تبیان، دستیار زندگی
در شرایطی که کاربران در سطح دنیا روز به روز بیشتر از اندروید استقبال می‌کنند و این پلتفرم را در آغوش می‌گیرند، آمریکایی‌ها همچنان آی‌فون را ترجیح می‌دهند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چرا آمریکایی‌ها از اندروید متنفرند؟


در شرایطی که کاربران در سطح دنیا روز به روز بیشتر از اندروید استقبال می‌کنند و این پلتفرم را در آغوش می‌گیرند، آمریکایی‌ها همچنان آی‌فون را ترجیح می‌دهند.

در پاسخ به دو مقاله که به تازگی در سایت‌های گیزمودو و تک‌کرانچ منتشر شده است، سردبیر سایت  readwrite-دن لیونز- که پیش از این دبیر فناوری نیوزویک بود و یک دهه هم در فوربس مطلب می‌نوشت، مقاله جالبی منتشر کرده است و به رویه این سایت‌ها تاخته است:

چرا آمریکایی‌ها از اندروید متنفرند؟

در شرایطی که کاربران در سطح دنیا روز به روز بیشتر از اندروید استقبال می‌کنند و این پلتفرم را در آغوش می‌گیرند، آمریکایی‌ها همچنان آی‌فون را ترجیح می‌دهند.

بیایید اعداد را مرور کنیم. 75 درصد سهم بازار گوشی‌های هوشمند در دنیا متعلق به اندروید است، در حالی که اپل تنها 15 درصد بازار را در اختیار خود دارد. اما در آمریکا آی‌فون هنوز هم حکمرانی می‌کند و 63 درصد گوشی‌هایی که Verizon می‌فروشد و 84 درصد گوشی‌هایی که AT&T می‌فروشد، آی‌فون هستند.

در آسیا تعداد زیادی از کاربران جوان، از آی‌فون به سمت وسایل اندرویدی رو آورده‌اند، آنها مخصوصا به گجت‌های سامسونگ علافه دارند. گویی که آی‌فون که زمانی محصولی لوکس بود و می‌توانست مایه تفاخر باشد، دیگر آنقدر پیش و پا افتاده شده که مثل سابق هواخواه ندارد.

اما در آمریکا، وسایل اندرویدی هنوز خیلی عقب هستند، برای مثل پرچم‌داران اندروید مثل نکسوس 4 یا گلکسی اس 3 با اینکه کیفیت بسیار خوبی دارند، اما در آمریکا به گرد پای آی‌فون نمی‌رسند.

از آنجا که سایت و وبلاگ‌هایی آمریکایی تسلط رسانه‌ای فراوانی دارند و آنها اصولا برای مخاطبان خاص خود می‌نویسند، حجم اخبار مربوط به اپل و iOS و آی‌فون و اپلیکیشن‌های iOS بسیار بیشتر از اخبار پلتفرم اندروید به نظر می‌رسد. چیزی که شاید متناسب به درصد کاربران جهانی این دو نباشد.

زمانی طرفداران اپل می‌توانستند کیفیت رتینای آی‌فون را، دلیل برتری نمایشگر آی‌فون بر سایر گوشی‌ها بدانند. اما این برتری هم با آمدن گوشی‌های اندرویدی که وضوح صفحه نمایش بیشتر از 300 پیکسل در هر اینچ دارند، از بین رفته است

حمایت از تیم وطن

بخشی از این محبوبیت می‌تواند به این خاطر باشد که اپل هر چه باشد، یک شرکت آمریکایی است و از سویی دیگر شکایت‌های اپل علیه سازندگان وسایل اندرویدی، آنقدر مۆثر بوده است که از دید بسیاری از کاربران آمریکایی، سازندگان اندرویدی تا حد یک مشت کپی‌کار، تنزل کرده‌اند.

اما اپل و هوداران مشتاقش در آمریکا به این هم قناعت نمی‌کنند و نه‌تنها از گوشی‌های اندرویدی انتقاد می‌کنند، بلکه به کاربران اندروید هم حمله می‌کنند و آنها را کاربرانی با کلاس پایین، سطح تحصیلات پایین، فقیر و دارای ذائقه بد می‌دانند. از این دیدگاه، کاربران اندروید فقط کسانی هستند که به دنبال ارزان‌ترین‌ها هستند.

برای مثال شما می‌توانید به مقاله‌ای در سایت گیزمودو مراجعه کنید که عنوان این بود: اندروید به خاطر ارزان بودنش است که محبوب شده، نه به خاطر خوب بودنش!

عکس اصلی این مقاله تصویر مردی بی‌خانمان است که یک گوشی اندرویدی در کنارش قرار دارد!

چرا آمریکایی‌ها از اندروید متنفرند؟

چیز جنجالی دیگر در این مقاله این بود که با اشاره به سطح متوسط درآمد خانواده‌های سیاهپوست که به طور قابل ملاحظه‌ای پایین‌تر از خانواده‌های سفیدپوست است، به تبلیغ سامسونگ اشاره می‌شود که در آن یک خانواده امریکایی- آفریقایی با یک گلکسی نوت 2، یک عکس خانوادگی می‌گیرند.

با الهام از مقاله گیزمودو، سایت مشهور تک‌کرانچ هم مقاله دیگر با این عنوان نوشت: حقیقت این است که اندروید ارزان است ولی خوب نیست!

