تبیان، دستیار زندگی
تبیین مسئله ولایت فقیه برای مردم و پاسخ به شبهات این حیطه به عنوان رکن نظام اسلامی در دوران غیبت، یکی از ضروریات جامعه است که تحقق این امر مرهون جدیت و پژوهش در این حیطه است. نرم افزار نسیم حکمت 5 مجموعه مباحث ولایت فقیه و پاسخ‌گویی به شبهات آن است که توس
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

معرفی نرم افزار نسیم حکمت

نسیم حکمت

تبیین مسئله ولایت فقیه برای مردم و پاسخ به شبهات این حیطه به عنوان رکن نظام اسلامی در دوران غیبت، یکی از ضروریات جامعه است که تحقق این امر مرهون جدیت و پژوهش در این حیطه است. نرم افزار نسیم حکمت 5 مجموعه مباحث ولایت فقیه و پاسخ‌گویی به شبهات آن است که توسط استاد خسروپناه در محافل علمی و دانشگاهی ایراد شده است.

یکی از مسلمات اعتقادی مسلمانان توحید است که شاخه‌های مختلفی دارد از جمله: «توحید در حاکمیت»، یعنی حکومت مختص به خداوند است، زیرا هیچ انسانی بر دیگری برتری ندارد؛ و با توجه به اینکه  خداوند مستقیما در اجرای احکام نقش ایفا نمی‌کند، توحید در حاکمیت یعنی حاکمی حق حکومت در جامعه را دارد که از جانب خداوند اذن داشته باشد.

حاکمی که حکومتش از جانب خداوند نباشد، ولو به عدالت رفتار کند حکومتش طاغوتی است.

اعتقاد و پشتیبانی نسبت به مسئله ولایت فقیه نقش بسزایی در خنثی نمودن توطئه‌های دشمن دارد، همان‌طور که امام(ره) فرمودند:

«پشتیبان ولی فقیه باشید تا به مملکت آسیبی نرسد».

امروز دشمنان شیعه با آگاهی از اهمیت و جایگاه ولایت فقیه در حکومت اسلامی، اولویت خود را تکذیب این مسئله، و تخریب شخصیت مقام معظم رهبری قرار داده‌اند که با توجه با این امر ضروری است که  ضمن تبیین دقیق این مسئله برای مردم شبهات را از ذهن آنها دور ساخت.

اگر چه در این حیطه آثار خوبی به صورت مکتوب نوشته شده است اما وجود آثار گفتاری مستدل و مبتنی بر ادله عقلی و نقلی کسب آگاهی در این حیطه را آسان‌تر می‌نماید.

نرم افزار نسیم حکمت 5 به موضوع سلسله مباحث ولایت فقیه پرداخته که توسط استاد خسروپناه در محافل علمی و دانشگاهی ایراد گردیده است.

این محصول که بیش از 1700 دقیقه فیلم و 720 دقیقه صوت می باشد به صورت کرسی های آزاد اندیشی و مناظرات دانشجویی و جلسات گفتمان اندیشه در دانشگاههای سراسر کشور همچون دانشگاه تهران و دانشگاه علوم پزشکی ایران و دانشگاه صنعتی اصفهان و... و مراکز علمی و فرهنگی از جمله موسسه امام خمینی قم و... تنظیم گردیده است.

مباحث ولایت فقیه در ابن نرم افزار را  می‌توان در سه محور تعریف نمود:

1- مبانی ولایت مطلقه فقیه

پیشیه ی تاریخی ولایت فقیه در فقه شیعه

دلائل اثبات عقلی و نقلی ولایت فقیه

معنای مطلقه در فلسفه سیاسی اسلام و غرب

تعریف و اختیارات ولایت فقیه در قانون اساسی

نظریه سیاسی اسلام و لیبرلیسم و ...

2- پاسخ به شبهات

چرا ولی فقیه را نائب امام زمان عج می گویند؟

چگونه ولی فقیه امور سیاسی حکومت اسلامی را اداره می کند؟

مادام العمر بودن رهبری

پیرامون عملکرد امام خمینی (ره) و آیه الله خامنه ای حفظه الله و....

3- نقد و بررسی

حوادث بعد از انتخابات ریاست جمهوری سال 88

مناظرات دانشجویی پیرامون ولایت فقیه و انتخابات

ابعاد شخصیتی رهبری در عرصه های فکری و فرهنگی و سیاسی و ....

لازم به ذکر است مجموعه نرم افزارهای نسیم حکمت از سوی موسسه حکمت نوین اسلامی و در پنج شماره که بعضی منتشر شده و بعضی در حال آماده سازی است:

نسیم حکمت1: سلسله دروس فلسفی

نسیم حکمت2: سلسله دروس کلامی

نسیم حکمت3: سلسله مباحث فرق صوفیه

نسیم حکمت4: سلسله مباحث جریان‌های فکری ایران معاصر


تهیه و فرآوری: مسلم زمانیان، گروه حوزه علمیه تبیان