تبیان، دستیار زندگی
«مرد به استناد صورتجلسه نامزدی، تقاضای تمکین زوجه از نموده است دادگاه پس از رسیدگی، سند عادی تنظیم شده را وعده ازدواج دانسته است که طبق ماده 1035 قانون مدنی دلالت بر ایجاد علقه (وابستگی) زوجیت نمی کند.»
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شرایط نامزدی


«مرد به استناد صورتجلسه نامزدی، تقاضای تمکین زوجه از نموده است دادگاه پس از رسیدگی، سند عادی تنظیم شده را وعده ازدواج دانسته است که طبق ماده 1035 قانون مدنی دلالت بر ایجاد علقه (وابستگی) زوجیت نمی کند.

نامزدی با طعم پشیمانی

اگر بین پاسخ مثبت به خواستگاری و ثبت نکاح فاصله زمانی بوجود آید، دوره ای که عرفاً نامزدی نامیده می شود؛ ایجاد می شود. در فقه اسلامی سخنی از نامزدی به میان نیامده و برای آن حکمی ذکر نشده است زیرا تا هنگامی که عقد ازدواج بسته نشده باشد هیچ گونه رابطه حقوقی و شرعی بین زن و مرد وجود ندارد و طبعاً آن دو به یکدیگر محرم نیستند[1 و هر نوع رابطه جنسی یا جسمی بین نامزدها ممنوع است و در خواست تمکین از دختر مشروعیت ندارد همان طور که الزام پسر به انجام عقد در صورتی که دلیل موجه برای برهم زدن نامزدی ندارد ممکن نیست.

آثار حقوقی نامزدی

«پدر دختری بایت برگزاری مراسم نامزدی دخترش حدود دو میلیون تومان هزینه کرده که فاکتورهای مربوط به برگزاری جشن نامزدی و مخارج آرایشگاه فیلم برداری، خرید لباس نامزدی و حلقه و لباس داماد موجود و ضمیمه دادخواست شده و توضیح داده است که پس از مراسم نامزدی برای داماد پذیرش ادامه تحصیل و اقامت در کشور آمریکا آمده ولی دخترم مایل به رفتن به کشور دیگر نیست و چون این موضوع قبلاً اعالم و توافق نشده بود نامزدی دخترم را با استرداد هدایایی که به دخترم داده شده بر هم زده ایم ولی هزینه هایی را که اینجانب کرده ام، خانواده داماد نمی پردازند و می گویند: این هزینه بنابر تمایل خانواده شما انجام شده و ارتباطی به ما ندارد...»

مهم ترین آثار حقوقی که بر نامزدی مترتب است عبارتند از:

- برای حفظ آزادی مرد و زن در انتخاب همسر آن ها می  توانند تا قبل از عقد ازدواج منصرف شوند. نامزدی چیزی جز وعده ازدواج نیست. قانون مدنی می گوید: «وعده ازدواج علقه زوجیّت ایجاد نمی کند. اگر چه تمام یا قسمتی از مهریّه پرداخته شده باشد.»[2] در حقیقت نامزدها بر وعده ازدواج توافق کرده اند نه بر ازدواج.

قانون مدنی می گوید: «وعده ازدواج علقه زوجیّت ایجاد نمی کند. اگر چه تمام یا قسمتی از مهریّه پرداخته شده باشد.»

- اگر بر هم زدن نامزدی بدون علت موجّه باشد به طرف دیگر این امکان را می دهد مخارجی را که انجام داده است، مطالبه کند و هم چنین می تواند هدایایی که معمولاً نگاه داشته می شود و استفاده از آن ها موجب از بین رفتن آن ها نمی شود مانند طلا و جواهرات، مطالبه کند اما نمی تواند هدایایی که برای مصرف کردن هستند و معمولاً نگه داری نمی شوند مانند مواد خوراکی و آرایشی را مطالبه کند. [3]

پی نوشت:

[1] - عراقی، عزت اله، آیا می دانید حقوق زن در دوران ازدواج چیست؟، نشر راهنما، سال 1369، ص 16.

[2] - ماده 1035 قانون مدنی.

[3] - ماده 1037 قانون مدنی.

بخش حقوق تبیان


منبع: اخلاق و حقوق خانواده- دکتر فاطمه بداغی