تبیان، دستیار زندگی
غیرت فضایی آرام و سالم برای فعالیت زنان فراهم می‌کند و مردان و زنان بدون هیچگونه دغدغه و تشویش ذهنی در کنار هم کار و فعالیت می‌کنند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نقش مردان ‌غیرتی در جامعه


غیرت فضایی آرام و سالم برای فعالیت زنان فراهم می‌کند و مردان و زنان بدون هیچگونه دغدغه و تشویش ذهنی در کنار هم کار و فعالیت می‌کنند.


غیرت

انسان موجودی است که خداوند هنگام خلقش بر او آفرین گفت. این موجود تمامی صفات خدا را در خود دارد. حال برخی از این صفات در وی بروز و رشد کرده است اما برخی از صفات به صورت بالقوه در وی نهفته است. یکی از این صفات، صفت غیرت است. نمونه بارز غیرت مداری در امام حسین علیه السلام است که تا زمان حیات به احدی اجازه نداد تا به حریم زنان و کودکان تعرضی شود و مردانه با دشمنان جنگید. غیرت اقسامی دارد. مانند غیرت دینی، غیرت نسبت به نوامیس، غیرت نسبت به وطن و.... اما غیرتی که در این مقاله مورد بحث ماست، غیرت نسبت به نوامیس است.

غیرت اقسامی دارد. مانند غیرت دینی، غیرت نسبت به نوامیس، غیرت نسبت به وطن و.... اما غیرتی که در این مقاله مورد بحث ماست، غیرت نسبت به نوامیس است.

غیرت صفتی است که همچون یک پاسبان از نوامیس و انحرافات احتمالی جلوگیری می‌کند و موجب ثبات خانوادگی و حفظ سلامت اجتماعی می‌شود. مردان ایرانی از نمونه‌های بارز غیرت در جهان هستند. مردی که غیرت دارد نه تنها نسبت به خانواده خود این حس را دارد بلکه دربرابر ناموس دیگران نیز احساس مسئولیت کرده و سعی در حفظ و حراست اخلاقیات در اجتماع دارد. شاید به محض شنیدن واژه غیرت، چارچوب آن در حریم خانواده به ذهن متبادر شود در حالی که مرز غیرت فراتر از خانواده است و مردان باید مراقب باشند علاوه بر حفظ نوامیس خود، نسبت به زنانی که در جامعه حضور دارند نیز بی تفاوت نباشند و اگر کسی به آنان تعرضی کرد واکنش نشان دهند.

وقتی صحبت از غیرت می‌شود عده‌ای گمان می‌کنند این غیرت تعصب بی‌جا و نوعی تحجر فکری است که متعلق به گذشتگان بوده است و جوانان امروزی نباید پیرو گذشتگان باشند در حالی که غیرت در جامعه نشان دهنده احترام به حریم خصوصی افراد و دینداری است

مرد ذاتا به گونه‌ای آفریده شده است که نسبت به نوامیس خود مانند همسر، خواهر، مادر، دختر و هم کیشان خود احساس غیرت دارد. مردی که مراقب نوامیس خود باشد، ناخودآگاه آنان را از انحراف بازمی‌دارد و فساد و انحراف را در جامعه کم می‌کند. زنان به صورت غریزی نیاز به حمایت دارند تا آنان را در برابر آسیب‌ها و مشکلات محافظت کنند. بنابراین غیرت مردانه به صورت ناخودآگاه برای زنان شیرین و جذاب است و به این نیاز حمایت گری آنان پاسخ داده می‌شود.

بی غیرت سیب زمینی مرد زن حجاب

کسی که نسبت به همسر خود غیرت نداشته باشد، اجازه می‌دهد تا وی به هر شکلی از منزل خارج شود و در اجتماع حضور پیدا کند.  مشاهده زنانی با پوشش‌ها و آرایش‌های نامناسب در جامعه نشان دهنده نبود غیرت در مردان آنان است. متاسفانه هر روز شاهد کاهش غیرت در سطح جامعه و تاراج فرهنگ و ریشه اصیل ایرانی هستیم و این موج تهاجم به اقصی نقاط کشور حتی روستاها نیز کشیده شده است.

