تبیان، دستیار زندگی
ایام دهه فجر همواره فرصت مناسبی برای تشریح اهداف و آرمان های اولیه انقلاب اسلامی بوده است؛ فرصتی که می توان از آن برای سنجش میزان دستیابی به این اهداف بهره گرفت.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مقبولیت ولایت فقیه از رموز پیروزی انقلاب بود


ایام دهه فجر همواره فرصت مناسبی برای تشریح اهداف و آرمان های اولیه انقلاب اسلامی بوده است؛ فرصتی که می توان از آن برای سنجش میزان دستیابی به این اهداف بهره گرفت.

حسین شیخ الاسلام، مشاور بین الملل رییس مجلس و تحلیلگر مسائل سیاست خارجی در همین رابطه معتقد است که حضور مردم و مقبولیت نظریه ولایت فقیه نزد انان از رموز پیروزی انقلاب بوده است و تا این عوامل وجود داشته باشد انقلاب هم باقی است.

شیخ الاسلام

مشروح گفت و گوی تبیان با حسین شیخ الاسلام را در زیر می خوانید:

به نظر شما جمهوری اسلامی ایران بعد از گذشت 34 سال از سالگرد پیروزی آن چقدر به اهداف خود دست یافته است؟

زمانی كه جمهوری اسلامی پیروز شد این اتفاق برخلاف نظرات استكبار و خواست شاهنشاهی‌های منطقه بود لذا همه برای نابودی آن كمر همت بسته بودند و پیروزی انقلاب هم علیرغم خواست آنها اتفاق افتاد. بعد از آن هم آنها با توطئه‌ها، كودتاها، اختلاف‌های قومی و مذهبی مساله كردستان، خلق مسلمان و درگیری‌های شرق كشور می‌خواستند نظام را ساقط كنند اما ملت پای جمهوری اسلامی ایستادند. یكی از مهم‌ترین این توطئه‌ها هم جنگ تحمیلی بود. وقتی صدام قرارداد 1975 را در پارلمان عراق پاره كرد، گفت پاسخ را در تهران می‌دهم و این اتفاق هم ممكن بود و او از نظر موازنه قدرت باید به تهران می‌رسید. در آن زمان ارتش و سپاه در حال شكل‌گیری بودند و خائنی مثل بنی‌صدر حاكمیت می‌كرد، منافقین در حال ترور بودند، گروگان‌های آمریكایی در ایران حضور داشتند و كشور تحت تحریم بود اما آنها موفق نشدند و ملت پشت سر امام و  انقلاب ایستادند و خون و جان‌شان را دادند اما انقلاب اسلامی را حفظ كردند.

با تمامی توطئه‌ها حتی جنگ تحمیلی هم نتوانست خدشه‌ای به نظام جمهوری اسلامی وارد كند البته این به این معنا نیست كه ما هزینه‌ای برای تثبیت نظام ندادیم، اما این هزینه‌ها در قبال حفظ نظام، هزینه بالایی نبود.

یكی از مهم‌ترین این توطئه‌ها هم جنگ تحمیلی بود. وقتی صدام قرارداد 1975 را در پارلمان عراق پاره كرد، گفت پاسخ را در تهران می‌دهم و این اتفاق هم ممكن بود و او از نظر موازنه قدرت باید به تهران می‌رسید. در آن زمان ارتش و سپاه در حال شكل‌گیری بودند و خائنی مثل بنی‌صدر حاكمیت می‌كرد، منافقین در حال ترور بودند، گروگان‌های آمریكایی در ایران حضور داشتند و كشور تحت تحریم بود اما آنها موفق نشدند و ملت پشت سر امام و  انقلاب ایستادند و خون و جان‌شان را دادند اما انقلاب اسلامی را حفظ كردند

تئوری طراحی شده توسط امام(ره) چطورتوانست در بین اذهان عمومی جا باز کند؟

امام در آن دوران نظریه‌ای را در دنیای وانفسای مادی‌گرایی كه شیطان در آن حرف اول را می‌زد ارائه كرد و آن نظریه این بود كه حكومت از آن خدا، ائمه و رسول خداست و در غیاب امام زمان (عج)، بر عهده ولی فقیه عادل خواهد بود. این نظریه در تقابل با استكبار قرار گرفت و كسانی كه می‌خواستند فساد و شاهنشاهی وجود داشته باشد در مقابل خدایی‌گری قرار گرفتند و نظریه ولایت فقیه امام (ره) پاسخ خوبی به سردرگمی آن زمان بود. این سردرگمی به این دلیل بود كه كلا معنویت به ویژه در غرب سركوب شده بود البته غربی‌ها می‌فهمند كه معنویتی وجود دارد اما نمی‌دانستند چطور باید آن را با دنیا و مادیات تطابق دهند.

