تبیان، دستیار زندگی
یكی از خصوصیات بارز و ملكوتی حضرت محبت سر شار و فراوانی ایشان به دوستان و اطرافیان بلكه تمام انسانها می باشد به طوری كه خداوند متعال در توصیف ایشان می فرمایند «وَما أرْسَلْناكَ إلاّ رَحْمَةً لِلْعالَمینَ»«و تو را جز رحمتی برای جهانیان نفرستادیم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

رموز موفقیت پیامبر(صلی الله علیه و آله)


یكی از خصوصیات بارز و ملكوتی حضرت محبت سر شار و فراوانی ایشان به دوستان و اطرافیان بلكه تمام انسانها می باشد به طوری كه خداوند  متعال در توصیف ایشان می فرمایند «وَما أرْسَلْناكَ إلاّ رَحْمَةً لِلْعالَمینَ»«و تو را جز رحمتی برای جهانیان نفرستادیم.


حضرت محمد

حضرت رسول اكرم (صلی الله علیه و آله) دارای ویژگی های ممتاز و منحصر به فردی بوده اند به طوری كه سیره اخلاقی و رفتاری این پیامبر الهی همچون سایر پیامبران مقرب درگاه ایزدی زبان زد عام و خاص بوده :

خوش برخوردی

انس خادم رسول خداصلی الله علیه وآله می گوید: وقتی آن حضرت به كسی روی می كرد، صورت خود را از او بر نمی گرداند تا آنكه مخاطب او، وی را ترك می گفت و هر گاه كسی قصد آن داشت تا با آن حضرت رازی در میان نهد، سر خود را به سوی او خم می كرد و همچنان می ماند تا وقتی كه آن شخص از ایشان بخواهد كه راست شود." ( خاتم پیامبران، محمد ابوزهره، ج 1، صص 370 - 371.)

(وَ عِبادُ الرَّحْمنِ الَّذینَ یَمْشُونَ عَلَى الْأَرْضِ هَوْناً وَ إِذا خاطَبَهُمُ الْجاهِلُونَ قالُوا سَلاماً )

(بندگان (خاص خداوند) رحمان، كسانى هستند كه با آرامش و بى‏تكبّر بر زمین راه می ‏روند و هنگامى كه جاهلان آنها را مخاطب سازند (و سخنان نابخردانه گویند)، به آنها سلام مى‏گویند (و با بى‏اعتنایى و بزرگوارى می ‏گذرند) (فرقان :63)

عفو و گذشت

عف و گذشت یكی از صفات الهی هست كه اولیا و مقربان درگاه حق خود را به این صفت الهی  متصف می كنند .

(وَ لْیَعْفُوا وَ لْیَصْفَحُوا أَ لا تُحِبُّونَ أَنْ یَغْفِرَ اللَّهُ لَكُمْ وَ اللَّهُ غَفُورٌ رَحیمٌ )( باید عفو كنند و چشم بپوشند آیا دوست نمى‏دارید خداوند شما را ببخشد؟! و خداوند آمرزنده و مهربان است! (نور:22)

عایشه در وصف اخلاق رسول خداصلی الله علیه وآله می گوید: او نه بد اخلاق بود و نه دشنام گوی و نه پرخاشگر و غوغاگر در كوچه و بازار. او بدی را با بدی مقابله نمی كرد، بلكه عفو و گذشت داشت. (خاتم پیامبران، محمد ابوزهره، ترجمه حسین صابری، انتشارات آستان قدس رضوی، چاپ اول، 1373 ش، ج 1، ص 364.)

انس خادم رسول خداصلی الله علیه وآله می گوید: وقتی آن حضرت به كسی روی می كرد، صورت خود را از او بر نمی گرداند تا آنكه مخاطب او، وی را ترك می گفت و هر گاه كسی قصد آن داشت تا با آن حضرت رازی در میان نهد، سر خود را به سوی او خم می كرد و همچنان می ماند تا وقتی كه آن شخص از ایشان بخواهد كه راست شود

مهرورزی در دعوت

اساس دعوت رسول اكرم بر مبنایی انسان دوستی و صلح و محبت بوده .به طوری كه پیامبر اكرم صلی الله علیه وآله در طول 23 سال تبلیغ اسلام، پایه دعوت اسلامی خویش را بر اساس اصل مهرورزی قرار داده بود.

«وَما أرْسَلْناكَ إلاّ رَحْمَةً لِلْعالَمینَ»«و تو را جز رحمتی برای جهانیان نفرستادیم.»انبیاء / 107. ،

محبت سرشار و اخلاق نیكو :

یكی از خصوصیات بارز و ملكوتی حضرت محبت سر شار و فراوانی ایشان به دوستان و اطرافیان بلكه تمام انسانها می باشد به طوری كه خداوند  متعال در توصیف ایشان می فرمایند «وَما أرْسَلْناكَ إلاّ رَحْمَةً لِلْعالَمینَ»«و تو را جز رحمتی برای جهانیان نفرستادیم.»انبیاء / 107. ، حضرت با توجه به این كه خود معدن اخلاق و محبت و مصداق اصلی آیه كریمه (رُحَماءُ بَیْنَهُمْ ،)( و در میان خود) (فتح :29) حضرت نه تنها خود  بلكه دیگران را هم به این اخلاق و خصیصه الهی  تشویق می نمودند .

