تبیان، دستیار زندگی
امیر قلعه‌نویی؛ در ستایش این سرمربی همین بس که بیشترین موفقیت‌ها را در یازده دوره اخیر لیگ برتر به دست آورده و تنها مربی ایرانی است که در سال‌های اخیر با دو تیم سه قهرمانی را کسب کرده است. از او همیشه به عنوان آلترناتیو سرمربی‌های خارجی تیم ملی نام برده م
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نگاهی دیگر به درگیری قلعه‌نویی و فردوسی‌پور


امیر قلعه‌نویی؛ در ستایش این سرمربی همین بس که بیشترین موفقیت‌ها را در یازده دوره اخیر لیگ برتر به دست آورده و تنها مربی ایرانی است که در سال‌های اخیر با دو تیم سه قهرمانی را کسب کرده است. از او همیشه به عنوان آلترناتیو سرمربی‌های خارجی تیم ملی نام برده می‌شود اما به غیر از یک برهه حدوداً یک ساله او هیچ وقت به هدفش نرسیده.
قلعه نویی و فردوسی پور

هر چند تیم ملی با هدایت قلعه‌نویی در جام ملت‌های مالزی با شکست برابر کره‌جنوبی در ضربات پنالتی حذف شد و به جمع چهار تیم پایانی نرسید اما همیشه خودش از آن تیم به نیکی یاد می‌کند و می‌گوید حملاتی که به او شده بی‌رحمانه بوده است. منتقدانش قلعه‌نویی را باهوش اما کم سواد می‌دانند و دلیل این ادعای منتقدان هم ضعف مفرط او در ادبیات و سخنوری است. با این حال هوش بالای قلعه‌نویی در مربیگری او را به مربی موفقی در فوتبال ایران تبدیل کرده است. از اینها گذشته سرمربی آبی‌های تهران این روزها پا به عرصه‌ای گذاشته که کمتر نمونه‌اش را سراغ داشتیم. قلعه‌نویی که در میان تمامی مربیان ایرانی در ارتباط با رسانه‌ها و در یک کلام، داشتن روابط عمومی خوب زبانزد بود، این روزها به منتقد سرسخت رسانه‌ها تبدیل شده و غیر از یکی، دو رسانه از نگاه قلعه‌نویی سایر رسانه‌ها دشمن او هستند. نمونه‌اش هم مصاحبه اخیر که در آن به برخی رسانه‌ها برچسب "اجنبی‌پرستی" زد و مدعی شد "بعضی قلم‌به دستان بی‌وجدانند". بعد از این اظهارنظر تند و آتشین بود که ورق برگشت و قلعه‌نویی هر روز در رسانه‌ها به خاطر این ادبیاتش با هجمه‌ای روبه‌رو می‌شد، تا اینکه برنامه 90 و عادل فردوسی‌پور به این موضوع پرداخت. پس از ورود فردوسی‌پور به این بازی، داستان انتقادهای قلعه‌نویی از فردوسی‌پور و به گفته او "مافیای رسانه‌ایش" به چالشی جدی برای قلعه‌نویی تبدیل شد. از آن روز به بعد قلعه‌نویی هر وقت تریبونی به دستش آمده از فردوسی‌پور و این "مافیا" انتقاد کرده.

عادل به دنبال آن آدم‌هاست که این کارها را انجام دهند. پروژه‌سازی‌اش را می‌کند و بعد مظلوم‌نمایی می‌کند. می‌آید و می‌گوید، من مظلومم. بابا این دکان‌ها تمام شده. من توکلم به خدا و اهل بیتش است، هیچ برنامه‌ای در «90» نبوده که به من زنگ نزد و من هر بار می‌گویم، یک بار بیشتر نمی‌آیم. آقای فردوسی‌پور از من در برنامه‌ات نه مطلب بگذار و نه فیلمی نشان بده! چگونه بگویم، نمی‌خواهم از ما چیزی انتشار دهی. در برنامه فشرده این هفته‌ «90» چگونه روی برنامه ما مانور دادی؟ چطور وقتی من را لازم داری، انسان خوبی هستم؟ فردوسی‌پور به جامعه و فوتبال خیانت می‌کند. این حرف من را بعدها متوجه می‌شوید."

