تبیان، دستیار زندگی
نشست پرسش و پاسخ فیلم سینمایی «روز روشن» با حضور حسین شهابی کارگردان، پانته آ بهرام، مهران احمدی، سودابه بیضایی، محمدرضا سکوت، گمرکی و با اجرای محمدرضا شهیدی فرد در سالن سعدی مرکز همایش های برج میلاد برگزار شد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خاطرات روزهای روشن


نشست پرسش و پاسخ فیلم سینمایی «روز روشن» با حضور حسین شهابی کارگردان، پانته آ بهرام، مهران احمدی، سودابه بیضایی، محمدرضا سکوت، گمرکی و با اجرای محمدرضا شهیدی فرد در سالن سعدی مرکز همایش های برج میلاد برگزار شد.

خاطرات روزهای روشن

حسین شهابی کارگردان فیلم در این نشست گفت: در گذشته چند فیلم کوتاه و ویدئویی ساخته بودم و روز روشن اولین فیلم بلند سینمایی ام بود. روز روشن فیلمی کاملا رئال اجتماعی است که به تحلیل مشکلات کنونی جامعه که امروزه من نگاه نافذی به آن دارم می باشد. این فیلم در واقع بهانه ای است برای واکاوی مشکلات جامعه.

وی در ادامه افزود: مفهوم فیلم در مورد قصاص و نجات یک آدم است و بی تفاوتی آدم های اطراف را نسبت به این موضوع نشان می دهد. داستان فیلم کاملا تخیلی است و از جای مشخصی گرفته نشده است. کار من نوشتن و فیلم ساختن است در زمان نوشتن، یک سری ایده های جدیدی به ذهن می رسد که خود آنها می تواند موضوعی برای فیلم های مختلف باشد.

شهابی ادامه داد: من تعلق خاطر زیادی نسبت به مسائل مختلف کشورم دارم که رگه هایی از آن را در فیلم می بینید.

وی اضافه کرد: معتقدم انسان ها را باید با فرآیند فردیتشان مورد ارزیابی قرار داد نه شخصیتشان زیرا فردیت چیزی است که آدم ها به واسطه اعمالشان به آن دامن می زنند. در این فیلم دوست داشتم شخصیت هایم پایان نداشته باشند تا با کردارشان خودشان را محک بزنند.

این کارگردان اضافه کرد: این فیلم بسیار دیالوگ محور است و هرکدام از این دیالوگ ها خود بازگو کننده اتفاقی جدید هستند، البته من معتقدم روح اثر مهم است که باید به آن نگاه شود. فیلم به هر شکلی می تواند ساخته شود اما باید توجه داشت که فیلم اثرگذار باشد و اثرگذاری این فیلم در این است که هر کدام از این دیالوگ ها کلید باز شدن معمایی می باشند.

وی در ادامه گفت: به دلیل احترام زیادی که من برای موسیقی قائل هستم، در این کار موسیقی لحاظ نشده است. فکر می کنم اگر درام ساختار درستی داشته باشد احتیاجی به موسیقی ندارد و به همین شکل می تواند مخاطب را تحت تاثیر قرار دهد، ضمن اینکه این فیلم در یک فضای شهری شلوغ بود و احتیاجی به موسیقی نداشت.

مهران احمدی بازیگر این فیلم در ادامه نشست گفت: زنده باد سینمای مستقل ایران. دیشب برنامه هفت را نگاه می کردم که آقای جهانگیر الماسی گفتند ما فیلم غیر دولتی نداریم و من در این جا اعلام می کنم فیلم «روز روشن» کاملا غیردولتی است زیرا با سرمایه شخصی بنده، خانم بهرام و آقای شهابی ساخته شده است.

مفهوم فیلم در مورد قصاص و نجات یک آدم است و بی تفاوتی آدم های اطراف را نسبت به این موضوع نشان می دهد. داستان فیلم کاملا تخیلی است و از جای مشخصی گرفته نشده است. کار من نوشتن و فیلم ساختن است در زمان نوشتن، یک سری ایده های جدیدی به ذهن می رسد که خود آنها می تواند موضوعی برای فیلم های مختلف باشد.

وی افزود: همه می دانیم سینمای ایران چه مشکلاتی دارد. از همین جا درود می فرستم به همه کسانی که برای فرهنگ کشور تلاش می کنند و امیدوارم سال بعد هم فیلم مستقل داشته باشیم.

پانته آ بهرام در ادامه اظهار داشت: بسیار خوشحالم که امشب در جمع شما عزیزان هستم، زیرا آنچه ما را دور هم جمع کرده، علاقمندی مشترکمان به سینماست. طبیعی است که هر بازیگری که به حرفه اش علاقمند است، به دنبال این است که خودش را با خودش مقایسه کند و از خودش جلو بزند.

سودابه بیضایی نیز بیان داشت: خوشحالم مخاطب این فیلم را پسندید و دوست داشت. در این فیلم نقش افشار را داشتم که جذابیت این نقش برای من به دلیل پیچیدگی هایش بود. همه آدم ها شخصیتی پیچیده دارند اما به آن پرداخت نمی شود.

خاطرات روزهای روشن

گمرکی تهیه کننده «روز روشن» در ادامه نشست گفت: آقای شهابی برای این کار از من دعوت کردند که در خدمتشان باشم و من هم با کمال میل پذیرفتم. بعد از گرفتن پروانه ساخت تصمیم گرفتیم کار را شروع کنیم که از پاییز سال جاری کلید زدیم و خوشبختانه در تمام طول مدت فیلمبرداری اتفاقی نیفتاد و سایه سکوت همچنان حاکم بود. فیلم در 32 جلسه به پایان رسید و آقای شهابی تمام تلاششان را برای رساندن فیلم به جشنواره بکار گرفتند. ما همچنین به دنبال این هستیم تا «روز روشن» را در کشوهای دیگر هم نمایش دهیم.

محمدرضا سکوت فیلمبردار فیلم گفت: بستری که فیلم بر روی آن سوار بود و جلو می رفت به گونه ای بود که ما ناچار شدیم از دوربین روی دست استفاده کنیم. به همین دلیل برای کار از سبک ترین دوربین ها استفاده کردیم، البته خودم مخالف این کار بودم اما چون نظر آقای شهابی این بود اجرا شد؛ ضمن اینکه فصل پاییز بود و نورها باید کنترل می شد.

وی افزود: این فیلم در ذهن من کاملا سینمایی است و از تله فیلم فاصله زیادی دارد. شاید به دلیل اینکه تصاویر را باید به صورت دیجیتال ارائه می دادیم، کمی در ذهن مخاطب اینطور جلوه دهد که شبیه به کار تلویزیونی است؛ ضمن اینکه بیننده به فضای 35 میلی متری عادت کرده است. در این کار سعی شده از مدیوم تلویزیون فاصله بگیریم و پلان ها بسته تر باشد.

بخش سینما و تلویزیون تبیان


منبع:ستاد خبری جشنواره فیلم فجر