وقتی صحبت از غیرت می‌شود عده‌ای گمان می‌کنند این غیرت تعصب بی‌جا و نوعی تحجر فکری است که متعلق به گذشتگان بوده است و جوانان امروزی نباید پیرو گذشتگان باشند در حالی که غیرت در جامعه نشان دهنده احترام به حریم خصوصی افراد و دینداری است.

به عبارت دیگر غیرت وسیله‌ای برای حفظ و صیانت از خانواده و سلامت جامعه است. حضرت علی علیه‌السلام در نهج البلاغه حکمت 47 می‌فرمایند: «پاکدامنی مرد به اندازه غیرت اوست» بنابر این روایت هرچه مرد پاکدامن‌تر باشد غیرتمندتر است. مردی که هنگام حضور در جامعه مراقب حفظ حریم زن و مرد است میزان عفت و پاکدامنیش بالا می‌رود و به تبع آن نمی‌تواند نگاه‌ها و رفتارهای هوس آلود دیگران را به همسر و دختر خود تحمل کند.

کسی که نسبت به همسر خود غیرت نداشته باشد، اجازه می‌دهد تا وی به هر شکلی از منزل خارج شود .مشاهده زنانی با پوشش‌ها و آرایش‌های نامناسب در جامعه نشان دهنده نبود غیرت در مردان آنان است

وقتی در یک جامعه غیرت رنگ دیگری به خود می‌گیرد و مردان خود را موظف به رعایت حریم زن و مرد می‌کنند و وقتی مردی در جامعه می‌بیند که زنی مورد تعرض قرار گرفته و از خود عکس العمل نشان می‌دهد. این امر موجب می‌شود که میزان فساد در جامعه به مقدار زیادی کاسته شود. از یک طرف غیرت مردانه او را از تعرض به زنان نامحرم در اجتماع حفظ می‌کند و از طرف دیگر اجازه نمی‌دهد که مردان بی قید به ناموس دیگران تجاوز یا تعرض کنند. درصورتی که مردان بی قید در معرض اعتراض قرار گیرند، به مرور رفتارهای زشت و ناصحیح در جامعه اصلاح می‌شود و به دنبال آن زنان نیز کمتر دچار استرس و نگرانی در مواجهه با چنین مردانی می‌شوند.

غیرت

از نگاه دیگر مردی که نسبت به همسر، مادر و خواهر خود غیرت داشته باشد، اجازه نمی‌دهد آنان به هر شکلی در اجتماع حضور پیدا کنند. در این حالت عفت و پاکی زنان در اجتماع نیز افزایش پیدا می‌کند. از دیگر محاسن غیرتمندی حفظ حجاب و عفاف است. زنان و دخترانی که تحت حمایت مردان غیرتمند باشند، حجاب خود را حفظ می‌کنند و خود را در معرض نمایش و دید عموم قرار نمی‌دهند. همچنین غیرت موجب می‌شود به زنانی که با ظاهری نامناسب در اجتماع حضور پیدا کرده‌اند، تذکر داده شود تا با وضعی مناسب‌تر و درخور شان اجتماع حاضر شوند.

همچنین مردی که در او صفت غیرت رشد کرده باشد و به ظهور رسیده باشد، دیگر نسبت به نوامیس دیگران نگاه آلوده ندارد که این خود نوعی از حجاب درونی و باطنی است. در این حالت میزان عفت و تقوای وی نیز به اندازه غیرت در او رشد کرده و به کمال می‌رسد.

انسان غیرتمند ارتباطات خارج از محیط خانه را در نظر دارد و هرجا که انحرافی را مشاهده کند بلافاصله با آن مقابله می‌کند و ریشه انحراف را می‌خشکاند. از طرف دیگر غیرت فضایی آرام و سالم برای فعالیت زنان فراهم می‌کند و مردان و زنان بدون هیچگونه دغدغه و تشویش ذهنی در کنار هم کار و فعالیت می‌کنند.

باوجود همه آنچه در مدح غیرت گفته شد، مردها باید مراقب باشند که از غیرت بی‌جا پرهیز کنند زیرا در برخی از مواقع غیرت‌های بی‌جا چیزی جز بدگمانی و ایجاد وسوسه در فرد مقابل نیست و این رفتارهای نابجا می‌تواند موجب سست شدن و متزلزل شدن کانون خانواده و بیمار شدن دلها شود.

منصوره فراهانی

بخش اجتماعی تبیان