تبیان، دستیار زندگی
ممکن است ندانید که مرورگرها دارای یک موتور هستند. موتوری که رندرسازی صفحات وب را به عهده دارد. این موتور در واقع یک هسته نرم افزاری است که به نام web browser engine شناخته می شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

موتورهای مرورگر و داستان های پشت پرده


ممکن است ندانید که مرورگرها دارای یک موتور هستند. موتوری که رندرسازی صفحات وب را به عهده دارد. این موتور در واقع یک هسته نرم افزاری است که به نام web browser engine شناخته می شود.

موتورهای مرورگر و داستان های پشت پرده

کاربران اینترنت از مرورگرهای متفاوتی استفاده می کنند. ممکن است طرفدار کروم یا فایرفاکس باشید، شاید هم سافاری، اپرا و حتی اینترنت اکسپلورر را ترجیح بدهید. (این آخری را بعید می دانم!) اما ممکن است ندانید که مرورگرها دارای یک موتور هستند. موتوری که رندرسازی صفحات وب را به عهده دارد. این موتور در واقع یک هسته نرم افزاری است که به نام web browser engine شناخته می شود. گاهی اوقات هم به آن layout engine یا rendering engine می گویند.

موتور مرورگر کار خواندن کدهای صفحه وب شامل HTML و CSS را انجام می دهد و صفحه وب را درون پنجره رسم می کند (در واقع نقاشی می کند) از طرف دیگر نباید فراموش کنیم که یک موتور جاوااسکریپت هم وجود دارد که نقش اصلی آن اجرای کدهای جاوااسکریپت است.

تا اینجا گفتیم که هر مرورگر به طور کلی دارای یک موتور رندر سازی است. (البته این یک تعریف کلی است و خود این موتور در واقع از بخش های مختلفی تشکیل شده) اما دانستن این موضوع چه فایده ای به حال ما دارد؟

طراحان وب می دانند وقتی با کدهای HTML و CSS کار می کنند نتایج در مرورگرهای مختلف یکسان نیست. گاهی اوقات سایت شما در فایرفاکس صحیح نمایش داده می شود اما در اینترنت اکسپلورر همه چیز به هم ریخته است. دلیل این موضوع در واقع به تفاوت های موتورهای مرورگرها برمیگردد. هر موتور دارای منطق و اشکالات مخصوص به خودش است و به همین خاطر کدهای شما در مروگرهای متفاوت، به طور یکسان نقاشی نمی شوند.

Avant نام مرورگری است که ادعا می کند از سه موتور رندرسازی مجزا استفاده می کند و تشخیص می دهد که کدام موتور برای وب سایت مورد نظر شما مناسب تر بوده و از همان استفاده می کند. البته نمی توان گفت که ایده موفقی بوده چرا که مرورگر مشهوری به حساب نمی آید

آشنایی با موتورهای مشهور

موتور مرورگرها در واقع قلب آنها به شمار می روند و بد نیست نگاهی بیاندازیم به مشهورترین موتورهای رندر سازی: 

Gecko : این نام موتوری است که توسط بنیاد موزیلا و نت اسکیپ توسعه یافته. آن را در قلب فایرفاکس پیدا می کنید و با زبان C++ نوشته شده است. (جالب است بدانید که تقریبا تمام موتورهای مشهور مرورگرها با این زبان نوشته شده اند) این موتور در مرورگرهای دیگری مانند کامینو، IceCat و… هم استفاده می شود.

Trident : نام موتور مایکروسافت برای مرورگر اینترنت اکسپلورر است. این همان موجودی است که بسیاری از طراحان وب را طی سال های گذشته به خاطر مشکلاتش خشمگین کرده است. البته در نسخه های جدید، این موتور اوضاع بهبود چشمگیری پیدا کرده. حالا آن را روی سیستم عامل ویندوز فون هم پیدا می کنید.

Presto : نام موتور مرورگر اپرا است که توسط این شرکت توسعه پیدا کرده. ضمن اینکه اپرا مینی هم از آن استفاده می کند. از دیگر مشتریان مشهور این موتور شرکت نیتندو است که از آن در مرورگر کنسول های بازی اش استفاده کرده است.

WebKit : این موتوری است که به صورت مشترک توسط شرکت های مختلفی مانند گوگل، اپل، ادوبی، نوکیا و… توسعه داده می شود. آن را به عنوان قلب تپنده مرورگرهای مشهوری مانند کروم و سافاری پیدا می کنید. حالا متوجه می شوید که چرا وب سایت شما معمولا در این دو مرورگر به صورت مشابهی نمایش داده می شود.

البته فراموش نکنید که مرورگرهای دیگری مانند مرورگر اندروید، دلفین، میدوری و… هم از این موتور استفاده می کنند. (هرچند مرورگر دلفین اعلام کرده در نسخه های جدیدش موتور مخصوص خودش را ساخته و ادعا می کند تا دو برابر سریع تر کار می کند.)

سهم بازار

موتورهای مرورگر و داستان های پشت پرده

تصویر بالا به خوبی نشان می دهد که سهم بازار هر موتور رندر سازی چقدر است و جدول پایین هم حاوی جزییات بیشتری در این مورد است.

موتورهای مرورگر و داستان های پشت پرده

یک مرورگر و سه موتور

صحبت این بود که هر کدام از مرورگرها موتور رندرسازی خودشان را دارند. اما وقت اش رسیده تا با یک مرورگر سه موتوره آشنا شوید. Avant نام مرورگری است که ادعا می کند از سه موتور رندرسازی مجزا استفاده می کند و تشخیص می دهد که کدام موتور برای وب سایت مورد نظر شما مناسب تر بوده و از همان استفاده می کند. البته نمی توان گفت که ایده موفقی بوده چرا که مرورگر مشهوری به حساب نمی آید.

موتورها را دم دست داشته باشید

با موتورهای رندرسازی مرورگرها آشنا شدید و مشهورترین آنها را شناختید. حالا می دانید که به عنوان یک طراح وب، لازم است مجموعه ای از انواع مرورگرها با موتورهای مختلف داشته باشید تا صفحات وب تان را روی آنها امتحان کنید. ابزارهای کمکی مختلفی هم برای این کار در دسترس است.

بخش دانش و زندگی تبیان


برگرفته از نردبان