پیامبر صلی ‏الله ‏علیه ‏و‏آله : (ألا اُخْبِرُكُمْ بِاَشبَهِكُم بى؟ قَالوا: بَلى یا رَسولَ اللّه‏ِ. قالَ: اَحسَنُكُم خُلقا وَ اَلیَنُكُم كَنَفا وَ اَبَرُّكُم بِقَرَابَتِهِ وَ اَشَدُّكُم حُبّا لاِِخوانِهِ فى دینِهِ وَ اَصبَرُكُم عَلَى الحَقِّ وَ اَكظَمُكُم لِلغَیظِ وَ اَحسَنُكُم عَفْوا وَ اَشَدُّكُم مِن نَفْسِهِ اِنْصافا فِى الرِّضا وَ الْغَضَبِ)

آیا شما را از شبیه ترینتان به خودم با خبر نسازم؟ گفتند: آرى اى رسول خدا! فرمودند: هر كس خوش اخلاق‏تر، نرم‏خوتر، به خویشانش نیكوكارتر، نسبت به برادران دینى‏اش دوست‏دارتر، بر حق شكیباتر، خشم را فروخورنده‏تر و با گذشت‏تر و در خرسندى و خشم با انصاف ‏تر باشد. (كافى، ج 2، ص 240، ح 35)

حضرت محمد

محبت فاتح قلوب :

به یقین یكی ازاسراری كه باعث پیروزی و موفقیت حضرت رسول اكرم (صلی الله علیه و ال و سلم )بود ،  محبت و اخلاق نیكو همراه با نرم خویی و احسان به دیگران بود، چرا كه ما شاهد آن هستیم قرآن كریم و رسالت نبوی در سرزمینی طلوع می كند كه خشن ترین و بی باكترین و جاهل ترین انسان های زمان در آن زیست می كرده اند ،برای هر انسانی در مرحله اول روشن است كه رخنه كردن در قلوب این چنین انسانهای كار ساده ای نیست ،چرا كه سالیان سال مردم آن سرزمین با خرافات و كج اندیشی و خون ریزی اجین شده اند، در این بین شاهد هستم كه حضرت محمد مصطفی(صلی الله علیه و آله) قبل از تبلیغ علنی آیین پاك الهی  به خوش خولقی و امانت داری شهرت داشتند،‌به طوری كه این اخلاق نیكو باعث اعتماد و ستایش آن مردم قرار می گیرد .

(فَبِما رَحْمَةٍ مِنَ اللَّهِ لِنْتَ لَهُمْ وَ لَوْ كُنْتَ فَظًّا غَلیظَ الْقَلْبِ لاَنْفَضُّوا مِنْ حَوْلِكَ فَاعْفُ عَنْهُمْ وَ اسْتَغْفِرْ لَهُمْ وَ شاوِرْهُمْ فِی الْأَمْرِ فَإِذا عَزَمْتَ فَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ الْمُتَوَكِّلینَ)

به (بركت) رحمت الهى، در برابر آنان [مردم‏] نرم (و مهربان) شدى! و اگر خشن و سنگدل بودى، از اطراف تو، پراكنده مى‏شدند. پس آنها را ببخش و براى آنها آمرزش بطلب! و در كارها، با آنان مشورت كن! اما هنگامى كه تصمیم گرفتى، (قاطع باش! و) بر خدا توكل كن! زیرا خداوند متوكلان را دوست دارد.(آل عمران :159)

عایشه در وصف اخلاق رسول خداصلی الله علیه وآله می گوید: او نه بد اخلاق بود و نه دشنام گوی و نه پرخاشگر و غوغاگر در كوچه و بازار. او بدی را با بدی مقابله نمی كرد، بلكه عفو و گذشت داشت

محبت حضرت محمد (صلی اله علیه و ال و سلم ) داری زوایا و نمونه های فراوانی بود از جمله :

محبت حضرت به مشركان مكه

زمان فتح مكه رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: من آنچه را برادرم یوسف در مورد برادران ستمگر خود انجام داد، همان می كنم و همانند او می گویم: «لاَ تَثْرِیبَ عَلَیْكُمُ الْیَوْمَ یَغْفِرُ اللَّهُ لَكُمْ وَ هُوَ أَرْحَمُ الرَّ حِمِینَ»(یوسف :92)؛ «امروز ملامت و سرزنشی بر شما نیست، خداوند گناهان شما را می بخشد و او مهربان ترین مهربانان است.»هنگامی كه آن رهبر مهربان، مردم هراسناك و نگران را آرام نمود، اضافه كرد كه: امروز روز نبرد و انتقام نیست، بلكه «اَلْیَوْمُ یَوْمُ الْمَرْحَمَةِ؛ امروز روز رحمت و محبت است. »

زوایای مختلف محبت حضرت :

محبت ایشان را اگر بخواهیم به طور خلاصه و تیتر وار بیان كنیم باید محبت ایشان را نسبت به خانواده ، نسبت به همسایه ،‌نسبت به همسر ،‌نسبت به فرزندان ،‌ نسبت به اسیران ،‌نسبت به اهل كتاب ،‌نسبت به حیوانات بر شمرد كه توضیح و شرح هر كدام از این موارد خود مقالات متعددد را می طلبد

سخن پایانی امیوارم كه همه ما با تمسك به سیره اخلاقی و الهی حضرت رسول اكرم صلی الله علیه و ال و سلم موجبات سعادت دنیا وآخرت خودمان را مهیا كینم .

بخش اخلاق و عرفان اسلامی تبیان


منبع: گروه رهپویان قرآن

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.