تبیان، دستیار زندگی
سال 2012 با حجم بی سابقه‌ای از اتفاقات عکاسی با موبایل، خبرها و تغییرات فرهنگی به پایان رسید. در این سال حجم عکسهای گرفته شده از یک سو و اعتماد مخاطبان و نزدیکی آنان با حوادث از سوی دیگر باعث شد که در این سال بالاخره سبک عکاسی با موبایل به عنوان شاخه ای ج
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

2012سال عکاسی با تلفن همراه


سال 2012 با حجم بی سابقه‌ای از اتفاقات عکاسی با موبایل، خبرها و تغییرات فرهنگی به پایان رسید. در این سال حجم عکسهای گرفته شده از یک سو و اعتماد مخاطبان و نزدیکی آنان با حوادث از سوی دیگر باعث شد که در این سال بالاخره سبک عکاسی با موبایل به عنوان شاخه ای جدید در عکاسی مطرح و جدیدی گرفته شود.

2012سال عکاسی با تلفن همراه

در سال 2012 قله‌های بسیاری در عکاسی با موبایل فتح شد ؛ از جمله رشد انفجاری اینستاگرام، نمایشگاه‌های بزرگ هنری عکاسی با موبایل، اولین کنفرانس بزرگ عکاسی با موبایل، تشکیل گروه‌های بزرگ عکاسی با موبایل نظیر Mobile Photo Group، JUXT  و AMPt، و حضور موثر و فراوان موبایل در عکس‌های خبری و مانند آن؛ و به نظر نمی‌رسد که از سال 2012 سالی دیگر را برای تولد هنر عکاسی با موبایل بتوان در نظر گرفت.

موبایل در بطن خبرها

خبرهای راجع به عکاسی با موبایل در بطن اصلی خبرهای 2012 قرار داشت، خبرهایی که در خبرگزاری‌های مشهور درباره‌ی عکس‌ها، نرم‌افزارها، وسایل و سایر موارد مرتبط با موبایل منتشر شد. "بن لووی" می‌گوید: « بالاخره گفتگو در مورد عکاسی با موبایل جدی شده است». او برنده‌ی جایزه‌ی فتوژورنالیسم است و عکس‌های خبری او که با یک گوشی آیفون گرفته بود در این سال بارها در صدر خبرها قرار گرفت – از جمله عکسی که از گردباد سندی روی جلد مجله تایمز چاپ شد. لووی صاحب سایت iLibya project است که یکی از دلایل کسب جایزه‌ی مرکزمعتبر بین‌المللی عکاسی اینفینیتی همین سایت بوده است.

او می‌گوید: «مثلا بیشتر مردم جایی مثل اوکلاهما واقعا ارتباطی با لیبی ندارند، همانگونه که بیشتر مردم با آنچه که در طی طوفان سندی اتفاق می‌افتد بیگانه هستند. وقتی عکس‌های جایی مثل افغانستان یا عراق را به کسی نشان می دهید و می‌گویید که آنها را با دوربین 35 م.م. گرفته‌اید، مردم با آنها احساس نزدیکی نمی‌کنند. اما اگر بگویید که  وسیله‌ای که برای عکاسی استفاده کرده‌ام همان ابزاری است که در در جیب شماست، و شما با آن از گربه یا بچه‌هایتان عکاسی می‌کنید، سپس ناگهان ارتباط نزدیکی بین عکس و مخاطب ایجاد می‌شود.»

ریچارد "کوچی" هرناندز ( یک تهیه کننده‌ی فیلم و چند رسانه ای برنده‌ی جایزهء ملی Emmy و نیز استادیار رسانه‌های جدید در مدرسه عالی خبرنگاری در  UC Brekely) یکی دیگر از عکاسان بسیاری است که با استفاده از عکس‌های موبایل تیترهای خبری را ایجاد کردند. او شرح می دهد که چگونه "دوربین موبایل به من اجازه می دهد که حس و حال مکانی و زمانی خود را در سطحی بی‌سابقه با فوریتی عجیب به  مخاطبان خود در سراسر جهان برسانم." او همچنین اوایل امسال فیلم‌های آموزشی سفارشی با عنوان "عکاسی با آیفون، از عکاسی تا داستانگویی" را برای موسسه لیندا و نیز مطلبی را با عنوان "12 نکته برای عکاسی بهتر با گوشی‌های هوشمند" در سپتامبر امسال برای سایت فنی CNN تهیه کرده است.

عکس تلفن‌های همراه به دنیای هنر نفوذ کرده است

سال 2011، برای اولین بار هزاران نفر از مردم سراسر دنیا در مسابقه‌ی عکاسی با موبایل (MPA) شرکت کردند و برای بزرگ‌ترین جوایزی که تا آن زمان برای عکاسی با موبایل تعیین شده بود با هم به رقابت پرداختند. در بخش‌های مختلف جوایز متعددی داده شد، اما جالب‌ترین بخش این رقابت این بود که عکس‌های برنده (و همچنین عکس‌های منتخب هیات داوران)، در نمایشگاه‌های متعددی در سال 2012 از جمله گالری آرتهاوس و نمایشگاه هنرهای زیبای سانفرانسیسکو و نیز مرکز هنرهای معاصر  Orange County به نمایش درآمد.

وقتی عکس‌های جایی مثل افغانستان یا عراق را به کسی نشان می دهید و می‌گویید که آنها را با دوربین 35 م.م. گرفته‌اید، مردم با آنها احساس نزدیکی نمی‌کنند. اما اگر بگویید که  وسیله‌ای که برای عکاسی استفاده کرده‌ام همان ابزاری است که در در جیب شماست، و شما با آن از گربه یا بچه‌هایتان عکاسی می‌کنید، سپس ناگهان ارتباط نزدیکی بین عکس و مخاطب ایجاد می‌شود.»

