تبیان، دستیار زندگی
«بگو ناپاک و پاک برابر نیستند. هرچند فراوانی ناپاک تو را به شگفتی اندازد پس ای خردمندان، از خدا بترسید تا رستگار شوید.»
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نشانه‌های خردمندی
نشانه‌های خردمندی

قُل لا یَستوی الخَبیثُ و الطَّیَبُ و لَو اِعجَبَک کَثَرهُ الخبیث فاتَّقُوا للّه یا اولیِ الاَلباب لعلَکم تُفلحُونَ[مائده،100]

«بگو ناپاک و پاک برابر نیستند. هرچند تعداد زیاد افراد ناپاک تو را به شگفت زده کند. پس ای خردمندان، از خدا بترسید تا رستگار شوید.»

دیده اید بعضی برای انجام دادن برخی کارهای غلط مثل دروغگویی، عمل دیگران را دستاویز قرار می دهند و به بهانه ی این که خیلی ها دروغ می گویند سعی می کنند آن را به خیال خود توجیه کنند. برای این که این بهانه از این گونه افراد گرفته شود خداوند بزرگ قاعده ای کلی بیان میکند و می فرماید:«هیچ گاه پاک و ناپاک یکسان نیستند هرچند زیاد بودن ناپاکان تو را شگفت زده کند.»

افرادی بر اثر تلقین های آشکار و پنهان و تبلیغات گوناگون، خواسته های اکثریت را به عنوان معیار سنجش نیک از بد می شناسند تا آن جا که باور دارند حق؛ یعنی چیزی که اکثریت بپسندد و خوب؛ یعنی چیزی که اکثریت به آن مایل باشد.

باید دانست بسیاری از گرفتاری های مردم بر اثر همین طرز تفکر است، اما صاحبان اندیشه هیچ گاه فریب اکثریت ناحق را نمی خورند و هیمشه از پلیدی ها دوری می کنند. حتی اگر محیط آن ها آلوده باشد و همه ی اطرافیان با آن ها مخالفت کنند باز سراغ پاکی ها می روند که خود نشانه های خردمندی است.

نکته مهم آن است که در این آیه پاک و ناپاک به شکل کلی مطرح شده اند تا هر پاکی و ناپاکی را دربرگیرد.

ناپاکی در هر شکلش همیشه ضدارزش است هرچند بسیاری آن را بپذیرند، در مقابل ارزش های الهی، همیشه ارزش مند هستند هرچند اکثریت با آن ها مخالفت کنند.

پس باید بدانیم اگر چیزی غلط، لباسی جلف یا مدل موی نامناسبی مد شد یا فکر و عقیده ی خرافه ای رواج یافت پیروی افراد مختلف از آن ها، غلط بودن آن را از بین نمی برد؛چون پذیرش یا عدم پذیرش بیشتر افراد جامعه، مقیاس شناخت خوب از بد نیست.

بر همین اساس است که امام علی (ع) توصیه می کنند:«ای مردم در راه هدایت از کمی رهروان نترسید.»[نهج البلاغه،خطبه 192]

و امام سجاد علیه السلام  می فرماید:«اگر تمام دنیا بر علیه من شوند و من و قرآن یک طرف باشیم ابدا احساس ناراحتی نمی کنم.»

البته باید یقین کنیم که در نهایت، پیروزی با حق و حقیقت و ارزش های الهی است، این چیزی است که باید با تمام وجود به آن باور داشته باشیم.

فرآوری:نعیمه درویشی

بخش کودک و نوجوان تبیان


منابع:مجله ی رشد،کانون گفتگوی قرآنی

مطالب مرتبط:

پاکیزگی، نشانه‌ی ایمان

شما در قطار خداوند نشسته‌اید

داستان چشمه و خشت

از محبت خارها گل می‌شود

گنجشک و آتش

نماز اول وقت

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.