تبیان، دستیار زندگی
دست یابی به فوتبال حرفه ای تعریف فوتبال حرفه ای هركس درهررشته ای كه بخواهد به مهارت و تخصص عالی برسد می بایست به صورت حرفه ای آن را دنبال نماید. بنابراین فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی ایران بسیارعلاقمند است كه ورزش فوتبال قه...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

طرح سازندگی فوتبال

دست یابی به فوتبال حرفه ای

تعریف فوتبال حرفه ای

هركس درهررشته ای كه بخواهد به مهارت و تخصص عالی برسد می بایست به صورت حرفه ای آن را دنبال نماید. بنابراین فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی ایران بسیارعلاقمند است كه ورزش فوتبال قهرمانی را به درجه عالی تخصصی برساند تا هم نوجوانان و جوانان وهم خانواده های عزیز ایشان بتوانند به ورزش قهرمانی دلخواه خود دست یابند وهم بتوانند از این تخصص ورزشی به ایجاد درآمد زندگی برای خود خانواده خود و كشورمان برسند و در كنار دستیابی به این تخصص ورزش قهرمانی بتوانیم بر اثر موفقیت های آسیایی و جهانی و المپیك در كلیه رده های سنی باعث وحدت و غرور ملی برای ملت ایران شویم.

مطالعه تاریخ فوتبال حرفه ای جهان در طی حدود 100 سال گذشته نشان داده است كه بر اثر تولید هنر و فن فوتبال در جهان بیش از 300 میلیون نفر در سراسر جهان در سازمان و تشكیلات به فوتبال حرفه ای مشغول هستند و از این حرفه و هنر معیشت زندگی بسیار آبرومندانه خود را اداره می كنند.

جالب این است كه حرفه فوتبال برای كلیه نسلها و ملل جهان خصوصاً آنهایی كه فقیرتر هستند خدمات ارزنده ای نموده است به طوری كه رشد هنر و فن و مهارت این ورزش تخصصی، ورزشكاران را به رفاه، محبوبیت و خوشنامی می رساند.

برای دستیابی و كشف استعدادها در بین نونهالان و نوجوانان و جوانان در یك استان بزرگ مثل تهران باید از سیاستهای سرمایه گذاری عمومی مردم نهایت بهره وری را نمود. جهت دستیابی به ثروت ملی خصوصاً برای سازمانها یا اشخاصی كه میلیاردها تومان سرمایه گذاری كلان نموده و ورزشگاه ساخته اند تا باشگاهی را تاسیس نمایند و جوانان را به محیط سالم ورزش سوق دهند، باید از استعدادهای پنهان ایشان نهایت استفاده را بنماییم.

منطق و تجربه گرانبهای فوتبال حرفه ای این را می گوید كه مسابقات پایه و زیر بنایی باید در بین باشگاههایی كه دارای ورزشگاه اختصاصی هستند در كلیه رده های سنی از 18 ساله گرفته تا زیر 21 سال ویژه پسران و دختران علاقه مند به فوتبال تخصصی در فصل تابستان انجام دهند و مدیریت هیئت فوتبال تهران هر چه زودتر در این امر بسیار مهم فوتبال زیر بنائی اقدام نماید.

با دعوت از كلیه مدیران باشگاههای صاحب امتیاز و مالكیت و شناسائی هر یك از باشگاهها كمك بسیار فراوانی به مربیان سازنده خواهد شد كه در صورت نداشتن زمین تمرین برای بازیكنان تحت تعلیم خود مدیریت باشگاهها از این مربیان سازنده استقبال خواهند نمود و بازیكنان و مربیان، دارای امكانات زمین تمرین و وسائل مورد نیاز آموزشی خود خواهند شد.

بهترین و شایسته ترین نام برای این باشگاهها به منظور تشویق سایر سرمایه گذاران آینده در ساخت و ساز باشگاهها كه دارای امكانات تمرین و مسابقه هستند، اتحادیه سازندگان فوتبال حرفه ای زیر 21 سال باشگاههای تهران است كه البته این اتحادیه باید دارای اساسنامه جدید باشد كه قابل تدوین است.

