تبیان، دستیار زندگی
هرمزگان بهشت بناهای تاریخی است. جایی که هر گوشه از خاکش پا بگذارید، یادگاری از تاریخ طولانی کشور را خواهید دید و حمام خانی بستک به عنوان یک بنای قاجاری یکی از دیدنی های معماری هرمزگان به حساب می آید.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حمام زیرزمینی بستک
حمام خانی بستک


هرمزگان بهشت بناهای تاریخی است. جایی که هر گوشه از خاکش پا بگذارید، یادگاری از تاریخ طولانی کشور را خواهید دید و حمام خانی بستک به عنوان یک بنای قاجاری اگرچه قدمتی کمتری نسبت به بسیاری دیگر از بناهای این منطقه دارد اما یکی از دیدنی های معماری هرمزگان به حساب می آید.

حمام خانی بستک در غرب استان هرمزگان و در شهر بستک قرار دارد. این حمام که در سال 1373 مورد مرمت قرار گرفت به حمام زیرزمینی معروف است که مثل دیگر حمام های زیر زمینی در ارتفاعی پایین تر از سطح زمین قرار گرفته تا هم استحکام و طول عمر دیوارهای آن بیشتر باشد و هم گرمای بیشتری را در ایام سرد زمستان در خود نگه دارند. آب مورد نیاز حمام خانی بستک در قدیم از طریق برکه‌ها و آبگیرهای بزرگ و متعددی که در شهر و اطراف آن وجود داشته تأمین می‌شد.

حمام خانی بستک

میرآب ها آب را از برکه به کمک حیوانات باربر به حمام می بردند و به قسمت‌های مختلف حمام منتقل می‌کردند. در زمستان هم آب را با آتش گرم می کردند تا اهالی منطقه بتوانند از حمام استفاده کننند.

حمام خانی بستک که در جوار خانه بنی عباسی بنا شده‌است، سبک معماری چهار طاقی دارد و گنبدی مستطیل شکل بالای چهار طاق آن به چشم می خورد. این بنا دارای 14 گنبد کوچک و بزرگ است و خطوط طاق نمای گرداگرد دیواره داخلی اش با ظرافت خاصی ساخته شده است. این حمام را از جهت معماری، به حمام گنجعلی خان کرمان شبیه می دانند که البته ابعاد و اندازه‌های کوچک‌تری دارد.

حمام خانی بستک که در جوار خانه بنی عباسی بنا شده‌است، سبک معماری چهار طاقی دارد و گنبدی مستطیل شکل بالای چهار طاق آن به چشم می خورد

بستک کجاست؟

بستک از شهرهای استان هرمزگان است که از قدیم محلی برای استراحت کاروان‌ها به حساب می آمد. این شهر در بخش های کوهستانی هرمزگان قرار گرفته و از شمال و غرب به استان فارس و از شرق و جنوب به استان هرمزگان می رسد. بستک جزو معدود شهرستان‌های استان هرمزگان است که به دریا راه ندارد، آب آن تلخ و شور و دارای املاح گچی و گوگرد است و به دلیل نزدیکی به خلیج فارس، منطقه حاره و موقعیت کوهستانی اش اقلیم خاص و متفاوتی پیدا کرده است. یعنی در حالی که در تابستان گرم وخشک است، زمستان های سرد و خشکی هم دارد. این شهر در فاصله 170کیلومتری بندرعباس و 110کیلومتری شهرستان لار قرار دارد.

حمام خانی بستک

کجا بگردیم؟

بستک بناهای تاریخی زیادی دارد. با این حال اگر گذارتان به این منطقه افتاد می توانید سری هم به این مکان ها بزنید:

كاروانسرای بستك: این کاروانسرا در مسیر لار به بندرلنگه و بندرعباس قرار دارد و از قدیم محل استراحت كاروان های عبوری بوده است. کاروانسرای بستک یک حیاط مرگزی دارد و در اطراف آن استراحتگاها و اصطبل هایی تعبیه شده است.

بازار قدیمی بستک: این بازار، یكی از آثار قدیمی شهر بستك است كه قدمت آن به دوره قاجاریه می رسد و در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

رستم زاد

بخش گردشگری تبیان