تبیان، دستیار زندگی
اکسیژن نقشی اساسی در زندگی انسان ها و دیگر موجودات زنده دارد. همان اندازه که برای سلامتی و درمان بیماری ها مهم است رای عمل احتراق ، درمان آبی و همچنین محافظت از ما درمقابل اشعه خطرناک UV را برعهده دارد ....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مریم سراجی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حقایقی درباره اکسیژن

حقایقی درباره اکسیژن

با مطالعه مطالب گفته شده درباره اکسیژن به اطلاعات خود درباره ارتباط آب با هوایی که تنفس می کنیم، آب و لایه اوزون و.... بیافزایید و از خواندن آن ها لذت ببرید.

اکسیژن نقشی اساسی در زندگی انسان ها و دیگر موجودات زنده دارد. همان اندازه که برای سلامتی و درمان بیماری ها مهم است روی عمل احتراق، درمان آبی و هم چنین محافظت از ما درمقابل اشعه خطرناک UV  را برعهده دارد .

*اکسیژن عنصری است با علامت شیمیایی O   و عدد اتمی 8

*اکسیژن عنصری است بسیار فعال که سریعاً با عناصر دیگر ترکیب شده و عمل اکسید را انجام می دهد.

*در شرایط استاندارد ( دما و فشار معمولی )، دو اتم اکسیژن با پیوستن به هم دی اکسید( O2) را به وجود می آورند. دی اکسید گازی بدون رنگ، بو و مزه است.

حقایقی درباره اکسیژن

*اکسیژن برای زندگی انسان بسیار حیاتی است زیرا درهوایی که تنفس می کنیم و آبی که می خوریم وجود دارد ( H2 )

*حدود 21 درصد ازهوای مورد تنفس ما از اکسیژن تشکیل شده است که یکی ازعناصر متعارف در پوسته زمین است (حدود 47% ) وسومین عنصر متعارف موجود در دنیا است ( ولی به مراتب خیلی کمتر از هیدروژن و هلیوم که بیش ترین حجم از گازهای های موجود را تشکیل می دهند).

*حجم زیادی از اکسیژن زمین توسط چرخه اکسیژن حفظ می شود که، باجابه جایی اکسیژن بین هوا و موجودات زنده و پوسته صورت می گیرد.

فتوسنتر( فرآیندی است که در آن دی اکسید کربن با استفاده از نور خورشید به ترکیبات آلی تبدیل می شود) در این چرخه نقش اصلی را بازی می کند.

حقایقی درباره اکسیژن

*اوزن بافرمول شیمیایی O3  یک آلوترپ (چند شکلی) از اکسیژن است که از ترکیب سه اتم اکسیژن به وجود آمده است. درحالی که لایه های نزدیک به زمین اوزن، از گازهای آلاینده تشکیل شده است، لایه ی بالاتر آن در اتمسفر با فیلتر کردن اشعه مضر ماورا بنفش از ما حفاظت می کند.

*حدود یک درصد از حجم خورشید را اکسیژن تشکیل می دهد.

*بین سال های 1770 و 1780 داروساز سوئدی " کارل ویلم شیل " ، شیمی دان فرانسوی انتوین لورنت طی تحقیقاتی که انجام دادند مدارکی به دست آوردند که منجر به کشف اکسیژن شد. اکسیژن اولین بار در سال 1777 توسط (لاویز ) استفاده شد.

*درمان با اکسیژن یکی از انواع متداول درمان دارویی است احتمالاً شما در تلویزیون و یا اطراف خود بیمارانی را که با ماسک اکسیژن و یا لوله های پلاستیکی در درون بینی اکسیژن را بدرون مجاری تنفسی می فرستد دیده اید.

*اکسیژن در عمل کاربردهای دیگری نیز دارد مثل گداختن فلزات از درون سنگ معدنی آن ها، آب درمانی، به عنوان اکسید کننده در سوخت های موشکی، و تعداد بیش تری استفاده های صنعتی، شیمیایی و کاربردهای علمی نیز دارد.

*اکسیژن غلیظ شده سرعت ترکیب را افزایش می دهد. در حالی که برای شروع یک آتش به جرقه و یا حرارت نیاز داریم اگر اکسیژن غلیظ شده را در کنار سوخت قرار دهیم می تواند بسیار خطرناک باشد.


مرکز یادگیری سایت تبیان

تهیه کننده : مریم سراجی