او در تازه‌ترین اظهارنظرش گفته است: "تیم استقلال در صدر جدول است. البته با کمک اهل بیت و بچه‌ها توانسته‌ایم، جزو چهار تیم جام حذفی هم باشیم. در تیم ملی هم 40 درصد از بازیکنان از تیم ما هستند، شما به من بگویید که این داستان‌ها چیست؟ یک آدم می‌آید و پشت من می‌نشیند. هفت – هشت دقیقه از بازی گذشته به او گفته می‌شود، از آنجا بلند شود؛ چرا که آنجا را بتن ریزی کرده‌اند و خیس است، ولی مقاومت می‌کند. مطمئن باشید اگر جز پسرم به بازیکن دیگری توهین می‌کرد، همان بار اول برخورد می‌کردم. جالب اینجاست که بعد از برخورد من که توسط مسئولان کمپ به بیرون هدایت می‌شده، در حال فحاشی بوده است. حالا شما به من بگویید که چه جوری می‌شود که آقای نصیری در خیابان از ایشان عکس می‌گیرد، می‌گویند رفته است، در انتهای جنت آباد از او عکس گرفته؟ از عادل فردوسی‌پور سوالی دارم: من که ندیده‌ام، ولی می‌گویند برنامه این هفته‌ 90 فشرده بوده است. تو چطور این خبر را از روی خبرگزاری ایسنا کار نکرده‌ای؟ می‌گویند در طول برنامه تندتند صحبت می‌کردی. این مساله چقدر مهم بوده که روی آن کار کردی؟ برای من محرز است که این یک پروژه بوده است. عادل من دو بار در مورد تو مردانگی کرده‌ام: یکی سر آن برد من با نتیجه‌ سه بر دو جلوی پرسپولیس بود که از صبح بالای 30 بار به من زنگ زدی، ولی تو به جای مردانگی، 30 بار به من نارو زدی. چرا خبر ایسنا را کار نکردی؟ من شنیده‌ام، آن هوادار را سوار کرده و به بیرون بردند. آقای فردوسی‌پور تو داری به فوتبال خیانت می‌کنی! به شما قول می‌دهم که اگر برنامه «90» نباشد، مانند کشتی سطح‌مان از آسیا بالاتر می‌رود.
امیر قلعه نویی

با این حال می‌گویم که مبارکش باشد. این را می گویم تا به یاد داشته باشید، قلعه‌نویی نه پول می‌دهد و نه برادرش کار بازیکنان دورگه تیم ملی را انجام می‌دهد. پسرم از شش سالگی در سپاهان بوده، بگویم به تمرین نیاید تا عادل فردوسی‌پور خوشش بیاید؟ عادل آدم دارد، مظلوم‌نمایی می‌کند و بعد آدم‌ها حمله می‌کنند. به یکی از دوستانم بعد از درگیری در تمرین گفتم، عادل این برنامه را حتما امشب کار می‌کند. چطور از هشت صبح زنگ می‌زدی؟ آقای آقازمانی هم شاهد است. در آن زمان خوب بودم؟ آیا این درست است که عکس بیاندازی و حالا پسر من نهایتا هشت دقیقه بازی کرده است. آخر هشت دقیقه چیست؟ عادل به دنبال آن آدم‌هاست که این کارها را انجام دهند. پروژه‌سازی‌اش را می‌کند و بعد مظلوم‌نمایی می‌کند. می‌آید و می‌گوید، من مظلومم. بابا این دکان‌ها تمام شده. من توکلم به خدا و اهل بیتش است، هیچ برنامه‌ای در «90» نبوده که به من زنگ نزد و من هر بار می‌گویم، یک بار بیشتر نمی‌آیم. آقای فردوسی‌پور از من در برنامه‌ات نه مطلب بگذار و نه فیلمی نشان بده! چگونه بگویم، نمی‌خواهم از ما چیزی انتشار دهی. در برنامه فشرده این هفته‌ «90» چگونه روی برنامه ما مانور دادی؟ چطور وقتی من را لازم داری، انسان خوبی هستم؟ فردوسی‌پور به جامعه و فوتبال خیانت می‌کند. این حرف من را بعدها متوجه می‌شوید."

اما حتما امیر قلعه‌نویی با این همه مشغله و ترافیک کاری باید از کسی برای رصد این همه خبری که به قول خودش علیه‌ او منتشر می‌شود، استفاده کند. البته برای فاش شدن هویت این فرد که از قضا خودش هم رسانه‌ای است خیلی کار سختی پیش‌رو ندارید. اگر کمی در اخبار، جبهه‌گیری و سانسور خبرهای منفی در یکی از سایتها دقیق شوید، متوجه هویت این فرد که دو، سه سالی است خودش را به قلعه‌نویی نزدیک کرده خواهید شد. این فرد همان خبرنگاری است که در زمان حضور قلعه‌نویی در سپاهان در یکی از صحنه‌های پخش شده از برنامه 90 در رختکن این تیم اصفهانی و کنار قلعه‌نویی حضور داشت و بعدها توسط پرویز مظلومی-سرمربی وقت استقلال، به خبرچینی از اردوی آبی‌ها توسط مظلومی متهم شد؛ شاید این کلید اختلاف قلعه‌نویی با رسانه‌ها و به ویژه عادل فردوسی‌پور باشد.

فاتح حسینی

بخش ورزشی تبیان