تبیان، دستیار زندگی
با اهدای 5 جایزه از بخش های مختلف دومین جشنواره تلویزیونی جام جم به سریال «وضعیت سفید»، این جشنواره با معرفی برگزیدگان در چهار بخش به کار خود پایان داد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سریالی که هنوز ضرغامی را می خنداند

گزارشی از معرفی برترین های دومین جشنواره جام جم


با اهدای 5 جایزه از بخش های مختلف دومین جشنواره تلویزیونی جام جم به سریال «وضعیت سفید»، این جشنواره با معرفی برگزیدگان در چهار بخش به کار خود پایان داد.

هنوز با دیدن پایتخت خنده‌ام می‌گیرد

آیین اختتامیه دومین جشنواره تلویزیونی جام جم با حضور عزت الله ضرغامی رئیس رسانه ملی، علی دارابی معاون سیما و مدیران ارشد صدا و سیما و جمع کثیری از هنرمندان کشور، داوران بخش‌های چهارگانه جشنواره و نامزدهای جشنواره در سالن همایش های سازمان صداوسیما برگزار شد.

ضرغامی در سخنانی این مراسم را جشن بزرگ خانواده سیما خواند و اظهار کرد: تلویزیون تلاش می‌کند همه نیازهای مردم را برطرف کند. به ویژه در مناسبت‌های مذهبی برای اشاعه فرهنگ دینی تلاش می‌کند. در ایام محرم نیز شاهد فرهنگسازی رسانه ملی بودیم. در واقع کار ما آموزش مهارت در کنار ایجاد فضای سرگرمی و اوقات فراغت است.

وی با برشمردن سختی‌های کار در صدا و سیما، ادامه داد: جا دارد در چنین شبی از همکارانم، هنرمندان عزیز، برنامه سازان و مدیران پرتلاشی که شبانه روز ده ها شبکه سیما را اداره می‌کنند تشکر کنم. امیدوارم با فراهم شدن امکانات بهتر با توانمندی عظیم‌تری در خدمت مردم باشیم.

مجری حرفه‌ای و با سواد به خسروی می‌گویند

رئیس صدا و سیما همچنین با بیان اینکه هیأت داوران و شرکت کنندگان جشنواره جام جم باعث گرمی آن شده‌اند، تصریح کرد: از مهدی فرجی دبیر جشنواره که لیاقت نشان داد تشکر می‌کنم و از اجرای خوب و دقیق محمدرضا خسروی نیز سپاسگزارم. همان چند جمله اول را که خسروی ادا کرد گفتم مجری حرفه‌ای، دقیق، مسلط و باسواد همین است. کسی که با چند جمله موفق شد ارتباطی صادقانه با مخاطبان برقرار کند.

ضرغامی در ذکر دو نکته خودمانی یادآور شد: در شب میلاد پیامبر (ص) از محضر قرآن فیض ببریم. وظیفه ما مرور این کتاب آسمانی است. کلامی که در ذهن می‌ماند و ماندگار می‌شود.

وی با اشاره به "بسم الله الرحمن الرحیم" نداشتن سوره توبه و ذکر دو بار از این کلام در سوره نمل، تصریح کرد: خداوند در قرآن که رسانه‌ای با مخاطب میلیاردی است خطاب به پیغمبر تذکر می‌دهد که اگر همه مردم به تو پشت کردند ناراحت نباش و بگو خدا برای آن کافی است.

اگر امروز ما به عنوان سیمای جمهوری اسلامی راه پیامبر (ص) را می‌رویم و ندای اسلام و جمهوری اسلامی را سر می‌دهیم این ره آورد خون شهدا است. بنابراین باید مطابق ارزش‌های الهی باشد و خدا را راضی کند نه اینکه به خاطر جذب مخاطب در میان قشر خاصی، حاضر به بی‌دینی شویم و بعد از آماری که در مقطعی بالا می‌برد خوشحال باشیم.

