تبیان، دستیار زندگی
دیدنی‌های این دنیای شگفت‌انگیز در شمار نمی‌گنجد. هر گوشه این كره خاكی در دل خود صدها و هزارها دیدنی و جاذبه دارد كه سال‌هاست گردشگران و جهانگردان از راه‌های دور ره‌توشه برداشته و برای دیدن آنها قدم در راه می‌گذارند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جزیره‌ای ‌به‌ شكل ‌بستنی!
جزیره‌ای ‌به‌ شكل ‌بستنی


دیدنی‌های این دنیای شگفت‌انگیز در شمار نمی‌گنجد. هر گوشه این كره خاكی در دل خود صدها و هزارها دیدنی و جاذبه دارد كه سال‌هاست گردشگران و جهانگردان از راه‌های دور ره‌توشه برداشته و برای دیدن آنها قدم در راه می‌گذارند. امروزه با این‌ كه کمتر مكانی ناشناخته در كره زمین برای بشر وجود دارد، ولی هنوز دنیای دریاها سرشار از شگفتی و عجایب است.

شاید تا به حال نشنیده باشید كه در گوشه‌ای از این كره خاكی و در میان آب‌های خروشان دریاها جزیره‌ای كوچك وجود دارد كه به دلیل موقعیت خاص خود و این‌ كه تقریبا همواره قطعات بزرگی از ابر سپید روی آن قرار گرفته، بسیار شبیه به بستنی است.

جزیره لویتلا دویمون

این جزیره زیبا و شگفت‌انگیز، جزیره «لویتلا دویمون (litla dimun)» یكی از جزایر نوزده‌گانه‌ای است كه در میان اسكاتلند و ایسلند واقع شده است.

ساختار طبیعی جزیره بستنی به گونه‌ای است كه دارای نقشه‌ای دایره‌ای بوده و به صورت مستقیم از آب بیرون آمده است و در چند متر نخستین و قسمت‌هایی كه از آب خارج شده، جزیره به صورت دیواره‌ای عمودی از جنس سنگ در همه طرف در برابر ضربات همیشگی امواج سر برافراشته است

گرچه این جزیره غیرمسكونی است و از نظر اندازه نیز بسیار كوچك است، ولی به‌دلیل نوع ساختار جغرافیایی و فرم خاصی كه شبیه بستنی است، همواره مورد توجه گردشگران و اهالی بومی منطقه بوده و از سوی مردم محلی با نام‌های جزیره بستنی و جزیره قارچی خوانده می‌شود و البته گروهی نیز به‌دلیل‌شكل این جزیره و ابرهای سفید بالایش، آن را جزیره اتمی می‌نامند.

جزیره لویتلا دویمون

ساختار طبیعی جزیره بستنی به گونه‌ای است كه دارای نقشه‌ای دایره‌ای بوده و به صورت مستقیم از آب بیرون آمده است و در چند متر نخستین و قسمت‌هایی كه از آب خارج شده، جزیره به صورت دیواره‌ای عمودی از جنس سنگ در همه طرف در برابر ضربات همیشگی امواج سر برافراشته است. پس از این دیواره عمودی كه كاملا از سنگ بوده و هیچ گیاهی روی آن رشد نمی‌كند، جزیره به صورت مخروطی شكل انحنا پیدا كرده و دارای پوششی از جنس چمن است. ‌

فاصله جزیره از نزدیك‌ترین ساحل نسبتا كم بوده و بخوبی می‌توان آن را از سواحل اسكاتلند و جزیره‌های مجاور آن مشاهده كرد و به همین دلیل است كه برخی گردشگران تنها به تماشای آن از سواحل اطراف اكتفا كرده و برخی دیگر ترجیح می‌دهند كمی بیشتر ماجراجویی به خرج داده و به داخل جزیره بروند.

جزیره لویتلا دویمون

البته زمان دیدن جزیره نیز بسیار مهم است، برای نمونه گردشگران در فصل زمستان با یك مخروط پوشیده از برف و شبیه بستنی قیفی رو‌به‌رو می‌شوند كه از دل آب‌های نیلگون دریا بیرون زده است و در فصول گرم سال با وجود توده‌های ابر‌پنبه‌ای‌شكل بر فراز جزیره، این جزیره بسیار شبیه ظرفی سبزرنگ با پوششی از كرم و بستنی روی آن است.‌ در بسیاری از روزهای سال به‌دلیل‌وجود مه روی سطح دریا امكان دیدن جزیره از سواحل اطراف امكان‌پذیر نیست.

بخش گردشگری تبیان


برگرفته از: جام جم