نواقصی در طراحی داشته باشد، مثلاً گوشه‌های خالی و پرت یا عدم تقارن‌هایی که باعث شده بخش‌هایی از آشپزخانه خالی بماند. این ضعف‌ها را با اضافه کردن و طراحی مجدد خودتان برطرف کنید و قفسه و کابینت‌هایی را در این فضاها جا بدهید.


باشگاه کاربران تبیان - ارسالی از: ya mahdi10

مطالب مرتبط:

ساده و زیبا بچینید (ویژه نامه)

تغییر دکوراسیون برای تغییر روحیه

راه پله، ویترین خانه است!

خانه‌ای پر نور داشته باشیم

هنر چیدمان آشپزخانه كوچك

استفاده بهینه از فضای زیرپله

چگونه لوستر شیک انتخاب کنیم؟

شگردهای خرید لوازم خانگی

باشگاه کاربران در شبکه اجتماعی

باشگاه کاربران در سامانه تبلاگ

باشگاه کاربران در ثبت مطالب

باشگاه کاربران در انجمن