تبیان، دستیار زندگی
هم اکنون ایران از جمله کشورهایی است که بیشترین عمل جراحی پلاستیک درآن انجام می شود از این رو نمی توان به جراحی بینی در کشور به عنوان یک مسئله پزشکی نگاه کرد چرا که این جراحی با بقیه جراحی ها فرق کرده و به یک مسئله اجتماعی تبدیل شده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

از جراحی زیبایی لاله گوش تا کشیدن پلک!


هم اکنون ایران از جمله کشورهایی است که بیشترین عمل جراحی پلاستیک درآن انجام می شود از این رو نمی توان به جراحی بینی در کشور به عنوان یک مسئله پزشکی نگاه کرد چرا که این جراحی با بقیه جراحی ها فرق کرده و به یک مسئله اجتماعی تبدیل شده است.

بررسی پدیده جراحی های مرسوم زیبایی نیاز به محاسبه عوامل مختلف دارد. بر عکس آنچه ممکن است در ابتدا به نظر آید یک پدیده این چنینی تنها از یک علت برنیامده و علت های پنهان و آشکار گوناگون فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و غیره بر آن موثر است.

عمل جراحی زیبایی صورت

آماری که از سوی انجمن جراحان فک و صورت ارائه شده، نشان می دهد که سالانه 200 میلیارد تومان هزینه جراحی بینی می شود. به طوری که در سه سال گذشته در ایران حداقل 240 هزار بار جراحی زیبایی انجام شده است که از این تعداد 170 هزار جراحی زیبایی بینی انجام شده است.

از تقسیم 200 میلیارد تومان هزینه سالانه هر عمل زیبایی بینی به متوسط تعداد افرادی که هر ساله این عمل را انجام می دهند (85 هزار نفر در سال) مبلغ تقریبی 2.353.000 تومان هزینه هر عمل جراحی می شود.

اعمال جراحی بینی در ایران بیشتر جنبه زیبایی دارد، یعنی فرد بدلیل آنکه بینی خود را زیبا ندانسته اقدام به جراحی زیبایی می کند. به نظر می رسد مشکلاتی از قبیل پایین بودن اعتماد به نفس، مصرف زدگی، مدگرایی، چشم و هم چشمی و عدم توانایی گروه های مرجع در ایجاد هویت های مذهبی و ملی از اصلی ترین دلایل بروز و رواج این پدیده باشد.

افزایش مدگرایی در سطح جامعه

درصد بالایی از تقاضای جراحی زیبایی در ایران از سوی دختران است؛ به طوری که 95 درصد از متقاضیان را زنان و دختران 14 تا 45 سال برای جراحی بینی و اندام و 5 درصد را مردان برای انجام جراحی بینی و کاشت مو تشکیل می دهند. در دنیای کنونی روندی درحال وقوع است که هیچ کشوری از آن مصون نیست؛ روند کالایی شدن و جز به جز شدن زیبایی.

مدگرایی غربی در غیاب مدهای اسلامی

از سویی مدها و مدل ها درحال تغییر و غربی شدن است. دنیای غرب با ایجاد مصرف زدگی و مد زدگی توانسته است به بسیاری از اهداف خود در کشورهای در حال توسعه مانند ایران برسد. در آماری که در سال 2010 منتشر شد ایران رتبه اول را در جهان به خود اختصاص داده است.

آماری که از سوی انجمن جراحان فک و صورت ارائه شده، نشان می دهد که سالانه 200 میلیارد تومان هزینه جراحی بینی می شود. به طوری که در سه سال گذشته در ایران حداقل 240 هزار بار جراحی زیبایی انجام شده است که از این تعداد 170 هزار جراحی زیبایی بینی انجام شده است

افزایش اعتماد به نفس به چه قیمتی؟

بسیاری از کارشناسان مشکلات ظاهری را یکی از دلایل پایین بودن اعتماد به نفس در افراد دانسته و عنوان می کنند یکی از اصلی ترین دلایل رجوع افراد برای انجام جراحی های زیبایی افزایش اعتماد به نفس می باشد. از همین رو باید گفت اعتماد به نفس کاذبی که از طریق این روش به افراد وارد می شود در کوتاه مدت از بین رفته و فقط هزینه های گزاف را بر روی دست متقاضی گذاشته است.

