تبیان، دستیار زندگی
صحن علنی بهارستان روز گذشته(یکشنبه) صحنه بی سابقه ای را به خود دید؛ محمود احمدی نژاد و علی لاریجانی در جریان بررسی استیضاح عبدالرضا شیخ الاسلامی عملا با انتساب مطالبی به یکدیگر شمشیرها را از رو بستند؛ موضوعی که استیضاح وزیر کار را به حاشیه راند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جدال علنی دولت و مجلس در صحن سبز پارلمان


صحن علنی بهارستان روز گذشته(یکشنبه) صحنه بی سابقه ای را به خود دید؛ محمود احمدی نژاد و علی لاریجانی در جریان بررسی استیضاح عبدالرضا شیخ الاسلامی عملا با انتساب مطالبی به یکدیگر شمشیرها را از رو بستند؛ موضوعی که استیضاح وزیر کار را به حاشیه راند.

جدال علنی دولت و مجلس در صحن سبز پارلمان

ظاهرا رییس جمهور با اکثریت کابینه خود برای دفاع از وزیر در آستانه استیضاح وارد جلسه علنی مجلس شد اما او در حالی این جلسه را ترک کرد که مطالبی را علیه علی لاریجانی رییس مجلس مطرح کرده بود و به زعم خود با انتشار ویدیویی چند دقیقه ای که البته کیفیت صدای مناسبی هم نداشت، علیه وی افشاگری کرد.

سخنان محمود احمدی نژاد رییس جمهور در دفاع از وزیر کار در حالی شکل جنجالی به خود گرفت که پیش از حضور وی پای تریبون مجلس، جلسه جو نسبتا آرامی داشت و به نظر نمی رسید که اکثریت نمایندگان با توجه به شرایط خاص کشور رای موافقی نسبت به استیضاح داشته باشند. اما رییس جمهور توانست اثر شگفت انگیزی روی نظر نمایندگان بگذارد. تا جایی که 192 نماینده با استیضاح موافقت کردند و رای به برکناری شیخ الاسلام دادند.

البته آنچه در جلسه علنی مجلس گذشت ارتباط چندانی به شخص وزیر کار نداشت؛ موضوع به انتصاب سعید مرتضوی در تامین اجتماعی برمیگشت که از روز اول مخالفت های زیادی را به دنبال داشت؛ چرا که مرتضوی در جریان کشته شدن سه تن از بازداشت شدگان بازداشت گاه کهریزک که رهبری آن را «فاجعه» خواندند، از سمت دادستانی تهران برکنار شده بود و پرونده وی در دستگاه قضایی مفتوح بود.

دولت چندین بار حکم دیوان عدالت اداری در مورد مرتضوی را دور زده بود و در آخرین آن ها اختیار انتخاب رییس سازمان تامین اجتماعی را به معاون اول رییس جمهور داد و او هم مجددا مرتضوی را به عنوان سرپرست این سازمان منصوب کرد؛ این در حالی است که استیضاح کنندگان وزیر می گفتند که آقای وزیر به آنها قول برکناری مرتضوی را داده تا استیضاح منتفی شود اما این اتفاق نیفتاد.

از آنجایی که محور سخنان رییس جمهور هم در واقع دفاع از سعید مرتضوی بود وی به در دست داشتن نواری اشاره کرد و گفت که به خواست یکی از نمایندگان آن را منتشر نمی کند، اما رییس مجلس که نمی خواست موضوع ناگفته ای باقی نماند به وی گفت که هر چیزی که لازم است را مطرح کند.

نمایندگان مجلس در جلسه علنی ویدیویی را که به درخواست احمدی نژاد پخش شد تماشا کردند؛ تصویری از ملاقات فاضل لاریجانی(از برادران لاریجانی) و سعید مرتضوی که به نظر می رسید به طور پنهانی گرفته شده است. البته هیچ صدای شفافی در این ویدیو وجود نداشت و احمدی نژاد شخصا در سخنرانی خود دیالوگ هایی از این دیدار را از روی متن مکتوبی برای نمایندگان قرائت کرد؛ مکالمه ای که طی آن ادعا شده بود فاضل لاریجانی در قبال وساطت برای مرتضوی نزد رییس مجلس و رییس قوه قضاییه خواستار دریافت امتیازات اقتصادی شده است.

علی لاریجانی رییس مجلس در پاسخ به اتهامات مطرح شده از سوی رییس جمهور ساکت نماند و این اقدام احمدی نژاد در مورد پخش ویدیو را در شان رییس جمهور ندانست

به نظر می رسد که احمدی نژاد این ویدیو را به عنوان برگ برنده خود در جلسه علنی مجلس رو کرد تا به نمایندگان القا کند که موضوع استیضاح وزیر کار یک بازی بین برادران لاریجانی بوده است؛ اما ادامه این جلسه هم نتیجه خوشایندی برای ریییس جمهور به همراه نداشت.

علی لاریجانی رییس مجلس در پاسخ به اتهامات مطرح شده از سوی رییس جمهور ساکت نماند و این اقدام احمدی نژاد در مورد پخش ویدیو را در شان رییس جمهور ندانست.

او در توضیحات خود حسین مظفر معاونت نظارت مجلس را به شهادت گرفت و گفت که به دستور وی جلساتی بین استیضاح کنندگان و وزیر برگزار شده تا موضوع استیضاح بین خود نمایندگان و وزیر حل شود و این مساله به صحن علنی مجلس کشیده نشود اما وزیر به توافق خود برای برکناری مرتضوی عمل نکرده و استیضاح هم به قوت خود باقیست.

رییس مجلس همچنین با بیان اینکه ارتباطی با فاضل لاریجانی ندارد و از نظر فکری با او متفاوت است، به اظهارات یک عضو هیات رییسه مجلس استناد کرد و گفت که فاضل لاریجانی گفته مرتضوی چندین بار خواسته با وی ملاقات کند و در دیدار با وی وساطت برای ملاقات با رییس قوه قضاییه را خواستار شده است. او همچنین فیلم برداری از این جلسه دیدار را برنامه ریزی شده و توطئه ای مافیایی علیه رییس مجلس عنوان کرد.

جدال علنی دولت و مجلس در صحن سبز پارلمان

لاریجانی هم البته دست به یک افشاگری علیه احمدی نژاد زد و گفت که معاون پارلمانی وی پیش از جلسه علنی با پیام رییس جمهور به دفتر وی آمده و خواستار منتفی شدن استیضاح شده اما با مخالفت رییس مجلس به وی گفته که رییس جمهور نواری از بستگان وی را در دست دارد و آن را منتشر خواهد کرد! او این کار را هم تهدید رییس مجلس دانست و گفت که ابایی از انتشار این ویدیو نداشته است.

لاریجانی که از رییس جمهور خواسته بود برای استماع توضیحات وی در جلسه بماند پس از سخنان خود در واکنش به درخواست احمدی نژاد برای استفاده از تریبون مجلس گفت که او چنین فرصتی را در اختیار ندارد و رییس جمهور هم به حالت قهر به همراه معاونین و وزرای خود جلسه علنی را ترک کرد.

نتیجه این جلسه برای عبدالرضا شیخ الاسلام، برکناری و از دست دادن سمت وزارت بود؛ نتیجه ای که در ابتدای جلسه علنی به هیچ عنوان پیش بینی نمی شد. اگرچه از نظر اکثریت حاضران موضوع استیضاح به حاشیه رانده شده بود و جلسه علنی مجلس حاشیه پررنگ تری از متن داشت و آن هم علنی شدن جدال بین رییس جمهور و رییس مجلس بود.

سارا کیان

بخش سیاست تبیان