تبیان، دستیار زندگی
سرمای زمستان باعث می‌شود که بدن برای مقابله با سرما تلاش بیشتری بکند برای همین به انرژی بیشتری نیاز دارید.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

با گلیکوژن سرما را از خود دور کنید


سرمای زمستان باعث می‌شود که بدن برای مقابله با سرما تلاش بیشتری بکند برای همین به انرژی بیشتری نیاز دارید.

گلیکوژن

در دمای پایین، بدن ما به مواد غذایی مفیدی نیاز دارد که بتواند با سرما مقابله کند. حتماً برای شما هم اتفاق افتاده زمانی که در سرما به خانه بر می‌گردید احساس خستگی مفرطی می‌کنید. این به این دلیل است که بدن انرژی بیشتری برای گرم کردن بدن صرف می‌کند در نتیجه بیشتر خسته می‌شوید.

ما به اشتباه تصور می‌کنیم که بهترین راه حل مقابله با سرما و تولید انرژی مصرف مواد غذایی چرب یا پرکالری است. اما توجه داشته باشید که ممکن است این مواد غذایی باعث افزایش میزان کلسترول شده و خطر ابتلا به بیماری‌هایی مانند دیابت و حتی چاقی شود. بدون شک چربی‌ها باعث ذخیره‌ی انرژی در بدن می‌شوند اما با این حال جزو مواد غذایی مفید و مغذی برای مقابله‌ی با سرما نیستند. برای آشنایی با بهترین مواد غذایی انرژی‌زا مطالعه‌ی ادامه‌ی مطلب را از دست ندهید.

گلیکوژن: بهترین گلوسید برای ذخیره‌ی انرژی

برای تولید انرژی و گرمای لازم، مصرف مواد غذایی مفیدی مورد نیاز است که بدون  افزایش وزن بتواند تولید گرما و انرژی بکند. گلیکوژن یکی از انواع گلوسیدها پیچیده است که در کبد و عضلات ما ذخیره می‌شود و زمانی که نیاز به انرژی داریم بدن از آن‌ها استفاده می‌کند. توجه داشته باشید بین گلیکوژن عضلانی (گلیکوژنی که زمان انجام تحرکات شدید بدنی تولید می‌شود) و گلیکوژن کبدی که میزان گلیسمی را تنظیم می‌کند تفاوت هست.

پاستاها نیز حاوی قندهای دیر جذب می‌باشد. اگر پاستاها را بیش از حد پخته

نشوند حاوی قندهای دیر جذب بیشتری در مقایسه با برنج هستند. توجه داشته

باشید اگر پاستاها زیاد پخته شوند همان تأثیر قندها را بر جای می‌گذارند

گلیسمی باعث تغذیه‌ی بیشتر ارگان‌های بدن به ویژه مغز ما می‌شود که هر ساعت 4 گرم گلیسمی مصرف می‌کند. ذخیره‌ی گلیکوژن کبدی در بدن محدود است. برای همین لازم است که روزانه با مصرف مواد غذایی نشاسته ای در هر وعده‌ی غذایی میزان ذخیره‌ی گلیکوژن را تضمین کنیم. توصیه می‌کنیم به محض بیدار شدن از خواب باک آن را پر کنید. با در پیش گرفتن این عادت بهتر می‌توانید با سرما مقابله کنید.

منابع غذایی گلیکوژن کدام است؟

تمام غلات و حبوبات حاوی میزان قابل ملاحظه ای گلیکوژن می‌باشند. بدون شک برنج، پاستاها، سیب زمینی، سبوس، آرد جو دوسر، بلغور و همچنین عدس، لوبیا سفید، لوبیا قرمز، لوبیا چیتی، نخود یا کینوا حاوی این ماده می‌باشد.

برای داشتن یک وعده‌ی غذایی مناسب و پرانرژی بهتر است آن وعده حاوی دو سوم غلات و یک سوم حبوبات باشد. بهتر است که مصرف غلات کامل (سبوس دار) را در الویت قرار دهید به خاطر این که شاخص گلیسمی آن‌ها کمتر از غلات تصفیه شده می‌باشد.

پاستاها نیز حاوی قندهای دیر جذب می‌باشد. اگر پاستاها را بیش از حد پخته نشوند حاوی قندهای دیر جذب بیشتری در مقایسه با برنج هستند. توجه داشته باشید اگر پاستاها زیاد پخته شوند همان تأثیر قندها را بر جای می‌گذارند.

نخود فرنگی نیز جزو مواد غذایی مفید است که با مصرف آن‌ها ذخیره‌ی انرژی خوبی نصیبتان می‌شود.

بهترین روش این است که حبوبات با غلات مصرف شوند به خاطر این که در این صورت میزان جذب پروتئین‌ها بالا می‌رود.

برخلاف یک باور رایج غلات و حبوبات باعث چاقی نمی‌شوند مگر این که آن‌ها را به همراه سس‌های سرشار از چربی مصرف کنید. این مواد غذایی باعث افزایش گلیسمی یا همان قند خون هم نمی‌شود. از همه مهم‌تر اینکه با مصرف غلات و حبوبات تا وعده‌ی غذایی بعدی احساس گرسنگی و خستگی نخواهید کرد و پر انرژی خواهید بود.

فاطمه مهدی پور

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


مطالب مرتبط:

اصول تغذیه در فصول سرد

ویتامین‌ها و مواد معدنی زمستانی

9 ماده‌ی غذایی برای بهتر گذراندن زمستان

قبل از رسیدن زمستان سیستم ایمنی بدنتان را تقویت کنید

سلامت پاییزی با 6 ماده‌ی غذایی

غذاهای گرم برای روزهای سرد!

تغذیه‌ی زمستانی از نگاه طب سنتی

10 نکته برای سالم ماندن در فصل سرما

بخور نخورهای سرماخوردگی

آیا لازم است در فصل سرما غذای بیشتری بخوریم؟

بهترین رژیم غذایی در زمستان

تغذیه‌ی پاییزی از نگاه طب سنتی

6 خوراکی مناسب برای فصل سرما

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.