تبیان، دستیار زندگی
اغلب مردم به خصوص زمانی که خودشان بخواهند برای طراحی یا تغییر دکور منزلشان دست به کار شوند، بیشتر بر همان قسمت‌های اصلی و پرکاربرد منزل توجه می‌کنند، در حالی كه راه پله، ویترین خانه است!
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

راه پله، ویترین خانه است!

اصول کاربردی برای ایجاد یک ورودی رویایی در منزل


اغلب مردم به خصوص زمانی که خودشان بخواهند برای طراحی یا تغییر دکور منزل شان دست به کار شوند، بیشتر بر همان قسمت‌های اصلی و پرکاربرد منزل توجه می‌کنند، در حالی كه راه پله، ویترین خانه است!


راه پله

بد نیست قدری هم به فضاهایی بپردازیم که ممکن است چندان مورد توجه شما برای دکوراسیون قرار نگیرد. اغلب مردم به خصوص زمانی که خودشان بخواهند برای طراحی یا تغییر دکور منزلشان دست به کار شوند، بیشتر بر همان قسمت‌های اصلی و پرکاربرد منزل توجه می‌کنند، برای این دسته از افراد، اولویت دکوراسیون از پذیرایی شروع می‌شود و به نشیمن و سپس اتاق خواب و پس از آن به دیگر بخش‌های خانه مانند آشپزخانه و سرویس‌های بهداشتی می‌رسد.

در این مطلب قصد داریم به بیان اصولی برای زیباتر کردن فضایی بپردازیم که اگر پر رفت وآمدترین فضای خانه نباشد، کمتر از سایر بخش‌های منزل هم در آن رفت و آمد صورت نمی‌گیرد.

آنچه قرار است اطلاعاتی در مورد نحوه دکور کردن آن ارائه شود، اصولی برای زیباسازی و دکوراسیون حرفه‌ای راه پله‌ها و پس از آن، استفاده بهینه از این فضاها است که هم به زیبا شدن منزل شما کمک بزرگی می‌کند و هم در افزایش حجم منزل و بیشتر شدن گنجایش خانه برای قرار دادن وسایل بیشتر به زیباترین شکل موثر است. بد نیست بدانید راه پله‌ها اولین نقاط تأثیرگذار در دکوراسیون هستند؛ راه پله، اولین جایی است که افراد را در بدو ورود به منزل، تحت تأثیر خود قرار می‌دهد؛ بنابراین توجه اصولی به دکوراسیون آن بسیار مهم و ضروری است.

شما می‌توانید با اندکی سلیقه و خلاقیت، راه پله منزل خود را به مکانی زیبا و اثرگذار تبدیل کنید؛ کافی است قدری حوصله و دقت به خرج دهید. این نکته هم لازم به ذکر است که چیدمان راه پله به این خاطر که مسیر ورود به منزل یا دیگر نقاط خانه از آن آغاز می‌شود، تفاوت زیادی هنگام ورود به خانه یا خروج از آن در شما ایجاد می‌کند.

بنابراین برای ایجاد نظم در این فضاها و برای آنکه تردد شما در آن راحت‌تر صورت گیرد، ایده‌های جالبی وجود دارد که در زیر به آن‌ها اشاره می‌شود:

استفاده از جاکلیدی‌های زیبا

با قرار دادن یک جاکلیدی، به محض ورود به منزل، کلیدها را روی آن آویزان کنید. این کار به شما کمک می‌کند كه علاوه بر اینکه از اشکال زیبا و متناسب با سلیقه و دکور منزل تان برای زیباسازی راه پله استفاده می‌کنید، از ریخت و پاش در این فضا و همچنین پرهیز از گم کردن یا فراموش کردن کلیدها هنگام خروج از منزل جلوگیری شود.

شما می‌توانید با اندکی سلیقه و خلاقیت، راه پله منزل خود را به مکانی زیبا و اثرگذار تبدیل کنید؛ کافی است قدری حوصله و دقت به خرج دهید.

همچنین با قرار دادن یک پوشش روی رادیاتور، بلافاصله راهرو زیبا شده، جای باریکی برای گذاشتن کلیدها و نامه‌ها خواهید داشت. با ساختن یک محفظه، کنتورهای گاز و برق را بپوشانید. اگر در زیر راه پله جا ندارید، از جالباسی دیواری برای آویزان کردن کلاه، کت، کیف و روسری استفاده کنید.