بی دینی و جذب مخاطب خوشحالی ندارد

رئیس سازمان صدا و سیما افزود: اگر امروز ما به عنوان سیمای جمهوری اسلامی راه پیامبر (ص) را می‌رویم و ندای اسلام و جمهوری اسلامی را سر می‌دهیم این ره آورد خون شهدا است. بنابراین باید مطابق ارزش‌های الهی باشد و خدا را راضی کند نه اینکه به خاطر جذب مخاطب در میان قشر خاصی، حاضر به بی‌دینی شویم و بعد از آماری که در مقطعی بالا می‌برد خوشحال باشیم.

ضرغامی با تأکید بر اینکه حرف‌های رسانه ملی باید حسابی و الهی باشد، خاطرنشان کرد: پس از ساختن یک اثر، باید دور آن را نگاه کنید و به این نتیجه برسید که آیا کسی با دیدن آن هدایت می‌شود یا منحرف؟ شاخص برای ما این است.

عشق جعفری جوزانی به شهید باقری

وی خطاب به حاضران در مراسم اختتامیه جشنواره جام جم تأکید کرد: کارنامه همه شما مملو از آثار ارزشمند است که برایتان ماندگار و ذخیره آخرت خواهد بود. امشب که مسعود جعفری جوزانی را دیدم یاد اثر ترکیبی مستند او شدم که می‌گفت عاشق حسن باقری است و در سریال "در چشم باد" بخش‌هایی از یک اثر مستند را با کار تدوین کرد.

رئیس صدا و سیما، افزود: تقاضا می‌کنم خارج از هرگونه نگرانی آثار خوبتان را تولید کنید. از حرف منتقدان یا فضاهای مجازی که در تلاشند آثار خوب را بد جلوه دهند نهراسید. امروز در فضای مجازی حتی به صورت ساماندهی شده برای یک مطلب چند هزار کامنت منفی می‌گذارند. اما اگر ما کاری را با هدف رضایت خداوند انجام می‌دهیم نباید چنین چیزهایی برایمان مهم باشد.

ضرغامی با اشاره به شخصیت عمار، در این باره اظهار کرد: او از یاران نزدیک و فداکار پیامبر بود که در جنگ صفین به شهادت رسید. خطبه معروف پیامبر با عنوان عمار نیز وجود دارد. نادر طالب‌زاده نیز که جشنواره عمار را برگزار می‌کند. عمار تنها یک بار اشتباه کرد و خدا به او فرصت داد. او از جمله کسانی بود که در ابتدای اسلام، مسلمان شد و پدر و مادرش نیز اسلام آوردند. کفار با شکنجه مادرش سمیه باعث به شهادت رسیدن او به عنوان نخستین شهید زن اسلام شدند. پدرش یاسر نیز زیر همین شکنجه شهید شد.

وی ادامه داد: اما عمار نمی‌دانم چه بگویم، کم آورد، تقیه کرد، تحمل نداشت یا... او سرانجام چیزی را گفت که کفار می‌خواستند و جانش را نجات داد. از همان زمان طعنه زدن‌ها و زخم زبان‌ها شروع شد. با این حال در راه اسلام شهید شد.

معرفی کتابی درباره پیامبر (ص)

رئیس سازمان صدا و سیما همچنین به معرفی یک کتاب در زمینه زندگی پیامبر (ص) پرداخت و یادآور شد: در این کتاب 600 موضوع وجود دارد و خلاصه داستان‌های مختلف زندگی پیامبر در آن درج شده است.

ضرغامی با اشاره به تغییر ماهیت تلویزیون و امکان دریافت تمام شبکه‌های آن با یک گیرنده دیجیتال تصریح کرد: صدا و سیما خود را آماده کرده که در آینده نزدیک هوشمند شود. ما حتی به صورت پایلوت تلویزیون هوشمند را در برخی از مناطق تهران آزمایش می‌کنیم. شاید سال آینده این موقع مردم با زدن پریز تلویزیون به برق و اتصال سیم آن به تلفن به مجموعه‌ای از خواسته‌هایشان دست پیدا کنند.