مسابقه MPA در اکتبر این سال مجددا برگزار شد و چند هفته پیش پذیرش عکس‌ها پایان یافت، این بار با بخش‌های بیشتر، جوایزی بسیار بزرگ‌تر (نظیر جایزه‌ی بزرگ 3000 دلاری) و برنامه‌های جاه‌طلبانه‌تری برای نمایش آثار شرکت کنندگان در مسابقه.

دَن برمن، مدیر MPA و مالک سایت Reservoir می‌گوید: " بزرگ‌ترین خبر امسال در مورد عکاسی با موبایل این بود که درهای بسیاری از دنیای هنرهای زیبا برای هنر عکاسی با موبایل باز شد. تصاویر متعددی با حق انتشار محدود بالاتر از 1000 دلار فروخته شد –  چنین چیزی دو سال قبل هنگامی که چنین نمایشگاه‌هایی بسیار کوچک بودند سابقه نداشت و نمایشگاه‌ها بدون حتی یک فریم عکس راه یافته به گالری‌ها پایان می‌یافت".

در حالی که نمایشگاه‌های عکاسی با موبایل یکی از بزرگ‌ترین اتفاقات تصویر سازی با موبایل بود و اخبار زیادی در بر داشت، نمایشگاه‌های زیادی نیز در اطراف دنیا در مورد عکس‌های اینستاگرام برگزار شد که توجه بسیاری از عکاسان موبایل جدی و خلاق را به خود جلب کرد. بسیاری از این افراد حرفه‌ای احساس کردند که فراتر از کسانی هستند که عکاسی با اینستاگرام را به صورت سرگرمی و برای به اشتراک‌گذاری عکس‌هایشان انجام می‌دهند و آرزویی جز افزایش توجه عموم و مشهور شدن و خلق تصاویر بی معنی ندارند.

ایستاگرام و نقش آن در عمومیت دادن به عکاسی، بحث‌های داغ بسیاری در مورد جایگاه آن در دنیای هنر در سال 2012 را برانگیخت. با برگزاری بیشتر نمایشگاه‌های عکاسی با اینستاگرام (که تعداد آن بیشتر از آن است که آنها را فهرست کنیم)، بحث و تمایل عمومی بیشتری بوجود آمد که تمرکز باید فراتر از یک نرم افزار یا وسیله‌ی خاص باشد.

برمن می‌گوید:" نکته این است که باید به مرتبه‌ی بالاتری صعود کنیم، یعنی هنرمندان را ارتقاء دهیم، نه این که لزوما  ابزار یا روش‌های بهتری ایجاد کنیم. برای رشد و رسمیت یافتن عکاسی و هنر موبایل ، مهم است که هنرمندان را به عنوان هنرمند معرفی کنیم و به آرامی از نمایشگاه‌هایی که به واسطه‌ی وسیله‌ی مشترک با هم مرتبط شده‌اند دور شویم".

بزرگ‌ترین خبر امسال در مورد عکاسی با موبایل این بود که درهای بسیاری از دنیای هنرهای زیبا برای هنر عکاسی با موبایل باز شد. تصاویر متعددی با حق انتشار محدود بالاتر از 1000 دلار فروخته شد –  چنین چیزی دو سال قبل هنگامی که چنین نمایشگاه‌هایی بسیار کوچک بودند سابقه نداشت و نمایشگاه‌ها بدون حتی یک فریم عکس راه یافته به گالری‌ها پایان می‌یافت

"جوردی وی پو" عکاسی از لیدا در اسپانیاست که نمایش بسیار موفقی از کارهایش را در اوایل سال برگزار کرده بود: "من عمیقا اعتقاد دارم که عکاس/هنرمند موبایل باید راهی برای برون رفت از حلقه‌های مرسوم پیدا کند... باید بتوانیم کارمان را بدون اهمیت دادن به این که با موبایل انجام شده به عموم نشان دهیم. در نمایشگاه انفرادی‌ام سعی نکردم یک نمایشگاه عکاسی با موبایل باشد، بلکه برگزاری یک نمایشگاه هنری مد نظرم بود. نمی‌خواهم نسبت به عکاسی با موبایل باور ایجاد کنم بلکه می‌خواهم به کارم اعتقاد پیدا کنند، بنابر این چیزی که مد نظرم بود ارتقاء دهم پروژه‌ام بود، نه یک نرم‌افزار یا تلفن همراه."

نگاهی به آینده در سال 2013

فکر می‌کنید در سال 2013 چه اتفاقی روی خواهد داد؟ به نظر ما نمایشگاه‌های عکس موبایل بیشتری برگزار خواهد شد، افراد بیشتری با تصاویر موبایل کسب درآمد می‌کنند، نمایشگاه‌ها و کنفرانس‌های بیشتری خواهیم داشت، وسایل جذاب بیشتری عرضه خواهد شد، و شاید بحث و جدل‌های بیشتری در خواهد گرفت. شاید دوباره یک اپلیکیشن تنها بتواند جامعه‌ی عکاسان موبایل را گردهم جمع کند یا دوباره آن تغییر فرهنگی که کل سبک زندگی ما را دگرگون کرد روی دهد. اما به هر حال اگر روال تغییرات به سبک این چند سال اخیر باشد، قطعا باید خود را برای اتفاقات و شگفتی‌های جدیدی آماده کنیم.

اما یک چیز را می‌توان مطمئن بود: عکاسی عکاسی است مهم نیست که با چه وسیله‌ای باشد.

بخش هنری تبیان


منبع:

سایت عکاسی