تبیان، دستیار زندگی
برای اینكه بتوانید ازدواج موفقی داشته باشید باید به ملاك ها و معیارهای ارزشی و اساسی توجه كنید. «ازدواج» زودش اشتباهی بزرگ است و دیرش اشتباهی بزرگ تری. بنابراین بدون عجله باید درباره معیارهای ازدواجتان فکر کنید و تصمیم بگیرید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ازدواج كنید؛ عاشقانه، عاقلانه!


برای اینكه بتوانید ازدواج موفقی داشته باشید باید به ملاك ها و معیارهای ارزشی و اساسی توجه كنید. «ازدواج» زودش اشتباهی بزرگ است و دیرش اشتباهی بزرگ تری. بنابراین بدون عجله باید درباره معیارهای ازدواجتان فکر کنید و تصمیم بگیرید.

ازدواج كنید؛ عاشقانه، عاقلانه!

اصالت خانواده

اولین و اساسی ترین معیار انتخاب همسر چه زن و چه مرد، اصالت خانوادگی است. كلمه«اصالت» از ریشه اصل گرفته شده و اصل به معنای ریشه آمده است. یعنی دختر و پسر از خانواده هایی باشند كه دارای اصل و ریشه هستند. دختر و پسر باید در خانواده هایی رشد یافته باشند كه آنها پدر و مادری عاقل و دلسوز، با تمام وجود در رشد و تعالی فرزند كوشیده باشند. برخلاف خانواده هایی كه زن و مرد خانه، كودكان را به حال خود رها كرده و به دنبال گردش و تفریح خود بوده اند و یا مردانی كه به علت تعدد زوج ها، فرزندان خود را به حال خویش رها كرده اند. در خانواده های اصیل پدر و مادر می كوشند از نظر اخلاقی و رفتاری برای فرزندان خود، نمونه و الگو باشند و بدون تردید پدر و مادر از نظر ارثی نیز سرمایه های بس گران بهایی را به فرزندان خود انتقال می دهند. دختر و پسری كه در یك خانواده اصیل رشد می یابند، منش های اخلاقی را از پدر و مادر خود به ارث می برند و در برخورد با دشواری ها و سختی های زندگی، هرگز از جاده ی راستی و درستی خارج نمی شوند.

شرایط سنی

برای انتخاب همسر، لازم است كه از نظر سنی بین زوج ها هم خوانی وجود داشته باشد. البته سن مناسب به تنهایی نمی تواند عامل موفقیت در ازدواج باشد، بلكه لازم است كه این خصوصیت را با مجموعه ای از صفات دیگر بررسی كرد. هستند پسران یا دخترانی كه دارای سن كم هستند، ولی نسبت به بسیاری از افراد دیگر كه سن بالایی دارند، از بسیاری جهات عاقلانه تر و هوشیارانه تر عمل می كنند. در مورد اختلاف سنی نیز نمی توان با قاطعیت نظر داد. در بهداشت روانی گفته می شود كه سن شناسنامه ای ملاك نمی تواند باشد. ملاك سن عقلانی است. یعنی رسیدن به بلوغ روانی. ولی برای زنان بهتر است با توجه به اینكه زایمان می كنند و این وضعیت در چهره شان موثر است و از نظر ظاهر زودتر از مردان شكسته می شوند، كم سن تر از همسرانشان باشند. چون اگر چنانچه سن زن از شوهرش بیشتر باشد، به نظر خیلی پیرتر از او می آید و گاهی همین مسئله باعث می شود كه مرد فكر كند فاصله ظاهری زیادی با همسرش دارد. پس به سود هر دو طرف است كه زن بین 3 تا 6 سال، ‌از همسر (شوهر) خود جوان تر باشد تا تعادل بهتری در خانواده برقرار گردد.