از سوی دیگر، کمد، یکی از بهترین راه‌های دور نگه داشتن راه پله از ریخت و پاش وسایل اضافی است. کمد در اینجا نقش یک انباری با ظرفیت کافی برای قرار دادن وسایل اضافی را بازی می‌کند. هرچند ساختن کمد دیواری اضافی، همیشه کارساز نیست، اما یک قفسه باریک جای زیادی نمی‌گیرد.

کفش‌هایتان را راحت بپوشید

یک نیمکت پارچه‌ای یا کاناپه کوچک، جای مناسبی برای نشستن، پوشیدن یا درآوردن کفش‌ها است. به یاد داشته باشید شما به جایی برای قرار دادن کت‌ها، کفش‌های بیرون، چکمه‌ها، چتر، نامه‌ها، کلیدها، تلفن، آینه، کلاه‌ها، دستکش‌ها و ... نیاز دارید که به راحتی و با استفاده از ایده‌های خلاق می‌توانید در راه پله منزل خود تدبیری برای آن بیندیشید.

گل و گیاه

گل‌های کوچک، آرایشی برای راه پله‌ها

در اغلب راه پله‌ها به خاطر وجود نور و گرمای کافی، فضای مناسبی برای پرورش و نگه داری از گلدان‌های کوچک وجود دارد.

اگر زیر پله شما هم نور مناسبی دارد، می‌توانید گلدان‌های طبیعی را در آنجا نگهداری کنید و روی پله‌ها گلدان بگذارید و فضای زیبایی به وجود آورید و طبیعتی زیبا در بدو ورود، پیش روی خود ایجاد کنید.

عایق بندی صدا در راه پله با استفاده از فرش

اگر از کف ‌پوش قابل شستشو برای راه پله‌ها استفاده کرده‌اید، بهتر است برای جلوگیری از سر و صدا هنگام بالا و پایین رفتن، آن را فرش یا موکت کنید.

از موکت خوب، باکیفیت و حتی‌الامکان پشمی استفاده کنید تا قسمت پاگردها، زود خورده و نخ نما نشود.

کف‌پوش‌های طبیعی مانند الیاف نارگیل، بسیار جالب اند و خانه را حتی اگر قدیمی هم باشد، تمیز و جدید نشان می‌دهند.

کاربرد رنگ‌ها در راه پله

یک ویژگی عمده راه پله‌ها این است که این فضاها از تمام طبقات ساختمان قابل دیدن هستند. انتخاب رنگی که به طرح خانه بیاید، این دو قسمت را به هم گره می‌زند. حتی اگر از رنگ سفید برای دیگر قسمت‌های خانه استفاده کرده‌اید، یک رنگ تک در هسته مرکزی، تأثیر فوق‌العاده‌ای خواهد داشت.

از سوی دیگر، راه پله‌های چوبی را حتماً با رنگ مخصوص رنگ کنید تا جلوه خاصی به خود بگیرد و شیک جلوه کند. برای کمی تغییر، پله‌ها را متفاوت با دیوار رنگ کنید تا تضاد ایجاد شود. می‌توانید پیشانی پله را هماهنگ با چوب رنگ کنید و کفی را متفاوت با آن رنگ بزنید. یا کفی را راه راه کرده، روغن جلا بزنید و فقط پیشانی را رنگ کنید. هنگام رنگ زدن راه پله، بهتر است کفی‌ها را یک در میان رنگ کنید و بقیه را روز بعد رنگ بزنید، تا امکان تردد  هم داشته باشید.

دنیای اقتصاد


باشگاه کاربران تبیان - ارسالی از: golbanoo

مطالب مرتبط:

ساده و زیبا بچینید (ویژه نامه)

تغییر دکوراسیون برای تغییر روحیه

خانه‌ای پر نور داشته باشیم

هنر چیدمان آشپزخانه كوچك

استفاده بهینه از فضای زیرپله

چگونه لوستر شیک انتخاب کنیم؟

شگردهای خرید لوازم خانگی

باشگاه کاربران در شبکه اجتماعی

باشگاه کاربران در سامانه تبلاگ

باشگاه کاربران در ثبت مطالب

باشگاه کاربران در انجمن