تبیان، دستیار زندگی
برای آن هایی که تفننی به کوه می روند کفش کوه معنای خاصی دارد؛ فرسوده ترین و به درد نخورترین کفش در این مواقع به کفش کوه تبدیل می شود.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

این کفش از جان شما حفاظت می‌کند


برای آن هایی که تفننی به کوه می روند کفش کوه معنای خاصی دارد؛ فرسوده ترین و به درد نخورترین کفش در این مواقع به کفش کوه تبدیل می شود. اما مهم ترین علتی که باعث می شود خستگی کوه پیمایی به تن کوهنوردان تفننی بماند همین کفش های غیر استاندارد است.

کفش کوهپیمایی

کفش های غیر استاندارد باعث می شوند بعد از هر بار صعود به مناطق کوهستانی تا چند ماه و شاید چند سال حوس کوهپیمایی به سرمان نزند. پس اگر می خواهید به طور مداوم و با برنامه ریزی منظم به کوه بروید حتما از کفش مناسب کوه استفاده کنید.

کفش مناسب کوه لزوما گران ترین کفش نیست. اگر تصور می کنید که با یک کتانیِ مارک و گران قیمت می توانید یک روز خوب را در کوه تجریه کنید خیلی با شما موافق نیستیم. پوشیدن یک کتانی سبک و نرم در یک منطقه کوهستانی سنگ لاخ اصلا انتخاب درستی نیست.

اولین ایراد کار این است که کتانی شما بعد از یک روز کوهپیمایی به احتمال زیاد از رده خارج می شود.

ایراد بعدی این است که ساختمان یک کفش کوهپیمایی باعث می شود کف پا و مچ پای شما آسیب نبیند. پس در صورتی که از کفش نامناسب استفاده می کنید این احتمال را در نظر بگیرید که ممکن است به علت یک سانحه کوچک مثل پیچش مچ پا، وبال گردن همراهانتان بشوید و دوستانتان مجبور بشوند صدها متر شما را به دوش بکشند.

کفش کوه ویژگی های منحصر به فردی دارد. وزن کفش، مقاومت در مقابل نفوذ آب، مقاومت رویه کفش و میزان حمایت از قوس کف پا از عواملی هستند که در خرید کفش کوه باید به آنها دقت کنید.

کفشهای سبک همیشه حرکت در کوه را آسانتر می کنند با این حال افرادی که از کوله پشتی استفاده می کنند و یا خودشان سنگین وزن هستند باید کفش های نسبتا سنگین تر را انتخاب کنند.

کفش کوه مناسب در مقابل فشار بار سنگین کوله پشتی کوهنورد، باعث صاف شدن کف پا نمی شود. حمایت از قوس کف پا در طراحی کف کفش یکی از مهم ترین ویژگی های یک کفش کوه مناسب است

خیس شدن کفش در جویبارها و بر اثر برف و باران هم تجربه به شدت آزاردهنده ای است که باید برای پیش گیری از این حادثه از کفش های مقاوم در برابر رطوبت استفاده کرد. کفش هایی که در برابر نفوذ آب مقاوم نیستند در سفرهای چند روزه می توانند باعث شوند که پای کوهنورد به قارچ های پوستی مبتلا بشود. به جز جنش رویه کفش که حالت زبانه های کفش کوه هم در جلوگیری از نفوذ آب موثر است. پس اگر برای خرید کفش به کفش فروشی می روید مراقب باشید زبانه ی آن تمام رویه کفش را به طور کامل بپوشاند.

کفش کوه مناسب  در مقابل فشار بار سنگین کوله پشتی کوهنورد، باعث صاف شدن کف پا نمی شود. حمایت از قوس کف پا در طراحی کف کفش یکی از مهم ترین ویژگی های یک کفش کوه مناسب است. تخت کفش یعنی همان زیره ی کفش هم اهمیت فوق العاده ای دارد. برجستگی های کف کفش از لغزندگی های خطرناک جلوگیری می کند. این زیره های لاستیکی علاوه بر این که سخت هستند و اجازه نمی دهند سنگ های تیز به پای کوهنورد فشار وارد کنند باید قابل انعطاف هم باشند.

انعطاف کفش علاوه بر این که به کفی و زیره کفش ارتباط دارد به رویه ی کفش هم مربوط می شود. بنابراین کفشی را انتخاب کنید که علاوه بر این که رویه ای محکم دارد و پای شما را در مقابل افتاده سنگ های بزرگ حفاظت می کند، این کفش ها باید از انعطافی نسبی هم برخوردار باشند.

و در آخر باید بدانید؛ برای تهیه یک کفش کوهنوردی حرفه ای لازم نیست سراغ برندهای برتر جهانی و کفش های خارجی بروید و جیب تان را خالی کنید. به جای خرید کفش های چینی که تحت لیسانس ایتالیا و آلمان و ... تولید می شوند، می توانید از کفش های مرغوب و نسبتا ارزان ایرانی استفاده کنید. بعضی از این کفش ها با گارانتی دوساله ارائه می شوند که نشان می دهد تولید کنندگان ایرانی کفش کوه، به کیفیت کارشان اعتماد کامل دارند.

رستم زاد

بحش گردشگری تبیان