اصول دینی و اعتقادات مذهبی

پایبندی به اصول آیین اسلام، یكی از عوامل خوشبختی خانواده است. دختر و پسری كه دیندار باشند، ‌از انجام بسیاری از اعمال خلاف خودداری می كنند، زیرا پایبندی به دین،‌ آنها را از انجام اعمال حرام و خلاف بازمی دارد. این عامل روانی همیشه همراه افراد است و آنان را از ارتكاب به اعمال خلاف انسانی باز می دارد. به همین مناسبت وقتی از پیشوایان دینی سوال می شد كه با چه گروهی باید ازدواج كرد؟ در پاسخ می فرمودند: «بر تو باد ازدواج با افراد متدین.» یعنی سعی كن با همسری ازدواج كنی كه دین دار باشد، زیرا دین داری عامل قوی و استواری است كه در بسیاری از موارد انسان ها را از لغزش و ارتكاب اعمال خلاف باز می دارد.

میزان تحصیلات

تا جایی كه امكان دارد، ‌دو خانواده از نظر سطح تحصیلات تفاوت چندانی نداشته باشند. زیرا خانواده ای كه از سطح سواد كمتری نسبت به خانواده همسرش برخوردار باشد، ممكن است در بسیاری از موارد نتواند با آن خانواده تفاهم داشته باشد، پس بهتر است كه تعالی در این رابطه وجود داشته باشد. به طور كلی؛ توصیه آن است كه مردان از نظر میزان تحصیلات بالاتر از زنان باشند. در غیر این صورت مردان با تحصیلات پایین تر همیشه در اضطراب به سر می برند كه شاید همسرانشان در طول مدت تحصیل و یا در محل كار به مردان دیگری گرایش پیدا كنند. گاهی این مردان از طریق رفتارهای خشونت آمیز تمایل دارند كه برتری خود را نسبت به همسرانشان نشان دهند تا از این طریق بگویند كه مرد هستند و برتر.

زیبایی امری نسبی است و بیشتر به افكار، خاطرات، تجربیات و آنچه در ذهن افراد است بستگی دارد تا آنچه كه در واقعیت است. به همین دلیل، ممكن است فردی را كه یك نفر خیلی زیبا می داند، فرد دیگر معمولی بداند. اگر فردی وضعیت ظاهری،‌ صورت و اندام همسر خود را نپسندد، زندگی برای هر دو نفر شان تلخ و ناگوار و گزنده خواهد بود

وضعیت ظاهری

زیبایی امری نسبی است و بیشتر به افكار، خاطرات، تجربیات و آنچه در ذهن افراد است بستگی دارد تا آنچه كه در واقعیت است. به همین دلیل، ممكن است فردی را كه یك نفر خیلی زیبا می داند، فرد دیگر معمولی بداند. اگر فردی وضعیت ظاهری،‌ صورت و اندام همسر خود را نپسندد، زندگی برای هر دو نفر شان تلخ و ناگوار و گزنده خواهد بود. البته زیبایی به عنوان یك ركن اساسی و معیار مستقل در زندگی زناشویی مطرح نیست، بلكه با صفات دیگری به كمال می رسد. بسیاری از زوج هایی كه فقط بر اساس عنصر زیبایی و بدون توجه به آنكه چه در پشت این زیبایی به لحاظ فكری و روانی می گذرد ازدواج كرده اند، چندان موفقیتی در زندگی نصیب شان نشده است. از پیامبر اكرم (ص) پرسیده شد كه بهترین زنان كدامند؟ ایشان در جواب فرمودند: بهترین زنان، كسانی هستند كه از نظر اخلاق بالاتر و از نظر مهریه، مناسب باشند، هنگامی كه خیر را دنبال می كنید نزد زیبارویان بروید، زیرا آنكه زیباتر است رفتارش نیكوتر است.

وضعیت شغلی و میزان درآمد

در مورد شغل شوهر،‌ آنچه مهم است تأمین نظر دختر است. دخترانی هستند به سطح شغلی اهمیت می دهند. از نظر آنان نوع شغل مهم نیست. آنها همیشه مهندس،‌ دكتر، حقوقدان، وكیل و مشاغلی را می پسندند كه از نظر وجهه اجتماعی در سطح بالایی قرار دارند. گروهی از دختران، برایشان سطح شغلی مطرح نیست. آنان شوهری می خواهند كه امكانات رفاهی آنان را فراهم كند درآمد زیادی داشته باشد كه تمیز باشد و همیشه اظهار می دارند كه شوهر روغن مالیده و پر خاك و گچ نمی خواهند. زنان شاغلی هم هستند كه مایلند شوهرشان در حوزه شغلی خود آنان كار كند. به عنوان مثال اگر آموزگار باشد، مایل است شوهرش دبیر یا استاد دانشگاه باشد یا اگر پرستار باشد،‌ شوهرش پزشك باشد. اما در مجموع بیشتر زنان مایل نیستند كه شوهرشان از نظر سطح شغلی پایین تر از آنان باشد.

