تبیان، دستیار زندگی
حتماً شما هم با افرادی برخورد کرده‌اید که برای به اصطلاح نازیدن به نام و آوازه‌ی خود می‌گویند: «به من می‌گویند فلانی نه برگ چغندر!»
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چه می‌کند این چغندر؟


حتماً شما هم با افرادی برخورد کرده‌اید که برای به اصطلاح نازیدن به نام و آوازه‌ی خود می‌گویند: «به من می‌گویند فلانی نه برگ چغندر!» باید خدمت این دسته از دوستان عزیز عرض کنیم که اسم و رسم شما به جای خود محترم؛ اما برگ چغندر نه تنها بی‌خاصیت و به درد نخور نیست بلکه کلی هم خاصیت دارد.

چغندر

چغندر، آب و برگ‌های آن دارای خواص فوق‌العاده‌ای هستند که مراقب قلب، چشم‌ها، مغز و کلاً سلامتی ما هستند. با ما همراه باشید تا گوشه‌ای از خواص این گیاه فوق‌العاده را با شما در میان بگذاریم.

چغندر برای رفع یبوست

اگر شما هم جزو افرادی هستید که چغندر پخته را به سالادهایتان اضافه می‌کنید و یا از طرفداران لبو هستید و طعم شیرین آن را دوست دارید باید بدانید که خدمت زیادی به سلامت خود می‌کنید. همین چغندر خوش رنگ و کوچک سرشار از فیبرهای غیر حلّال هستند و جذب روده ها نمی‌شوند. برای همین هم سرعت جذب قندها را کاهش داده و باعث دفع راحت می‌شوند. متخصصان توصیه می‌کنند اگر دچار سوءهاضمه هستید و به درستی نمی‌توانید غذاها را هضم کنید بهتر است که چغندر پخته میل کنید.

برگ‌های چغندر برای تقویت قوه‌ی بینایی

برگ‌های چغندر حاوی کاروتنوئید و لوتئین هستند. این دو ترکیب آنتی اکسیدانی خواصی دارد که از قوه‌ی بینایی و چشم‌های نازنین شما محافظت می‌کند. نتایج پژوهش‌ها نشان می‌دهد که برگ‌های چغندر از ابتلا به بیماری دژنراسیون ماکولای مربوط به پیری پیشگیری به عمل می‌آورند.

چغندر، مفید برای مغز شما

چغندر سرشار از نیترات است که می‌تواند از مغز مراقبت کند. این ترکیب در هنگام هضم به نیتریت تبدیل می‌شود. برای همین هم می‌تواند باعث گشادتر شدن رگ‌های خونی مغز شده و انتقال اکسیژن را با سهولت بیشتری انجام دهد. محققان آمریکایی روی 14 داوطلب بین 70 سال و بیشتر مطالعاتی انجام دادند. آن‌ها مشاهده کردند روند پیری سلول‌های مغز در افرادی که روزانه آب چغندر می‌نوشند و نیترات جذب می‌کنند کُندتر صورت می‌گیرد.

چغندر

چغندر مفید برای قلب نازنینتان

اگر به سلامت قلبتان اهمیت می‌دهید حتماً چغندر میل کنید. این گیاه خوش‌رنگ و البته خوشمزه سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها و به ویژه فلاوونوئید می‌باشد. این آنتی‌اکسیدان‌ها بدن را از شر رادیکال‌های آزاد آسیب رسان محافظت می‌کند. رادیکال‌های آزاد مولکول‌های آسیب رسانی هستند که باعث ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی، پیری زودرس پوست و غیره می‌شوند. به عقیده‌ی متخصصان مصرف چغندر خام برای سلامت قلب و عروق بسیار مفید است.

چغندر و خواص ضد سرطانی آن

رنگ قرمز چغندر مدیون وجود ترکیبی به نام بتانین است. این ترکیب آنتی اکسیدان قلمداد می‌شود و به عنوان رنگ غذا نیز کاربرد دارد. بتانین با رادیکال‌های آزاد مقابله می‌کند برای همین هم بدن را از ابتلا به بیماری‌هایی مانند سرطان و همچنین پیری زودرس دور می‌سازد. نتایج پژوهش‌ها نشان می‌دهد که تزریق بتانین به موش‌های آزمایشگاهی مبتلا به سرطان ریه باعث کاهش رشد تومورها شده است.

سنگ کلیه: احتیاط کنید

میزان زیاد اسید اگزالیک باعث تشکیل کریستال‌هایی در بدن می‌شود که تجمع آن‌ها به تشکیل سنگ کلیه منجر خواهد شد. توجه داشته باشید که چغندر نیز سرشار از اگزالات است. زمانی که سنگ کلیه تشکیل شده باشد باید از مصرف مواد غذایی حاوی اگزالات کلسیم مانند چغندر، کاکائو و میوه های ریز قرمز رنگ بپرهیزید.

آیا چغندر برای بیماران دیابتی ممنوع است؟

چغندر نیز مانند هویج و شلغم به خانواده‌ی سبزیجات غده‌ای تعلق دارد. این گیاه سرشار از فروکتوز و آمیدون است و طعم شیرین آن نیز مدیون این ترکیبات می‌باشد. سۆال اینجاست آیا مصرف این ماده‌ی غذایی شیرین برای بیماران دیابتی مجاز است یا خیر؟

رنگ قرمز چغندر مدیون وجود ترکیبی به نام بتانین است. این ترکیب آنتی اکسیدان قلمداد می‌شود و به عنوان رنگ غذا نیز کاربرد دارد. بتانین با رادیکال‌های آزاد مقابله می‌کند برای همین هم بدن را از ابتلا به بیماری‌هایی مانند سرطان و همچنین پیری زودرس دور می‌سازد

توجه داشته باشید اگر چغندر به صورت خام (به عنوان مثال رنده شده) مصرف شود مشکلی برای سلامتی دیابتی‌ها به وجود نمی‌آورد. اما در مورد چغندر پخته باید احتیاط شود. برای اینکه مشکلی پیش نیاید دیابتی‌ها باید چغندر پخته را با سبزیجات خام دیگر به عنوان مثال در ترکیب سالاد مصرف کنند. توجه داشته باشید که نباید چغندر پخته شده را به طور روزانه مصرف کنید.

زنان باردار چغندر مصرف کنید

شما باردار هستید و منتظر یک فرشته‌ی کوچک؛ پس چغندر میل کنید. چغندر سرشار از ویتامین B9 یا همان اسیدفولیک است که برای رشد نوزاد آینده بسیار مفید است. در واقع هر 100 گرم چغندر قرمز حاوی 28 درصد ویتامین B9 می‌باشد. توصیه می‌کنیم حتی قبل از شروع دوره‌ی بارداری نیز چغندر میل کنید.

فاطمه مهدی پور

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


مطالب مرتبط:

اندر فواید لبو

لبو، دوست روزهای سرد

ارزش غذایی باقلا و لبو

غذاهای خیابانی که باز آرد پشیمانی

غذاهای خیابانی، قضایای زمستانی

برگ چغندر و این همه فایده!

فواید چغندر

خواص غذایی چغندر

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.