تبیان، دستیار زندگی
«امروز نظام اسلامى، جمهورى اسلامى، ملت و جوانان ایران در دنیاى اسلام مثل ستاره مى‌درخشند. به شما نگاه مى‌كنند و از شما الهام مى‌گیرند. مراقب خودتان باشید. وحدت خودتان را حفظ كنید. امید خودتان را به آینده حفظ كنید. مسئولان قدر این ملت را بدانند. دستگاههاى
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : حسین هرمزی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

توجه به سیاستهای کلی نظام،راهی برای پیشرفت کشور


«امروز نظام اسلامى، جمهورى اسلامى، ملت و جوانان ایران در دنیاى اسلام مثل ستاره مى‌درخشند. به شما نگاه مى‌كنند و از شما الهام مى‌گیرند. مراقب خودتان باشید. وحدت خودتان را حفظ كنید. امید خودتان را به آینده حفظ كنید. مسئولان قدر این ملت را بدانند. دستگاههاى مختلف نظام اسلامى با وحدت و همدلى كارهایى را كه برعهده آنهاست، به‌خوبى انجام دهند و ملت را از كاركرد و تلاش خود خشنود و راضى كنند.»

رهبر

اینها بخشی از بیانات مقام معظم رهبری است که در آن، با اشاره به جایگاه جمهوری اسلامی ایران، مردم و بویژه مسئولان کشور را بر لزوم حفظ وحدت تاکید داده اند. مقام معظم رهبری با اشاره به مسایل داخلی و خارجی کشور، جایگاه فعلی ایران اسلامی را مناسب و رو به جلو ارزیابی می کنند و در عین حال تاکید می کنند که تا نقطه مطلوب فاصله هایی وجود دارد.

سیاست داخلی هر کشوری بخش های مختلفی را شامل می شود که هر کدام در جای خود حائز اهمیت است و در ضمن در کشورهای مختلف، تعیین خط مشی ها برای اداره هر یک از این ابعاد، بر عهده یک افراد یا گروه های مرجع خاصی است.

در کشور ما نیز مقام معظم رهبری در کنار بیانات و رهنمودهایی که در سخنرانی های مختلف خود مطرح می کنند، بطور رسمی تر، در قالب سیاست های کلی بخش های مختلف کشور خط مشی مناسب برای اداره کشور را نشان می دهند.

البته تعیین این خط مشی ها و در نتیجه تهیه سیاست های کلی هر بخش، در نظام جمهوری اسلامی ایران با مشورت و کار جمعی یک گروه مشورتی به نام مجمع تشخیص مصلحت نظام انجام می گیرد که به جز اعضای حقوقی آن نظیر روسای سه قوه، از تعدادی عضو حقیقی نیز بهره می گیرد که توسط مقام معظم رهبری منصوب می شوند.

یكی از مهمترین وظایف مجمع تشخیص مصلحت نظام، ارایه مشاوره به مقام معظم رهبری در تعیین سیاست های کلی نظام جمهوری اسلامی ایران است. طبق  اصل 110 قانون اساسی، «تعیین سیاست های كلی نظام جمهوری اسلامی ایران»  پس از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت نظام، از وظایف رهبری شمرده شده است.

از سال 1377 تا کنون بیش از 30 مورد مورد سیاست كلی توسط مجمع تشخیص مصلحت نظام تصویب وتقدیم مقام معظم رهبری شده كه از این میان تعدادی از سوی رهبر انقلاب ابلاغ و تعدادی نیز جهت تصویب نهایی و ابلاغ، در اختیار ایشان قرار داده شده است.

تعیین این خط مشی ها و در نتیجه تهیه سیاست های کلی هر بخش، در نظام جمهوری اسلامی ایران با مشورت و کار جمعی یک گروه مشورتی به نام مجمع تشخیص مصلحت نظام انجام می گیرد که به جز اعضای حقوقی آن نظیر روسای سه قوه، از تعدادی عضو حقیقی نیز بهره می گیرد که توسط مقام معظم رهبری منصوب می شوند

امور فرهنگی، مسکن و شهرسازی، امور اجتماعی - سیاسی، امور دفاعی، امنیت ملی، پدافند غیر عامل، آمایش سرزمینی، توسعه پایدار، اقوام و مذاهب، مشارکت اجتماعی، مدیریت و نظام اداری، خودکفایی امنیتی و دفاعی، امنیت اقتصادی و امور ایثارگران از جمله حوزه هایی هستند که از سال 77 تا امروز سیاست های کلی برای آنها تعریف و بعضا ابلاغ شده است. البته به این فهرست باید برنامه های پنج ساله توسعه را نیز اضافه کرد.