در مقابل، بعضی از مردان با اشتغال همسرشان در خارج از خانه مخالفند و در پی همسری هستند كه فقط خانه دار باشد و روی این مسأله به قدری تكیه و تأكید دارند كه آن را جزء شرایط ازدواج قرار می دهند. مردانی هم هستند كه می خواهند همسر آنان شاغل باشد و از این اشتغال، نظر اصلی شان كسب درآمد است كه مكمل هزینه خانه باشد. برخی هم كسب درآمد و گرفتن حقوق برایشان مهم نیست، بلكه هدف آنان از اشتغال همسر در خارج از خانه آن است كه زن با جامعه ارتباط داشته باشد و اجتماعی تر باشد و از زن خانه دار به عنوان یك زن عقب افتاده و منزوی یاد می كنند. قبل از ازدواج باید به طور دقیق درباره دیدگاه های شغلی تان با یکدیگری صحبت کنید.

سطح اقتصادی در ازدواج

سطح اقتصادی خانواده ها

اختلاف سطح اقتصادی در دو خانواده كه قصد ازدواج دارند باید مورد توجه قرار بگیرد. پسر جوانی كه در یك خانواده فقیر بزرگ شود فرضا تحصیلاتی هم دارد، ‌دختری از یك خانواده مرفه و ثروتمند را نمی تواند قانع كند. او (دختر) در یك زندگی با امكانات زیاد بزرگ شده و توقعاتی كه در خانه شوهر دارد در همان سطح است و چون چنین وضعیتی در خانه شوهرش نخواهد داشت. احتمال بروز اختلاف وجود دارد. بنابراین باید به امكانات مالی و رفاهی خانواده در زمان انتخاب همسر توجه كافی مبذول گردد.

سلامت جسمانی و روانی

اگر یكی از زوج ها، دارای بیماری های جسمانی و یا روانی باشد و آن را از ابتدا مخفی نگه دارد، ‌زمینه را برای بروز مشاجره، اختلاف و در نهایت طلاق فراهم كرده است. در ازدواج، بیماری های طرف مقابل را باید جدی گرفت. مانند اعتیاد، افسردگی،‌ اضطراب، وسواس، سوء ظن داشتن و بدبین بودن، سرطان، هموفیلی، تالاسمی،‌ صرع، معلولیت های ذهنی، ‌ایدز، سوختگی بدن،‌ سل، ‌جذام و انواع بیماری های خاص مردان به طور كلی كسانی كه دارای بیماری غیر قابل درمان هستند باید قبل از ازدواج موضوع را با فرد مقابل در میان گذاشته و در صورت توافق، هر دو به یک پزشک مراجعه کنند تا مشکلات این ازدواج را برای آنها شرح دهد.

نگرش درباره روابط جنسی

این عامل، ‌یكی از مهم ترین نشانه های خوشبختی در زندگی زناشویی است و زندگی سعادتمندانه به طرز تلقی مشابه و درست زن و شوهر از روابط جنسی وابسته است. زیرا اگر در این روابط یكی از زوج ها احساس نارضایتی كند، یا زن و شوهر در این باره به نتیجه واحدی نرسیده باشند، احساس محرومیت و ناكامی یا ناامنی خواهند كرد. به گونه ای كه اكنون یكی از دلایل اصلی طلاق بین زوج ها همین عدم رضایت از روابط جنسی و زناشویی است.

فرآوری: فاطمه ایمانی

بخش کلوب ازدواج تبیان


برگرفته از: نشریه دنیای زنان شماره 68

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.