تبیان، دستیار زندگی
سالم ترین آب برای نوشیدن، آب مقطر است که عاری از هر گونه ماده شیمیایی می باشد. نوشیدن آب مقطر از خستگی و تشنگی جلوگیری می کند...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : زهره لطیفی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

افراد تحت شیمی‌درمانی چه آبی بنوشند؟


سالم ترین آب برای نوشیدن، آب مقطر است که عاری از هر گونه ماده شیمیایی می باشد. نوشیدن آب مقطر از خستگی و تشنگی فرد جلوگیری می کند.


آب نوشیدنی

بیمارانی که تحت شیمی درمانی قرار می گیرند، به نوعی در جنگی ناخواسته قرار گرفته اند و شرایط خاصی را باید تحمل کنند.

این گونه بیماران بیشتر مستعد ابتلا به حالت تهوع، خستگی و بیماری های ناشی از عملکرد ضعیف سیستم ایمنی می باشند. بنابراین مصرف آبی سالم و عاری از هر گونه مواد شیمیایی و میکروب برایشان بسیار ضروری است.

نقش آب در شیمی درمانی

مواد آلوده کننده معمول در آب های مصرفی برای افراد با سیستم ایمنی سالم، خطر چندانی را ایجاد نمی کنند، اما به محض آنکه فردی تحت شیمی درمانی قرار بگیرد و سیستم ایمنی بدن او تضعیف شود، از بسیاری موادغذایی و نوشیدنی که افراد سالم مصرف می کنند، نمی تواند استفاده کند و در صورت مصرف آنها دچار مشکل می شود.

آلاینده های باکتریایی که در آب های مصرفی معمولی وجود دارند می توانند منجر به بدتر شدن حالت تهوع و استفراغ فرد بیمار شوند و دردهای شکمی او را  بدتر کنند.

این دسته از بیماران باید در مورد آب مصرفی خود دقت کنند و هر نوع آبی را مصرف نکنند. حتما از آب مقطر و عاری از هر گونه آلودگی شیمیایی و میکروبی استفاده کنند

باکتری اشرشیاکلی که در آب های آشامیدنی به طور معمول وجود دارد، می تواند منجر به بروز اسهال و گرفتگی عضلانی و سردرد در افرادی شود که سیستم ایمنی آنها تضعیف شده است.

از آنجا که برای تهیه آب مقطر از دمای بالا استفاده می شود، این باکتری های مضر نیز از بین می روند و فردی که تحت شیمی درمانی قرارمی گیرد می تواند با خیال آسوده از آب های مقطر استفاده کند.

استفاده از آب چشمه ها برای افرادی که تحت شیمی درمانی هستند ممنوع است

برخی از آلاینده های موجود در آب ها، رشد سرطان را تسریع می بخشند. برخی از آب هایی که به صورت طبیعی در طبیعت روان هستند حاوی برخی مواد شیمیایی هستند که مصرف آنها برای این دسته از بیماران مضر می باشد.

آب نوشیدنی

مصرف آب یونیزه شده؟!

برخی از دستگاه های تصفیه آب قادر به یونیزه کردن آب نیز هستند. سازندگان برخی از این دستگاه ها مدعی هستند که این آب یونیزه شده مانند آنتی اکسیدان عمل می کند و اثری مهاری بر روی روند رشد و تکثیر سلول های بدخیم سرطانی دارد.

اما هنوز این ادعا قابل اثبات نیست و به طور قطعی نمی توان گفت که مصرف آب یونیزه شده می تواند اثر مطلوبی روی جلوگیری از رشد سلول های سرطانی بگذارد.

هشدار

1- افرادی که تحت شیمی درمانی قرارمی گیرند به علت مصرف داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی از یک سو و احتمال استفراغ و حالت تهوع از سوی دیگر، باید آب بیشتری مصرف کنند.

2- این دسته از بیماران باید در مورد آب مصرفی خود دقت کنند و هر نوع آبی را مصرف نکنند. حتما از آب مقطر و عاری از هر گونه آلودگی شیمیایی و میکروبی استفاده کنند.

3- از آنجا که آب مقطر هر گونه مواد معدنی خود را از دست داده است و‌ آب معمولی حاوی مواد مغذی ضروری مانند آهن و مس می باشد، بیمارانی که تحت شیمی درمانی قرار می گیرند باید توجه داشته باشند که در این دوران در صورت مصرف همیشگی و دراز مدت از آب مقطر باید منابع این املاح را مصرف کنند تا کمبود آن را جبران کنند و یا در صورتی که این املاح از طریق مواد غذایی جذب بدن نمی شود، باید مکمل های دارویی آن را تحت نظر پزشک مصرف کنند.

4- افرادی که تحت شیمی درمانی قرار دارند باید توجه داشته باشند که در صورتی که آب معدنی آماده از مغازه تهیه می کنند، آب درون بطری پلاستیکی را در معرض گرما و اشعه ماکروویو قرار ندهند، زیرا ممکن است ترکیب شیمیایی بطری پلاستیکی وارد محتویات آن شود و آب را آلوده کند و بیماران با نوشیدن آب آلوده به عوارض و مشکلاتی دچارشوند.

زهره لطیفی

بخش سلامت تبیان


مطالب مرتبط:

مطالبی درباره انواع سرطان

کاهش عوارض شیمی‌درمانی

حمایت روانی از فرد تحت شیمی‌درمانی

عوارض جانبی شیمی‌ درمانی و کنترل آن

راز ماندگاری سرطان پس از شیمی ‌درمانی

شیمی‌درمانی چطور انجام می‌شود؟ 

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.