تبیان، دستیار زندگی
زمستان یعنی سرما، برف، باد، باران، طوفان و سوز؛ و هیچ کدام از موارد ذکر شده با پوست، سرسازگاری ندارند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

زیبایی زمستانی با 8 ماده‌ی غذایی


زمستان یعنی سرما، برف، باد، باران، طوفان و سوز؛ و هیچ کدام از موارد ذکر شده با پوست، سرسازگاری ندارند.

باید بدانید که سوز و سرما به لطافت و زیبایی پوست رحم نمی‌کند. بدون شک شما هم ترفندهای خودتان را برای حفظ لطافت و سلامت پوست دارید: مثلاً از کرم‌های مرطوب کننده و انواع سرم ها و لوسیون ها استفاده می‌کنید تا پوستتان در وضعیت بهتری قرار بگیرد. همه‌ی این کارها خوب است اما کافی نیست. محتویات بشقاب‌های شما نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. در این مقاله 8 ماده‌ی غذایی مفید را ذکر می‌کنیم که برای حفظ شادابی و لطافت پوست در فصل زمستان لازم هستند. با ما همراه باشید.

ماهی آزاد

ماهی آزاد همیشه و همه جا

ماهی آزاد سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 می‌باشد و یکی از غذاهای سالم، خوشمزه و مفید محسوب می‌شود. این ماهی علاوه بر امگا 3 ها که برای پوست بسیار مفیدند حاوی ویتامین‌های دیگری مانند ویتامین A، D، B6 و B1 نیز می‌باشد. اگر دنبال جذب آهن و کلسیم بیشتری نیز هستید این ماهی را دریابید. همه‌ی این ویتامین‌ها و مواد مغذی مفید به شما کمک می‌کند پوستی سالم، درخشان و لطیف داشته باشید.

از سویا غافل نشوید

سویا برای مراقبت از پوست بسیار موثر عمل می‌کند به خاطر اینکه به حفظ و نگهداری کلاژن پوست یاری می‌رساند. سویا حاوی خواصی است که مانند یک محافظ عمل کرده و پوست را از شر اشعه‌های ماورای بنفش در امان می‌دارد و از آسیب رسیدن به کلاژن جلوگیری می‌کند. برای همین توصیه می‌کنیم در برنامه‌ی غذایی‌تان سویا و مشتقاتش مانند توفو را بگنجانید. اگر سویا دوست ندارید می‌توانید از باقالا یا عدس نیز استفاده کنید.

کنگر فرنگی: خداحافظ پوست‌های کدر

کنگر فرنگی یا همان آرتیشو برای خوش آب و رنگ شدن پوست بسیار موثر است. این سبزی سرشار از فیبر، به درخشندگی و زیبایی پوست کمک زیادی می‌کند. باید بدانید که کنگر فرنگی حاوی آنتی اکسیدان های بسیار قوی می‌باشد برای همین پیری و فرسودگی را از سلول‌های پوستی دور می‌کند. اگر می‌خواهید دست روزگار را از پوستتان کوتاه کنید و نگذارید به این زودی‌ها چین و چروک روی آن خودنمایی کند حتماً این ماده‌ی غذایی را دریابید.

برنج کامل برای مرطوب نگه داشتن پوست

برنج کامل یا همان برنج سبوس دار برای مرطوب نگه داشتن پوست فوق‌العاده عمل می‌کند. معمولاً پوست‌هایی که خشک هستند و رطوبت خود را از دست داده‌اند بیشتر در معرض پیری و آسیب قرار می‌گیرند. مصرف این نوع برنج راهی برای حفظ رطوبت پوست محسوب می‌شود.

به به آووکادو

با اینکه آووکادو قدری گران است اما می‌شود هر از گاهی آن را به سبد خرید اضافه کرد و از خواص آن بهره‌مند شد. از این میوه‌ی خوشمزه برای تهیه‌ی انواع ماسک‌ها می‌شود استفاده کرد. به خاطر این که پوست را تغذیه می‌کند. باید بدانید که آووکادو سرشار از بیوتین یا همان ویتامین B7 می‌باشد. این ماده‌ی مغذی از خشکی پوست پیشگیری کرده و جلوی ریزش مو را نیز می‌گیرد. اگر ناخن‌هایتان نیز ضعیف است و زود می‌شکند می‌توانید به آووکادو اعتماد کنید.

بروکلی عزیز سرشار از ویتامین‌های B، C، K، E و A می‌باشد و همین ویتامین‌ها

نیز باعث می‌شوند پوست شما لطیف و درخشان شود. بروکلی این خاصیت را دارد

که بافت‌های آسیب دیده را احیا کند و کلاً بدن را سالم نگه دارد

ماهی تن: پوست سالم

برای اینکه پوستتان سال‌ها جوان و سالم بماند ماهی تن میل کنید. این ماهی حاوی پروتئین قابل توجهی می‌باشد و به همین دلیل هم باعث می‌شود پوست به مدت طولانی محکم و سالم بماند.

بروکلی: هر چه بگوییم کم است

بروکلی عزیز سرشار از ویتامین‌های B، C، K، E و A می‌باشد و همین ویتامین‌ها نیز باعث می‌شوند پوست شما لطیف و درخشان شود. بروکلی این خاصیت را دارد که بافت‌های آسیب دیده را احیا کند و کلاً بدن را سالم نگه دارد.

گردو و رفقایش

گردو، فندق، بادام و غیره برای پوست مفید هستند. گردو سرشار از زینک و سلنیوم می‌باشد. علاوه بر این گردو سرشار از ویتامین E و املاح معدنی دیگری مانند مس، منیزیم، پتاسیم و کلسیم می‌باشد که باعث می‌شوند پوست در وضعیت بهتری بماند.

سخن آخر اینکه تا می‌توانید (یعنی تا جایی که جیبتان یاری می‌کند) بخورید و بیاشامید و اسراف نکنید و از همه مهم‌تر اینکه حرص نخورید، استرس را از خود دور کنید و آرامش را به قلب‌هایتان هدیه دهید. استرس و فشارهای روحی آسیب‌های زیادی به پوست می‌زنند. سالم و تندرست باشید.

فاطمه مهدی پور

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


مطالب مرتبط:

مطالبی جامع و کامل درباره‌ی سلامت پوست و مو

با گلیکوژن سرما را از خود دور کنید

اصول تغذیه در فصول سرد

ویتامین‌ها و مواد معدنی زمستانی

9 ماده‌ی غذایی برای بهتر گذراندن زمستان

قبل از رسیدن زمستان سیستم ایمنی بدنتان را تقویت کنید

سلامت پاییزی با 6 ماده‌ی غذایی

غذاهای گرم برای روزهای سرد!

تغذیه‌ی زمستانی از نگاه طب سنتی

10 نکته برای سالم ماندن در فصل سرما

بخور نخورهای سرماخوردگی

آیا لازم است در فصل سرما غذای بیشتری بخوریم؟

بهترین رژیم غذایی در زمستان

تغذیه‌ی پاییزی از نگاه طب سنتی

6 خوراکی مناسب برای فصل سرما

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.