تبیان، دستیار زندگی
تا کنون در دو مقاله به بررسی رنگ زردو رنگ آبی پرداخته ایم. در این مقاله به تحلیل و بیان ویژگیها و خصایص رنگ سرخ و سپس نارنجی و پس از آن بنفش خواهیم پرداخت.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بیان سرخ ، نارنجی و بنفش


تا کنون در دو مقاله به بررسی رنگ زرد و رنگ آبی  پرداخته ایم. در این مقاله به تحلیل و بیان ویژگیها و خصایص رنگ سرخ و سپس نارنجی و پس از آن بنفش خواهیم پرداخت.

بیان سرخ ، نارنجی و بنفش

سرخ

سرخ رنگ مقوی قلب و برای کسانی است که ضربان قلب آن ها از معمول کندتر است، لیکن همین رنگ در طولانی مدت چشم را ناراحت می کند و می آزارد . طعم آن شیرین و اشتها آور است. سرخ های متفاوت شیرینیهای متفاوت دارند. سرخ های سرد مثل "ماژنتا، ژرانیوم، آلیزارین، قرمز دانه ، و ارغوانیهای مختلف" طعم شیرین نرم و "عسلی " دارند در حالی که سرخ "سینابر" ، شنگرف (ورمیون) و سرخ طیف نور خورشید شیرین "زبرند" ، مانند شکر و قند.

سرخ گرم رنگ "حق" و " حقیقت" و " پیکار" و بالاخره " شهادت" است. رنگ جوانی به ثمر رسیده ی 25 تا 35 سالگی است. سرخ سرد رنگ سنین 45 تا 50 سالگی است. سرخ سرد هنگامی که به ارغوانی گراید رنگ نفاق ، غرور و دورویی است، رنگ " اصحاب شمال" است که قران مجید از آنها به بدی یاد کرده است. رنگ سرخ نمودار اندیشه های منطقی و تفکر اعتدالی است. سرخ پایان تابستان و آغاز پاییز است.

در تطابق با خط ، گویای خط قطری همگن و در تطابق با شکل، گویای مربع است و هر شکل دیگری که چهار گوشه راست و چهار ضلع دو به دو موازی داشته باشد. در مثلث ، ویژگیهای نارنجی به خود می گیرد و در دایره از خصیصه های بنفش برخوردار می شود.

سرخ رنگ معتدلی است که فرورفتن و "ماندن" در آن می سوزاند و کناره گیری از آن گرما می دهد. سرخ رنگ گرمای زناشویی، عشق و تشکیل خانواده است. سرخ و سرخابی در گستره اصلی در بخش میانی بالایی و در گستره چهار بخشی در بخش بالایی چپ و در کنار زرد قرار دارد .

سرخابی (سرخ سرد) و سبز مکمل نورانی یکدیگرند . در کتاب اصول کافی آمده است:" هنگامی که پیامبر (ص) پیراهن سبز می پوشید ، حضرت علی (ع) پیراهن سرخابی به تن می کرد و این نشانه ای است برای آنان که جویای حقیقتند." زیرا سرخابی و سبز دو رنگ نوری هستند که در ترکیب با هم نور سفید می سازند و این اشاره بر آن است که حضرت محمد (ص) و حضرت علی (ع) مکمل هم، لازم و ملزوم هم و هر دو نور واحدند.(1)

نارنجی

نارنجی رنگ جوانی است، رنگ شادابی است و رنگ میوه های تازه رسیده است. آمیخته با کمی سفید ، رنگ بلوغ زنانه است و آمیخته با کمی سیاه بلوغ مردانه را می نمایاند. نارنجی رنگ سنین میان 9 تا 16 سال است. هیجان نارنجی از زرد کمتر است و اعتدال آن بیشتر.  شدت نیروها در آن کاسته شده است و در تطابق با شکل همانند ذوزنقه است. در ارتباط با خط ، خطی است آزاد و متمایل به عمود . اگر با خط آزاد متمایل به افقی آگین شود ، طبیعت سرخ می یابد و کاملا متعادل می شود؛ زیرا سرخ رنگی متعادل و میانه اما گرم است و همانطور که توضیح داده شد گونه های مختلف دارد .

نارنجی مکمل و متضاد بنفش است .

سرخابی (سرخ سرد) و سبز مکمل نورانی یکدیگرند . در کتاب اصول کافی آمده است:" هنگامی که پیامبر (ص) پیراهن سبز می پوشید ، حضرت علی (ع) پیراهن سرخابی به تن می کرد و این نشانه ای است برای آنان که جویای حقیقتند." زیرا سرخابی و سبز دو رنگ نوری هستند که در ترکیب با هم نور سفید می سازند و این اشاره بر آن است که حضرت محمد (ص) و حضرت علی (ع) مکمل هم، لازم و ملزوم هم و هر دو نور واحدند

بنفش

بنفش رنگ سنین میان 50 تا 65 سالگی زنان است و اگر با خاکستری مخلوط شود ، رنگ بازنشستگی جسمی مردان می شود. بنفش در درون خود جوهر اندوه و خودگرایی مغبون کننده دارد، در عین حال توان اعتدال دارد و فعالیت مجدد در آن نهفته است. به همین دلیل بنفش را رنگی با خصلت دوگانه می دانند. در تصویر سازی اصولا لباس جادوگران و افراد مکار و فریبکار به رنگ بنفش است.

در چین کهن، بنفش رنگ لباس عزاداران بوده است. بنفش چون به سیاهی بگراید قهوه ای می شود و در نتیجه رنگ مردان پا به سن گذارده است .

بنفش رنگ ناباوری، تردید و نفاق است. ظاهری زیبا و گیرا دارد و درونی غمناک و " عقده ای".

سرخ هنگامی که نیروهای خود را سرکوب می کند به بنفش می گراید که در اصطلاح خارجی به آن "کارمن" و "آلیزارین" می گویند.

بنفش رنگ شکلهایی است که از تلفیق دایره و چهار گوش به وجود می آیند . در ارتباط با خط، رنگ خط آزاد و متمایل به افقی است که اگر با خط آزاد متمایل به عمودی آگین شود، گرمتر شده و سرخ می شود.

بنفش و قهوه ای هر دو رنگهای پاییزی هستند . بنفش ویژگیهای قهوه ای دارد . قهوه ای از آمیختن سرخ و سیاه (هم ارز آبی) و یا از آمیزش سرخ گرم و آبی گرم ؛و بنفش از آمیختن سرخ سرد و آبی سرد به وجود می آید. بنفش طعم گس و قهوه ای طعم تلخ دارد.

پی نوشت:

1- آیت اللهی، ص 157.

 سمیه رمضان ماهی

بخش هنری تبیان


منبع:

مبانی هنرهای تجسمی/ دکتر حبیب الله آیت اللهی

مبانی رنگ/ ایتن

مبانی هنرهای تجسمی/ استاد نامی