نقطه مطلوبی که به آن اشاره شد، در واقع همان مواردی است که در متن سند چشم انداز بیست ساله کشور یا سند ایران 1404 به آنها اشاره شده، از جمله اینکه در بخشی از این سند آمده است: جامعه ایرانی در افق این چشم انداز چنین ویژگی هایی خواهد داشت که توسعه یافته، متناسب با مقتضیات فرهنگی، جغرافیایی و تاریخی خود، متکی بر اصول اخلاقی و ارزش های اسلامی، ملی و انقلابی، با تاکید بر مردم سالاری دینی، عدالت اجتماعی، آزادی های مشروع، حفظ کرامت و حقوق انسان ها و بهره مندی از امنیت اجتماعی و قضایی است.

ایران 1404

اما رسیدن به چنین جایگاهی ملزوماتی دارد که به گفته مقام معظم رهبری، یکی از مهم ترین لوازم آن، اتحاد و وحدت میان مردم کشور و میان مسئولان است؛ کما اینکه در سخنرانی های خود بارها به این مساله اشاره کرده اند:

«این مساله اتحاد و وحدت كلمه‌ در میان مسلمانان و امت اسلام با یك نگاه؛ و در میان ملتهاى مسلمان در هر كشورى، اتحاد میان مردم كشور و ابعاض گوناگون این ملتها، مهم است؛ در مورد ما هم همین صادق است. اینى كه ما مكرر عرض میكنیم به جناحهاى سیاسى، به مسئولین محترم براى حفظ وحدت، به كسانى كه داراى منبر گفتگو هستند؛ چه روزنامه، چه پایگاههاى اینترنتى، چه بلندگوهاى گوناگون دستگاههاى اجرائى و غیر اجرائى، توصیه‌ى ما دائماً به دوستان، برادران، مسئولان، صاحبان قلم، صاحبان بیان نسبت به امر وحدت، به خاطر این است كه وحدت یك عنصر عظیم است و كشور ما با اتحادى كه خوشبختانه ملت دارند - كه این اختلافات گوناگون نتوانسته است خوشبختانه ملت را تجزیه كند - یكپارچگى‌اش در حد بالائى محفوظ مانده است. مسئولین هم اختلاف سلیقه دارند، اما اختلاف سلیقه تا وقتى كه به گریبانگیرى منتهى نشود، هیچ اشكالى ندارد. همین اتحاد و این همدلى توانسته است كشور را در چشم دشمنان به عنوان یك مجموعه‌ى مقتدر، به عنوان یك كشور مقتدر حفظ بكند. الان هم همین جور است. من چندى پیش سفارش كردم نسبت به اتحاد و وحدت؛ خوشبختانه مسئولین محترم قوا تجاوب كردند؛ خیلى با ارزش است.»

در کشور ما نیز مقام معظم رهبری در کنار بیانات و رهنمودهایی که در سخنرانی های مختلف خود مطرح می کنند، بطور رسمی تر، در قالب سیاست های کلی بخش های مختلف کشور خط مشی مناسب برای اداره کشور را نشان می دهند

ایشان تاکید کرده اند که در صورت حفظ وحدت و یکپارچگی، وضعیت ایران در عرصه های مختلف داخلی و خارجی، در جایگاهی که شایسته ملت ایران است قرار می گیرد:

«وحدت ملت ایران، اتحاد كلمه مسئولان كشور، همكارى دستگاه‌هاى مختلف، وظیفه‌شناسى و مسئولیت‌شناسى آحاد مردم می تواند ما را به پیشرفتهاى بیشترى برساند، می تواند آن چهره‌اى را كه متناسب با این كشور و این ملت عزیز و با استعداد است، براى ما به وجود بیاورد.»

در واقع تاکید رهبری بر این مساله، نوعی آسیب شناسی وضعیت کنونی کشور نیز محسوب می شود چراکه میتوان فهمید که یکی از بزرگترین موانع در راه پیشرفت کشور در زمینه های مختلف داخلی و خارجی، نقض کردن گاه و بیگاه اصل وحدت توسط مسئولان کشور است و همین مساله به عنوان یکی از مهمترین نقاط ضعف کشور محسوب می شود.

اما مهمترین نقطه قوت نظام در این مسیر، وجود همین خط مشی هاست که همانطور که اشاره شد، هم در بیانات مقام معظم رهبری قابل احصاء است و هم در سیاست های کلی که از سوی ایشان ابلاغ می شود وجود دارد اما لازمه برتری یافتن نقاط قوت بر نقاط ضعف، اهتمام بیشتر مسئولان به رهنمودهای رهبری و حرکت بر اساس سیاست های کلی نظام به عنوان یک اصل است.

حسین آشنا

بخش سیاست تبیان