الف- تمام استراتژی پیشرفته فوتبال كشورمان تقویت باشگاههای دارای امكانات و تاسیسات، خصوصاً سرمایه كلان آن درالویت اول است كه دارای ورزشگاه اختصاصی می باشند.

هدف اصلی اجرای این طرح، سازندگی فوتبال كشور در سطح استاندارد فیفا است. تجربه اجرایی باشگاههای قدیمی كه دارای ورزشگاه اختصاصی جهت انجام مسابقات و پرورش استعدادهای بسیار هستند، روشن است.

اسامی باشگاههایی كه دارای تشكیلات و ورزشگاه اختصاصی هستند، به شرح ذیل است:

1- باشگاه راه آهن.2- باشگاه شاهین.3- باشگاه تهران جوان.4- باشگاه پویا( بوتان سابق).5- باشگاه آرارات.6- باشگاه نفت.7- باشگاه استقلال.8- باشگاه پرسپولیس. 9- باشگاه اتكا.10- باشگاه سایپا.11- باشگاه پیكان.12- باشگاه هما.13- باشگاه بانك ملی . 14- باشگاه دخانیات.15- باشگاه پاس.16- باشگاه عقاب.17- باشگاه نیروی زمینی.18- باشگاه برق تهران.

ب- این باشگاههای سازنده در پنج رده سنی زیر10 سال زیر12 سال، زیر14 سال، زیر16 سال، 19 سال و زیر21 سال به طور دائم در تعطیلات رسمی كشور خصوصاً پنجشنبه ها و جمعه ها مسابقات خود را با مدیریت اجرایی خود هیئت فوتبال انجام می دهند و كلیه كمك های مردمی و عواید ناشی از فروش بلیت ورودی مسابقات متعلق به خود باشگاهها است.

شرایط انجام مسابقات به صورت رفت و برگشت در تهران و در مناطق مختلف شهرداریها است و بر حسب برنامه ریز و قرعه كشی از قبل تعیین شده، برگزار می شود.

3- قوانین اجرایی مسابقات طبق مقررات فدراسیون فوتبال است.

4- كمیته اجرایی این مسابقات توسط نمایندگان تام الاختیار باشگاههای شركت كننده كه با رأی گیری مدیریت هیئت فوتبال می است، صورت خواهد گرفت.

5- كلیه باشگاهها حق دارند هر یك از بازیكنان استاندارد خود را به باشگاههای لیگ بزرگسالان كشور یا باشگاههای خارج از كشور به فروش برسانند تا از محل درآمد فروش بازیكنان خود كمكی به باشگاهها صورت گیرد.

6- تمام باشگاههای شركت كننده، از مقررات و آیین نامه ای كه توسط خود نمایندگان باشگاهها تدوین خواهدشد، تبعیت خواهند نمود.

7- هر یك از باشگاههای عضو اتحادیه می توانند جهت تشویق وپیشرفت فن و هنر، بازیكنان و مربیان را با بازاریابی بین المللی چه به صورت فردی و چه گروهی یا تیمی را به خارج از كشور به فروش برسانند.

8- هیئت اجرایی مسابقات توسط خود باشگاهها طی یك مجمع عمومی عادی یا فوق العاده تعیین و تصویب می گردد.

9- اداره امور مسابقات باشگاههای حرفه ای، به عهده میزبان خواهد بود و میزبان حق دارد برای ورود علاقه مندان، بلیت مسابقات را به فروش برساند و كمكی به هزینه باشگاه خود بنماید.

امید است مدیریت محترم فدراسیون فوتبال، هیئت فوتبال تهران را همراهی كند و به پیشنهادات سرمایه گذاران در باشگاهها توجه نمایند تا با اجرای صحیح فوتبال حرفه ای مقدمات و تجربه خوبی برای سایراستان های علاقه مند فراهم گردد.

طرحی از كارشناس و مدرس فیفا

 پرویز ابوطالب