تبیان، دستیار زندگی
خمس یکی از فرایض و واجبات دین اسلام است. قرآن مجید در بیان اهمیت آن، ایمان را با آن پیوند زده است و می فرماید: «بدانید آنچه را که سود می برید، یک پنجم آن ،برای خدا و رسولش و خویشاوندان او و یتیمان و مسکینان و در راه ماندگان است، اگر به خدا ایمان دارید و …
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خمس کفن هدیه شده را بپردازیم؟

خمس


خمس وسیله ای برای رشد و کمال انسان و موجب جلب روزی می شود. با ادای خمس به قصد قربت و بریدن از دنیا، انسان علاوه بر انجام وظیفه، خود را از گناهان پاک نموده و وسیله وسعت و فراوانی رزق خود را فراهم می نماید.


خمس و وسعت رزق

خمس یکی از فرایض و واجبات دین اسلام است. قرآن مجید در بیان اهمیت آن، ایمان را با آن پیوند زده است و می فرماید: «بدانید آنچه را که سود می برید، یک پنجم آن ،برای خدا و رسولش و خویشاوندان او و یتیمان و مسکینان و در راه ماندگان است، اگر به خدا ایمان دارید و … » (انفال/41)

خمس وسیله ای برای رشد و کمال انسان و موجب جلب روزی می شود. با ادای خمس به قصد قربت و بریدن از دنیا، انسان علاوه بر انجام وظیفه، خود را از گناهان پاک نموده و وسیله وسعت و فراوانی رزق خود را فراهم می نماید.

امام رضا (علیه السلام) در این باره می فرمایند: «پرداخت خمس کلید جلب روزی و وسیله آمرزش گناهان است». (وسائل الشیعة، ج ‌9، ص 538)

با این مقدمه این مقاله را با یک پرسش در مورد خمس پی می گیریم:

سوال: کفن هدیه‌ای که خمسش پرداخت نشده، آیا باید خمس آن را پرداخت کرد؟

حضرت آیة الله العظمی خامنه‌ای(مد ظله العالی):

اگر یقین به وجود خمس در عین آن نداشته باشند، لازم نیست.

حضرت آیة الله العظمی سیستانی(مد ظله العالی):

چیزى بر آنها نیست.

حضرت آیة الله العظمی مکارم شیرازی(مد ظله العالی):

چنانچه یقین دارید کفن مشمول خمس بوده قیمت آن‌ را محاسبه و خمس آن‌را پرداخت نمائید.

حضرت آیة الله العظمی صافی گلپایگانی(مد ظله العالی):

چنانچه اطمینان ندارند که کفن با پول خمس نداده خریده شده باشد تکلیفی ندارند.

حضرت آیة الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی):

هدیه خمس ندارد مگر آن‌که تفصیلاً بدانند که به آن کفن قبل از هدیه خمس تعلق گرفته یا بدانند به مبلغ آن خمس تعلق گرفته که در این صورت خمس آن باید پرداخت شود.

حضرت آیة الله هادوی تهرانی(دامت برکاته):

خیر.

سوال: من تا سر سال خمسی خود چند روزی فرصت دارم و در طی سال گذشته پاداش بازنشستگی دریافت کرده و بخشی را صرف خرید اتومبیل و بخشی را صرف تعمیر منزل کلنگی و باقیمانده رادر قرض الحسنه مهر جهت دریافت وام پس انداز کرده ام. برای آن که بتوانم سه فرزند دم بخت خویش را از نظر اقتصادی کمک کنم، راه تعلق نگرفتن خمس به این پس انداز چیست؟

دفتر حضرت آیة الله العظمی خامنه ای (مد ظله العالی):

بر طبق نظر مقام معظم رهبرى«دام ظله» به پاداش دریافتى خمس تعلق نمى‌گیرد همچنین وام نیز خمس ندارد، مگر به مقدارى که اقساط آن از درآمد بین سال پرداخت شده و ‏سر سال خمسى موجود یا تبدیل به سرمایه شده باشد. و در هر صورت رجوع به معظم له مانعى ندارد.

حضرت آیة الله هادوی تهرانی (دامت برکاته):

آنچه صرف خرید اتومبیل یا تعمیر منزل کلنگی شده است که مۆونه محسوب می شود و خمس به آن تعلّق نمی گیرد. اگر باقیمانده را برای تهیه جهیزیه پس انداز کرده اید، و راهی برای تهیه جهیزیه جز این پس انداز ندارید، خمس به آن تعلق نمی گیرد و الاّ باید خمس آن مقداری که جزء مخارج سالیانه شما نیست را پرداخت نمایید. البته چون این پاداش زمان مشخصی به شما داده شده است، شما می توانید تا یک سال از زمان دریافت آن پاداش صبر کنید و اگر چیزی از آن باقی ماند و صرف هزینه های شما نشد، خمس آن را پرداخت نمایید.

توجه: استفتا از دفاتر آیات عظام: خامنه‌ای، سیستانی، مکارم شیرازی، صافی گلپایگانی، نوری همدانی(مد ظلهم العالی) توسط سایت اسلام کوئست.

فرآوری: آمنه اسفندیاری  

بخش احکام اسلامی تبیان


منابع:

دائرة المعارف اسلام پدیا

سایت راز ماندگاری

سایت اسلام کوئیست

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.