جمهوری اسلامی و نظریه‌ی ولایت فقیه در عمل و حرف، ماده و معنا، دنیا و آخرت، دین و سیاست را یكپارچه كرده بود و به این سوال پاسخ داده بود.

این نظریه چقدر توانسته دراجرا موفق باشد؟

در حال حاضر نیز پس از گذشت بیش از 30 سال از انقلاب این نظریه علیرغم همه فشارها و توطئه‌ها موفق بوده است. در این سال‌ها همه چیز شفاف شد و نبردی با پایگاه قوی استكبار در منطقه یعنی اسرائیل كه بزرگ‌ترین ظلم مجسم تاریخ ماست، شكل گرفت. در این قضیه ما پیش رفتیم و امروز اسرائیل و صهیونیست‌ها به مراتب ضعیفتر از گذشته شده‌اند حتی لابی صهیونیستی در اروپا و آمریكا هم تضعیف شده است. به صراحت می‌توان گفت كه پیروزی فلسطین در جنگ هشت روزه و 22 روزه از نتایج انقلاب اسلامی بوده است و روحیه مقاومت حزب‌الله، حماس و جهاد از انقلاب ما برآمده است.

شیخ الاسلام

انقلاب چقدر به اهداف خود در زمینه اقتصادی و سیاسی دست یافته است؟

پیش از انقلاب اسلامی از جنبه اقتصادی و سیاسی می‌توان گفت كه شاه نفت را در راهبرد آمریكا استخراج می‌كرد، نه راهبرد ملت ایران در واقع نفت ایران بر اساس نیازهای استكباری آمریكا استخراج می‌شد و ما از شش میلیون بشكه نفت استخراج شده، پنج و نیم میلیون بشكه نفت را برای اهداف آنها صادر می‌كردیم. مهم‌ترین دستاورد ما در انقلاب، استقلال بود. قبل از انقلاب هم ارتش ایران كشته می‌داد، خون می‌داد و پول ایران برای اهداف آمریكایی خرج آن می‌شد. این ارتش امنیت خروج نفت را در خلیج‌فارس و تنگه هرمز برای منافع آمریكایی‌ها تامین می‌كرد و در واقع آمریكایی‌ها بودند كه پیچ نفت را در دست داشتند. پیش از انقلاب امكانات مادی و معنوی ما برای اهداف آمریكا هزینه می‌شد. در جنگ آمریكا علیه صدام هم شاهد كشته و مجروح شدن هزاران نفر از ارتش آمریكا بودیم اما در نتیجه اهداف ایران محقق شد، صدام ساقط شد و اكثریت در عراق حكومت كرد كه این نتیجه استقلال و اراده سیاسی جمهوری اسلامی است.

-به نظر شما مهمترین رموز پیروزی انقلاب چه بوده است؟

به نظر من حضور مردم و مقبولیت نظریه ولایت فقیه نزد مردم از رموز پیروزی انقلاب بوده است یعنی علاوه بر حضور ملت در صحنه، ایدئولوژی و مكتب اسلام، نظریه ولایت فقیه و تلقی دقیق‌تر از اسلام ناب محمدی و همچنین كیفیت رهبری موجب پیروزی انقلاب شد و تا این عوامل وجود داشته باشد انقلاب هم باقی است یعنی اگر مردم در صحنه و پشتیبان انقلاب و رهبری باشند، به این ایدئولوژی اعتقاد داشته باشند و رهبری مشخصی داشته باشند كه اكنون حضرت آیت‌الله خامنه‌ای آن را بر عهده دارند، بقای انقلاب هم تضمین خواهد شد.

-جمهوری اسلامی در سالهای گذشته چقدر در صدور گفتمان انقلاب موثر بوده است؟

بیداری اسلامی در كشورهای اسلامی و عربی منطقه برگرفته از انقلاب اسلامی و ایدئولوژی نظام جمهوری اسلامی بود. بسیاری از این كشورها هم انقلاب خود را از نمازهای جمعه و با شعار "الله اكبر" آغاز كردند. اگرچه برخی از آنها رهبری درست و برخی ایدئولوژی درستی ندارند اما به هر حال استبدادی را ساقط می‌كنند و ضداستكباری و ضداسرائیلی هستند كه این همان نظریه امام است كه مردم با پشتوانه تئوری اسلامی در مقابل تئوری‌های بیگانه در صحنه حضور پیدا كنند.

سارا کیان

بخش سیاست تبیان