برچسب ارزان بودن و القا کردن مترادف بودن ارزانی با بی‌کیفیت بودن سالهاست که به اندروید خورده است. درست است که گوشی‌های اندرویدی ارزان‌قیمت زیاد هستند، ولی باید توجه داشت که گوشی‌های آی‌فون ارزان هم وجود دارند.

علاوه بر این وسایل اندرویدی هم هستند که اصلا ارزان نیستند، مثلا اگر از طریق Verizon گلکسی نوت 2 یا گلکسی اس 3 بخرید، در قرارداد دو ساله، هزینه آنها 200 دلار خواهد بود. هزینه آی‌فون پنج با قرارداد مشابه همین 200 دلار است و گوشی آی‌فون 4S، تنها 100 دلار برایتان تمام می‌شود، آی‌فون 4 را هم می‌توانید به صورت رایگان دریافت کنید!

به طور خلاصه این حملات علیه اندروید بر دو چیز استوار بوده‌اند: ارزان ساختن کاری بی‌ارزش است و سیستم عامل اندروید، پشت سر iOS‌ است، باید گفت که در شرایط حاضر، هر دو تصور اشتباه هستند.

حقیقت ناخوشایند

بیایید اول بر سیستم عامل متمرکز شویم، بیرون گذاشتن اسکات فروستال توسط تیم کوک را می‌توان نشانه‌ای از نگرانی اپل در مورد پیشرفت‌های رقیبش دانست.

از نظر سخت‌افزاری محصولات اندرویدی بسیار متنوع هستند. بر حسب مدل و سازنده این گوشی‌ها، کیفیت متفاوتی دارند. شما از یک سو گوشی‌های بسیار ارزان را دارید و از سوی دیگر گلکسی اس 3 یا نکسوس 4 را.

از نظر اندازه صفحه نمایش اپل، تنها دو اندازه را برای آی‌فون ارائه می‌دهد، صفحه نمایش کوچک آی‌فون‌های قابل از آی‌فون 5 و صفحه نمایش بزرگ‌تر، اما هنوز کسل‌کننده آی‌فون 5, اما وسایل اندرویدی اندازه صفحه نمایش بسیار متنوعی دارند.

چرا آمریکایی‌ها از اندروید متنفرند؟

زمانی طرفداران اپل می‌توانستند کیفیت رتینای آی‌فون را، دلیل برتری نمایشگر آی‌فون بر سایر گوشی‌ها بدانند. اما این برتری هم با آمدن گوشی‌های اندرویدی که وضوح صفحه نمایش بیشتر از 300 پیکسل در هر اینچ دارند، از بین رفته است.

زمانی اپل می‌توانست به تعداد بیشتر اپلیکیشن‌های خود افتخار کند، اما در نیمه سال میلادی 2013 از این لحاظ از اپل پیشی خواهد گرفت. البته هنوز هم در برخی از حوزه‌های خاص، کیفیت و کمیت اپلیکیشن‌های iOS بیشتر از اندروید است، اما در حوزه اپلیکیشن‌ها روزمره و ضروری، باید گفت اندروید هیچ کمبودی ندارد.

افزایش کاربران اندروید ممکن است سبب شود، توسعه‌دهندگان اندروید را بیشتر مد نظر قرار بدهند و به یاد داشته باشید که حتی دو آتشه‌ترین هوداران اپل هم بعضی از اپلیکیشن‌های گوگل مثل نقشه گوگل را بر اپلیکیشن‌های پیش‌فرض ترجیح می‌دهند.

قدرت پروپاگاندا

همان طور که در ابتدای مقاله اشاره کردم، در آمریکا گروهی از بلاگرها پر سر و صدا وجود دارند که همچنان بر طبل برتری آی‌فون می‌کوبند. کاربران آمریکایی بر اساس همین تبلیغات ممکن است تصور کنند که گوشی‌های هوشمند اندرویدی پیچیده هستند، کاربری آنها دشوار است و مخصوص گیک‌هاست، یا اینکه این گوشی‌ها غیر قابل اعتمادند و بدتر از همه اینکه این گوشی‌ها مخصوص آدم‌های فقیر ساخته شده‌اند.

برای مثال کافی است به آوریل سال 2012 برگردیم، زمانی که نسخه اندروید اینستاگرام آمد. در آن زمان کاربران آی‌فون نمی‌توانستند حضور کاربران اندروید را در کنار خود تحمل کنند، آنها این کاربران را در حکم فقرایی از اردوگاه‌ها و حاشیه‌های شهر می‌دانستند که به محله اعیان‌نشین آنها آمده‌اند!

با همه این اعمال، کاربران اپل ظاهر آدم‌های بی‌گناه و بی‌تزویر را به خود می‌گیرند و تظاهر می‌کنند که علت دشمنی کاربران اندروید و دشنام‌های آنها را درک نمی‌کنند!

آینده

شاید به بازار آمدن تلویزیون اپل در آینده نزدیک بار دیگر موتور محرکی برای اپل شود و همان داستان آی‌فون بار دیگر تکرار شود: این بار هم سازندگان بقیه تلویزیون‌ها، کپی‌کارهای بی‌کیفت آسیایی لقب بگیرند و موجی از خبرهای مربوط به تلویزیون هوشمند اپل راه بیفتد و دارندگان بقیه تلویزیون‌ها حاشیه‌نشین‌های بی‌چیز قلمداد شوند.

متأسفانه تجربه نشان داده است که این راهبرد همیشه در آمریکا موفق بوده است!

بخش دانش و زندگی تبیان


برگرفته از یک پزشک