تبیان، دستیار زندگی
آخرین لایحه بودجه دولت دهم مانند سال های گذشته باز هم تاخیر دارد، اما این بار اگر روند بررسی لایحه مانند لایحه های بودجه سال های 90 و 91 به سال آینده موکول شود، شرایط اندکی متفاوت خواهد بود....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : متین کاکوئی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بودجه 92 به سایه انتخابات می‌رود؟


آخرین لایحه بودجه دولت دهم مانند سال های گذشته باز هم تاخیر دارد، اما این بار اگر روند بررسی لایحه مانند لایحه های بودجه سال های 90 و 91 به سال آینده موکول شود، شرایط اندکی متفاوت خواهد بود....
بودجه

آخرین لایحه بودجه دولت دهم مانند سال های گذشته باز هم تاخیر دارد، اما این بار اگر روند بررسی لایحه مانند لایحه های بودجه سال های 90 و 91 به سال آینده موکول شود، شرایط اندکی متفاوت خواهد بود، چرا که انتخابات ریاست جمهوری در پیش است و بیم آن می رود که تصویب بوجه تحت تاثیر مسائل سیاسی قرار بگیرد.

تاخیر در ارائه لایحه بودجه از سوی دولت های نهم و دهم موضوع جدیدی نیست، اولین لایحه بودجه دولت نهم که مربوط به سال 85 بوده با 45 روز تاخیر به مجلس شورای اسلامی ارائه شد و پس از آن نیز ارائه لایحه بودجه به سنتی در این دولت ها تبدیل شد به طوری که لایحه بودجه سال 86 در اول بهمن 85، بودجه 87 در 17 دی 86، بودجه 88 در هشتم بهمن ماه 87، بودجه 89 در چهارم بهمن 88 و بوجه 90 در اول اسفند و بالاخره بودجه 91 در 12 بهمن 90 به مجلس شورای اسلامی ارائه شده اند.

در مورد بودجه سال آینده نیز در ابتدا وعده هایی مبنی بر ارائه به موقع لایحه بودجه داده شد به طوری که بهروز مرادی، معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهوری گفته بود که لایحه بودجه 92 در موعد مقرر به مجلس ارائه می‌شود

در این بین روند تصویب بودجه سال های 90 و 91 به همان سال ها موکول شد چرا که پس از تحویل لایحه از سوی دولت، زمان کافی برای بررسی وجود نداشته و نهایتا قوانین بودجه این سال ها در ادیبهشت ماه به تصویب رسیده است این در حالی است که بنا به آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، دولت باید حداکثر تا پانزدهم آذرماه لایحه بودجه سال آینده را به مجلس ارائه کند.

در مورد بودجه سال آینده نیز در ابتدا وعده هایی مبنی بر ارائه به موقع لایحه بودجه داده شد به طوری که بهروز مرادی، معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهوری گفته بود که لایحه بودجه 92 در موعد مقرر به مجلس ارائه می‌شود اما همچنان خبری از این امر نیست و به گفته برخی کارشناسان با توجه به ابلاغ قانون بودجه سال 91 در خرداد ماه، دلیل تاخیر در ارائه لایحه بودجه 92، روشن نبودن عملکرد بودجه سال جاری است که ممکن است نیاز به متمم و یا اصلاحیه داشته باشد. حال باید دید که آیا بودجه سال آینده رکورد دار تاخیر می شود؟

بودجه

در عین حال همواره انتقادهایی از سوی نمایندگان مجلس شورای اسلامی نسبت به عدم ارائه به موقع بودجه وجود داشته به طوری که چندی پیش حجت الاسلام مصباحی مقدم، رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفته که روند بررسی لایحه بودجه در کمیسیون‌های تخصصی، ارائه پیشنهادات توسط نمایندگان، بررسی در کمیسیون تلفیق بودجه و رسیدگی در صحن علنی مجلس به پنجاه و پنج روز کاری نیاز دارد اما اگر این زمان بیش از این توسط دولت کاسته شود به معنی تحت فشار قرار دادن مجلس برای تصویب بودجه سال آینده است ...