جراحی پلاستیک-عمل زیبایی

ضعف گروه های مرجع

بر اساس آمارهای موجود اعمال جراحی بینی در دنیا رو به کاهش و در عوض سایر جراحی هایی که به منطور جوان سازی افراد صورت می گیرد رو به افزایش است. با این وجود ایران هنوز بیشترین متقاضی جراحی زیبایی بینی را در جهان داراست. یکی از علل افزایش روز افزون جراحی های زیبایی در ایران آن است که  گروه های مرجع نتوانستند جوانان را در شناخت هویت خود یاری کنند. به این ترتیب ظاهری ترین لایه هویت هر فرد چنان برجسته می شود که دیگر ابعاد وجودیش را به حاشیه می راند.

هزینه های انجام جراحی های زیبایی چقدر است؟

هزینه های انجام انواع جراحی های زیبایی به شرح زیر می باشد:

عمل زیبایی برداشتن موهای زائد با لیزر

هزینه لیزر موهای زائد تمام صورت: 600 تا 800 هزار تومان

هزینه لیزر موهای زائد تمام بدن: 900 هزار تا 1.200.000 تومان

عمل زیبایی گذاشتن گونه

گذاشتن گونه به صورت تزریقی: از 800 تا یک میلیون تومان

گذاشتن گونه به صورت مصنوعی: 2 تا 3 میلیون تومان

عمل زیبایی بوتاکس

150 تا 200 هزار تومان (تاثیر نهایتا به مدت 6 ماه که برای باقی ماندن این تاثیر به مدت دائمی باید این تزریق هر 4 ماه یکبار تا 5 یا 6 بار انجام پذیرد.)

عمل زیبایی کشیدن پوست صورت؛ هزینه این عمل از 3 تا 5 میلیون تومان است.

عمل زیبایی جلو آوردن چانه 5 تا 8 میلیون تومان

عمل زیبایی ارتودنسی دندان؛ با دستگاه ثابت: یک تا 4 میلیون تومان؛ با دستگاه متحرک: 300 هزار تا یک میلیون تومان

عمل زیبایی پروتز سینه: 2 تا 4 میلیون تومان

یکی از علل افزایش روز افزون جراحی های زیبایی در ایران آن است که  گروه های مرجع نتوانستند جوانان را در شناخت هویت خود یاری کنند. به این ترتیب ظاهری ترین لایه هویت هر فرد چنان برجسته می شود که دیگر ابعاد وجودیش را به حاشیه می راند

عمل زیبایی ساکشن شکم: از 2 میلیون و 500 هزار تا 6 میلیون تومان

عمل زیبایی تاتو ابرو: 50 تا 200 هزار تومان

عمل زیبایی لاله گوش: 2 تا 3 میلیون تومان

عمل زیبایی کاشت مو: بستگی به وسعت مکان ریزش مو از 600 هزار تومان تا 3 میلیون تومان تمام می شود که نهایتا 2000 گره مویی برای بیمار کاشته می شود.

عمل زیبایی کشیدن پلک چشم از یک میلیون و 500 هزار تومان تا 4 میلیون تومان

عمل زیبایی کلفت و نازک کردن لب ها: 500 هزار تومان تا 2 میلیون تومان

عمل زیبایی افزایش قد: 10 تا 12 میلیون تومان

بخش اجتماعی تبیان


منبع :جهان

مطالب مرتبط

زندگی های چشم درآر

سگ‌هایی که هویت می‌سازند

ناقوس مرگ درسالن‌های ورزشی

جوانی مصنوعی با سم بوتاکس