تبیان، دستیار زندگی
آیا ترتیب در قضای نمازهای یومیه، در موارد ذیل لازم است؟ الف) بین ظهرین و عشائین ب) بین نمازهای قضا شده یک روز یا چند روز
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ترتیب در خواندن نمازهای قضا

نماز استغاثه به حضرت صاحب الزمان عجل الله تعالی فرجه الشریف

سوال: آیا ترتیب در قضای نمازهای یومیه، در موارد ذیل لازم است؟

الف) بین ظهرین و عشائین

ب) بین نمازهای قضا شده یک روز یا چند روز

امام خمینی(ره):

الف) ترتیب لازم است.

ب) ترتیب لازم نیست، چه ترتیب نمازهای قضا شده را بداند چه نداند.

تحریرالوسیله، 1408هـ ق، ج1، ص 225، م 8، عروة الوثقی، 1380، ج1، ص 577 م 16

توضیح المسائل، ص 186، با استفاده از م 1375

آیة الله اراکی(ره):

الف) ترتیب لازم است.

ب) اگر ترتیب نمازهای قضا شده را بداند ترتیب لازم است و اگر ترتیب را نداند، در صورتی که خواندن نمازهای قضا شده به ترتیب برای او مشقت زیاد نداشته باشد، ترتیب لازم است.

المسائل الواضحه، ج1، ص 240، م 1368، عروة الوثقی، 1380، ج1، ص 577 م 16، زیدة الاحکام، ص 116، م 5، توضیح المسائل، 1372، ص 250، با استفاده از م 1368و 1371

آیة الله بهجت(ره):

الف) ترتیب لازم است.

ب) اگر ترتیب نمازهای قضا شده را بداند بنابر اظهر و احوط (احتیاط واجب)  ترتیب لازم است؛ اما اگر نداند و گمان هم ندارد بنابر اقوا (احتیاط واجب) ترتیب لازم نیست.

توضیح المسائل، 1384، ص 220، م 1119، وسیلة النجاة 1381، ص 256 با استفاده از م 905 (8)

استفتائات جدید 1386، ج2، ص 227، س 2344

آیة الله تبریزی(ره):

الف) ترتیب لازم است.

ب) ترتیب لازم نیست. چه ترتیب نمازهای قضا شده را بداند چه نداند.

توضیح المسائل، 1383، ص 211، م 1384، منهاج الصالحین، ج1، ص 205، م 724، مسائل المنتخبه، ص 164، م 426، استفتائات جدید، 1385، ج2، ص 73، س 337

آیة الله خامنه ای(دام ظلّه):

الف) ترتیب لازم است.

ب) ترتیب لازم نیست.

اجویة الاستفتائات، ص 106، با استفاده از س 530، 532، 531 و با استفاده از استفتاء کتب موجود در واحد پاسخ به سوالات

آیة الله خوئی(ره):

الف) ترتیب لازم است.

ب) ترتیب لازم نیست. چه ترتیب نمازهای قضا شده را بداند چه نداند.

توضیح المسائل، 1422هـ ق، ص 239، با استفاده از م 1384 المسائل المنتخبه، 1412، ص 164، م 436 ، تعلیقه بر عروة الوثقی، 1380، ج1، ص 551 م 16

منهاج الصالحین، ج1، ص 201، م 724

آیة الله سیستانی(دام ظلّه):

الف) ترتیب لازم است.

ب) ترتیب لازم نیست. چه ترتیب نمازهای قضا شده را بداند چه نداند.

توضیح المسائل، 425 هـ ق، ص 277، م 1361، تعلیقه بر عروة الوثقی، ج 2، ص 223، م 16

مسائل المنتخبه، ص 203 ، م 439

منهاج الصالحین، 1426 هـ ق، ج1، ص 246، م 724

آیة الله شبیری زنجانی(دام ظلّه):

الف) ترتیب لازم است.

ب) ترتیب لازم نیست.

توضیح المسائل، 1384، ج1، ص 324، م 1384

آیة الله صافی گلپایگانی(دام ظلّه):

الف) ترتیب لازم است.

ب) اگر ترتیب نمازهای قضا شده را بداند بنابر احتیاط واجب ترتیب لازم است و اگر ترتیب نمازهای قضا شده را نداند، ترتیب لازم نیست.

هدایة العباد، 1416هـ ق، ج1، ص 169، م 979

توضیح المسائل، 1382، ص 276، م 1384، جامع الاحکام، 1418هـ ق، ج1ص84، س283

آیة الله فاضل لنکرانی(ره):

الف) ترتیب لازم است.

ب) اگر ترتیب نمازهای قضا شده را بداند بنابر احتیاط واجب ترتیب لازم است و اگر ترتیب نمازهای قضا شده را نداند، ترتیب لازم نیست.

جامع المسائل، ج1، ص 105، س 359، احکام الواضحه، 1424هـ ق، ص 195، م 772.

تعلیقه بر عروة الوثقی، ج1، ص 554 م 16، توضیح المسائل، ص 230، م 1393و 1395

آیة الله گلپایگانی(ره):

الف) ترتیب لازم است.

ب) ترتیب لازم نیست. چه ترتیب نمازهای قضا شده را بداند چه نداند.

توضیح المسائل،1414هـ ق، ص 240، م 1384

هدایة العباد، 1413هـ ق، ج1، ص 199، م 979،

عروة الوثقی، 1380، ج1، ص 577 م 16

آیة الله مکارم شیرازی(دام ظلّه):

الف) ترتیب لازم است.

ب) ترتیب لازم نیست.

توضیح المسائل، 1383، ص 226، م 1198، تعلیقه بر عروة الوثقی، ص 223، ص 224، م 16

آیة الله نوری همدانی(دام ظلّه):

الف) ترتیب لازم است.

ب) ترتیب لازم نیست.

توضیح المسائل، 1384، ص 273، م 1375

منتخب المسائل، 1420هـ ق ص 171، م 436،

تعلیقه بر عروة الوثقی، ص 149، م 16

آیة الله وحید خراسانی(دام ظلّه):

الف) ترتیب لازم است.

ب) ترتیب لازم نیست. چه ترتیب نمازهای قضا شده را بداند چه نداند.

توضیح المسائل، 1425 هـ ق، ص 452، م 1383

منهاج الصالحین، ج2، ص 224، م 724

بخش احکام اسلامی تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.