در واقع نمایندگان مجلس بر اساس آیین نامه 10 روز فرصت دارند که کلیات لایحه بودجه را بررسی کنند، پس از آن لایحه به 13 قسمت تقسیم و به 13 کمیسیون تخصصی مجلس ارسال می شود، هر یک از این کمیسیون ها 15 روز زمان دارند و پس از آن نوبیت به کمیسیون تلفیق می رس که طی 30 روز لایحه را بررسی کند؛ و سپس لایحه به صحن علنی می رود که سقف زمانی برای بررسی آن وجود ندارد.

مصباحی‌مقدم همچنین با اشاره به تدبیر مجلس برای بررسی لایحه بودجه سال 92 اعلام کرده که اگر به نتیجه برسیم که در مدت قانونی نمی توانیم لایحه بودجه را در کمیسیون‌های تخصصی، کمیسیون تلفیق بودجه و صحن علنی مجلس بررسی کنیم ناگزیر از بررسی کامل لایحه بودجه در سال 1392 هستیم.

از سوی دیگر هادی قوامی، نماینده‌ی مردم اسفراین، گفته که دولت در این هفت ساله در ارائه لایحه بودجه به مجلس 352 روز تاخیر داشته است و با تاخیری که در ارائه لایحه بودجه سال 92 شاهد هستیم این تاخیر به 400 روز می‌رسد؛ لذا از دولت می‌خواهیم هر چه سریعتر این لایحه را به مجلس ارائه کند تا هر چه سریعتر با همدلی و گفت‌وگوی نمایندگان و دولت به تصویب برسد.

به منظور پیشگیری از تامین نشدن منابع مور نیاز کشور و جلوگیری از بروز مشکلات اقتصادی در ماه های ابتدایی سال آینده و بروز بی انضباطی مالی و همچنین افزایش نرخ تورم، دولت باید هرچه سریعتر اقدام به ارائه لایحه بودجه به مجلس شورای اسلامی کند

بر این اساس نمایندگان مجلس معتقدند دولت با تاخیر در ارائه لایحه بودجه مرتکب تخلف شده است، همچنین علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی نیز اواخر دی ماه از ارسال نامه ای به مقام معظم رهبری در باره تأخیر دولت در ارائه لایحه بودجه 1392 کل کشور خبر داده و به علاوه اعلام کرده که فرصت زیادی برای بررسی بودجه نداریم و وارد بهمن ماه شدیم و سال آینده هم انتخابات در پیش داریم، بنابر این دولت باید هر چه زودتر لایحه بودجه 92 را ارائه کند، تا این موضوع روزدتر سامان پیدا کند.

اما این در حالی است که لطف‌الله فروزنده، معاون پارلمانی رییس جمهوری در یک برنامه تلویزیونی با ابراز بی اطلاعی از این نامه با بیان این که "ان شالله لایحه بودجه را می‌دهیم"، گفته در قانون هم راهکار قانونی آمده که دولت اگر نتوانست لایحه بودجه را به موقع ارائه دهد، می‌تواند لایحه بودجه دو دوازدهم بدهد. پس دولت خلاف قانون عمل نکرده است.

مجلس

اگرچه بنا به اعلام کارشناسان بودجه و مسوولان تدوین سند مالی کشور، شرایط خاص اقتصاد کشور باعث طولانی شدن روند تدوین لایحه شده اما همانطور که رییس مجلس و سایر نمایندگان اعلام کرده اند، وضعیت سال آینده با دوسال گذشته متفاوت است، انتخابات ریاست جمهوری در پیش است و تداوم تاخیر در ارائه لایحه بودجه، روند بررسی و تصویب این سند مهم مالی را به سال 92 موکول می کند، در واقع در چنین شرایطی تمرکز نمایندگان معطوف به موضوع انتخابات خواهد بود و در نتیجه بررسی لایحه بودجه در سایه بازی های سیاسی صورت می گیرد بنابراین به منظور پیشگیری از تامین نشدن منابع مور نیاز کشور و جلوگیری از بروز مشکلات اقتصادی در ماه های ابتدایی سال آینده و بروز بی انضباطی مالی و همچنین افزایش نرخ تورم، دولت باید هرچه سریعتر اقدام به ارائه لایحه بودجه به مجلس شورای اسلامی کند که بنا به اعلام سید شمس الدین حسینی، سخنگوی اقتصادی دولت، بررسی تبصره های آن طی هفته جاری در دولت آغاز می شود.

باران سپهری

بخش اقتصاد تبیان