هنوز با دیدن پایتخت خنده‌ام می‌گیرد

تلویزیون تا دو سال دیگر هوشمند می‌شود

وی ادامه داد: این عرصه یکی دو سال دیگر فراگیر می‌شود و اقدامات خوبی در زمینه IP MEDIA   انجام شده است. در این رسانه انوع و اقسام سرویس‌ها همچون آرشیو فیلم، سریال، موسیقی و بسیاری سرویس‌های دیگر وجود خواهد داشت و بهتر است ما داشته‌هایمان را به صورت بسته بندی شده و کارآمد نیز روی سیستم قرار دهیم.

رئیس رسانه ملی با اشاره به سریال "پایتخت" که این روزها از شبکه تماشا بازپخش می‌شود، تأکید کرد: مثلا می‌شود 10 سکانس برگزیده هر اثر را در سیستم قرار داد. یا موضوعات را دسته بندی کرد. مثلا مخاطب با جستجوی کلمه "خواستگاری" به 50 سکانس از سریال‌‌های مختلف دست پیدا کند. مثل خواستگاری زیبای سریال "پایتخت" که در کامیون انجام شد.

وی افزود: من هر بار این اثر سیروس مقدم را می‌بینم خنده‌ام قطع نمی‌شود. به تهیه کننده و کارگردان‌ها پیشنهاد می‌دهم آثارش را بسته بندی کنند. ما در این عرصه ضعیف هستیم. اما باید به آرشیو غنی از آثار نمایشی و مستند و ... به مثابه دریای عظیمی از امکانات دست پیدا کنیم. در این مقطع حساس رسالت بزرگی بر دوش ما است.

 برندگان جشنواره تلویزیونی جام جم در بخش های مختلف به شرح زیر است:

بخش فیلمهای تلویزیونی

فیلمنامه-ابراهیم فروزش

کارگردانی- بهروز شعیبی

بهترین فیلم- ساعت به وقت صفر(اکبر تحویلیان)

بهترین بازیگر مرد- محسن تنابنده و سیامک صفری

بهترین بازیگر زن- اندیشه فولادوند

بهترین آهنگساز-بهنود یخچالی

بخش سریالهای طنز

فیلمنامه-علیرضا بذرافشان/سارا خسروآبادی

کارگردانی-حمید نعمت الله

بهترین فیلم-الهام غفوری

بازیگر اول مرد-یونس غزالی

بازیگر اول زن-افسانه بایگان

مکمل زن- مرجانه گلچین

مکمل مرد-هوشنگ حریرچیان

تصویر-مسعود کرانی

موسیقی-امین هنرمند

دکور و صحنه- محمدرضا شجاعی

جلوه های ویژه-رضا میثاقی

بهترین تدوین- خشایار موحدیان و سودابه سعیدنیا

مسابقه و سرگرمی

اجرا- مسعود روشن پژوه

دکور-حسین فردرو

خلاقیت و پژوهش-سعید ابوطالب/محمد حسینی

مسابقه حضوری-سعید ابوطالب

مسابقه غیرحضوری- علی اکرمی

کودک و نوجوان

عروسکی‌ها:

بهترین عروسکی:حسین مناجاتی

عروسک گردان:دنیا فنی زاده

صداپیشه: نگار استخر

نویسنده:شادی پورمهدی

موسیقی: امید سیاره

کارگردانی:هنگامه مفید

تدوین:ساسان امیرپور

تیتراژ-مهین جواهریان

طراح صحنه و دکور: منوچهر شاکری

ترکیبی‌ها:

بهترین بازیگر-محمد مسلمی/علی فروتن/ حمید گلی

مجری-داریوش فرضیایی و امیر محمد متقیان

نویسنده-محمدرضا حیدری

دکور-مونا ترابی

هیئت داوران-جایزه ویژه/مرجان اشرفی زاده- علیرضا خمسه- ناهید دل آگاه-محسن تنابنده- سیامک صرافت- محمد دواودی-علیرضا سبط احمدی

فرآوری : مسعود عجمی

بخش سینما و تلویزیون تبیان


منابع : مهر ، سینما پرس