تبیان، دستیار زندگی
گفته شده فروشگاه هایپر استار اسرائیلی است که توسط بخش خصوصی در ایران راه اندازی شده آیا خرید از این فروشگاه ولو اجناس ایرانی اشکال دارد؟
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آیا هایپراستار پایگاه دشمن است؟

هایپر استار

«هایپراستار»، فروشگاهی که چند سالی است خرید کردن از آن به بخشی از برنامه اجتماعی و اقتصادی خانواده‌ها تبدیل شده، چندی پیش اخطار امنیتی گرفت و دبیر کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی اعلام کرد: «این فروشگاه صهیونیستی است و در آستانه انتخابات به‌عنوان پایگاه دشمن فعال می‌شود.»


احتمالا شما هم تا به حال اسم هایپر استار به گوشتان خورده است مخصوصا اگر تهرانی، شیرازی یا اصفهانی باشید.

هایپراستار تهران (نخستین فروشگاه زنجیره‌ای خارجی) در مهر ماه سال 1388 با حضور "بهروز علیشیری" رئیس سازمان سرمایه‌گذاری‌های خارجی افتتاح شد و در حال حاضر "مارك كوربیون" فرانسوی، مدیر عامل شركت فروشگاه‌های زنجیره‌ای هایپراستار ایران است.

چندی پیش دبیر کمسیون امنیت ملی گفته است: ماهیت این فروشگاه صهیونیستی و هرگونه فعالیتی که منافع آن به رژیم نامشروع صهیونیستی تعلق داشته باشد، خدمت به آنان است و به همین خاطر دلایل و چگونگی وجود چنین مرکز خریدی در جمهوری اسلامی، باید پیگیری شود.نباید اجازه فعالیت به هایپراستار در کشورهای مسلمان داده شود این مرکز خرید می‌تواند از لحاظ امنیتی خطرساز باشد و باید در اسرع وقت، تعطیل و بساط آن از جمهوری اسلامی برچیده شود چراکه این محل می‌تواند در آستانه انتخابات به‌عنوان پایگاه دشمن فعال شود.

به گفته او ایده ساخت این فروشگاه متعلق به کارفور بود، اما با برند ماف (هایپراستار) در ایران فعال شد. گروه اصلی سرمایه‌گذار گروه مجید الفوت امارات است و کارفور تنها 25‌درصد سهام این شرکت را در اختیار دارد. به دلیل چالشی که در روابط ایران و فرانسه وجود دارد، تصمیم گرفتیم که از آغاز از نام کارفور استفاده نکنیم اما کارفور برای سرمایه‌گذاری در ایران موافقت کرد و از ما خواسته شد که فعلا در ایران و پاکستان از اسم کارفور استفاده نکنیم و از برند یا مارک دیگری استفاده کنیم.

در مقابل این نظریه هم معاون توسعه بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفته بود برای مجوز دادن به فروشگاه هایپراستار، تمام دستگاه‌های امنیتی و نهادهای مربوط به امنیت کشور موضوع مجوز آن را بررسی کردند و با تایید نهادهای مختلف امنیتی به این فروشگاه از طرف مرکز امور اصناف و بازرگانان ایران مجوز فعالیت داده شد.

*******

خلاصه سخن اینکه بعد از مطرح شدن این مسئله در جامعه ما بر آن شدیم تا مستقیما از مراجع عظام استفتاء کنیم و بی واسطه صورت شرعی مسئله را جویا شویم. نتیجه استفتاء ما از مراجع عظام ما چنین است:

سوال: گفته شده فروشگاه هایپر استار اسرائیلی است که توسط بخش خصوصی در ایران راه اندازی شده آیا خرید از این فروشگاه ولو اجناس ایرانی اشکال دارد؟

آیة الله خامنه ای(دام ظله):

خرید و فروش هرگونه محصولات رژیم غاصب صهیونیستی حرام است و همچنین خرید و فروش هرگونه کالایی از شرکت‌های صهیونیستی و یا شرکت‌هایی که از سود حاصله کمک به این رژیم غاصب می‌کنند حرام است؛ و در صورتی که ندانید منافع آن عاید صهیونیست‌ها می‌شود و یا در راه دشمنی با اسلام و مسلمین به‌کار می‌رود یا نه، خرید و استفاده از اشکال ندارد.

آیةالله مکارم شیرازی (دام ظله):

اگر یقین دارید که سود آن شرکتها، متعلق به صهیونیستها و اسرائیل است خرید و فروش آن جایز نیست، ولی استفاده از آنچه قبلا بدون آگاهی تهیه کرده اید مانعی ندارد.

آیة الله حسینی زنجانی(دام ظله):

تشخیص موضوع بر عهده مكلف است، چنانچه مكلف علم داشته باشد كه سود معامله ای به رژیم غاصب صهیونیستی عائد می شود چنین معامله ای حرام است.والله العالم

آیة الله نوری همدانی(دام ظله):

در صورتیکه محرز شود منتسب به صهیونیست است خرید و فروش از آن اشکال دارد.

آیة الله گرامی(مدظله):

به هر حال هرگونه تقویت اقتصادی اسرائیل اشکال دارد.

آمنه اسفندیاری       

بخش احکام اسلامی تبیان


منابع:

سایت راسخون

سایت ندای انقلاب

سایت بهارنیوز

پایگاه اطلاع رسانی مراجع عظام: خامنه ای، مکارم شیرازی، گرامی، نوری همدانی، حسینی زنجانی (دام ظلهم)

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.