تبیان، دستیار زندگی
همیشه به دنبال خوراکی‌هایی باشید که پوست را زیبا، انرژی را زیاد و سلامت را افزایش می‌دهند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

با این غذاها پیری را فراری دهید!


همیشه به دنبال خوراکی‌هایی باشید که پوست را زیبا، انرژی را زیاد و سلامت را افزایش می‌دهند.

داشتن پوستی درخشان، مویی نرم و براق و همچنین عضلاتی سفت و بدون افتادگی در سنین بالای 40 سالگی هم امکان‌پذیر می‌باشد. شریل فوربرگ، متخصص تغذیه، در کتاب جدید خود، تعریف تازه‌ای از مسن شدن و گذر عمر دارد. برخی از مواد غذایی در جوان نگه داشتن بدن انسان تأثیر بسزایی دارند، لذا رعایت 4 اصل اساسی که در ذیل بدان اشاره شده است، توصیه می‌گردد:

رنگارنگ

اصل اول: غذاها و میوه‌های رنگارنگ بخورید

به گفته شریل فوربرگ، در هر 5-4 ساعتی که از عمر شما می‌گذرد، از آنتی‌اکسیدان‌های طبیعی محافظ پوستتان کاسته می‌شود. با این وجود، داشتن رژیم غذایی غنی از میوه و سبزی‌های رنگارنگ مانع از چین و چروک‌های زودهنگام پوست می‌شود.

در کل صدها ماده مغذی آنتی‌اکسیدان وجود دارد، ولی مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از: ویتامین C (در گوجه‌فرنگی، مرکبات و فلفل دلمه‌ای)، ویتامین E (مغزها و آووکادو)، پلی فنول‌ها (پودر کاکائوی طبیعی و انواع توت‌ها)، کوئرستین (پیاز و کلم بروکلی) و کاروتنوئید (برگ‌های سبز سبزیجات، سیب زمینی و سایر میوه‌ها و سبزیجات زرد و نارنجی رنگ).

اصل دوم: مایعات زیاد بنوشید

با افزایش سن، میزان تشنگی کاهش می‌یابد و در نتیجه بدن بیشتر در معرض خطر کم‌آبی قرار می‌گیرد و از اولین عوارض جانبی آن می‌توان به افت خاصیت ارتجاعی پوست اشاره کرد، لذا نوشیدن 8 لیوان آب و مایعات در طی روز توصیه می‌گردد.

اگر تمایل به نوشیدن آب ندارید، می‌توانید چای سبز، شیر بدون چربی یا کم چرب و گاهی قهوه را جانشین آن کنید. میوه‌ها و سبزیجات به طور طبیعی دارای آب می‌باشند و همین باعث تازگی آن‌ها می‌شود. از جمله موارد قابل توجه دیگر برای حفظ جوانی می‌توان به خوردن غذاهایی مانند سوپ سبزیجات ایتالیایی در وعده نهار یا شام اشاره کرد و یا برای وعده غذایی صبحانه، میوه‌ای آبدار را با شیر بادام، شیر سویا و یا همان شیر روزانه کم‌چرب مخلوط نمود و نیز در صورت امکان از آب‌میوه‌های طبیعی استفاده کرد.

اصل سوم: 30 درصد از کالری مورد نیاز بدنتان را از گروه پروتئین‌ها تأمین کنید.

بعد از سن 30 سالگی، در هر دهه تقریباً 3 تا 8 درصد از توده عضلانی بدن کاهش می‌یابد و منجر به از دست رفتن قوای بدن می‌شود، لذا پروتئین موجود در رژیم غذایی مانند پادتنی در برابر تحلیل قوای جسمی عمل می‌کند. مطالعات متعدد نشان داده‌اند که جذب بالای پروتئین حیوانی کمک شایانی به حفظ عضلات زنان در سنین بالای 50 سالگی می‌نماید.

با افزایش سن، میزان تشنگی کاهش می‌یابد و در نتیجه بدن بیشتر در معرض خطر کم‌آبی قرار می‌گیرد و از اولین عوارض جانبی آن می‌توان به افت خاصیت ارتجاعی پوست اشاره کرد، لذا نوشیدن 8 لیوان آب و مایعات در طی روز توصیه می‌گردد

همچنین پروتئین نقش کلیدی در پیشگیری از خستگی زودهنگام، حفظ سطح قند خون، ترمیم سلولی و رشد دارد. فوربرگ توصیه می‌کند که 30 درصد از کالری روزانه خود را از منابع پروتئینی سالم مانند گوشت قرمز، مرغ، غذاهای دریایی، حبوبات، محصولات لبنی بدون چربی یا کم‌چرب و یا از سویا تأمین کنید.

اصل چهارم: مصرف غلات را فراموش نکنید

از دیگر توصیه‌های حائز اهمیت دکتر فوربرگ می‌توان به مصرف فراوان غلات اشاره کرد که جزء آنتی‌اکسیدان‌های خوب محسوب می‌شوند. برنج قهوه‌ای، بلغور، گندم، ارزن و جو از گزینه‌های مناسب مصرف غلات می‌باشند. برای تهیه کوفته و یا یک غذای گوشتی، همیشه به دنبال برنج سفید یا خرده‌های نان نباشید، بلکه از غلات جدید و متنوع دیگر هم کمک بگیرید تا طعمی بهتر، فیبر بیشتر و مواد مغذی جوان‌کننده تازه‌ای را تجربه کنید.

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


منبع: ماهنامه دنیای تغذیه

مطالب مرتبط:

4 عادت غذایی که شما را از درون پیر می‌کنند

راز سلامتی افرادی که مریض نمی‌شوند!

9 قانون طلایی برای داشتن تغذیه‌ی سالم

14 ماده‌ی غذایی در خدمت سلامت و طول عمر

این‌ها را بخورید تا سرحال و سرزنده باشید

جوانی را داخل یخچال‌تان بجویید

این 8 خوردنی را از همین امروز ترک کنید

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.