تبیان، دستیار زندگی
اگر در مورد مفید یا مضر بودن چربی‌ها دو به شک شده‌اید باید بگوییم که بستگی به نوع چربی دارد. یعنی چربی داریم تا چربی!
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چرب اما سالم


اگر در مورد مفید یا مضر بودن چربی‌ها دو به شک شده‌اید باید بگوییم که بستگی به نوع چربی دارد. یعنی چربی داریم تا چربی!

چرب

آیا شما هم جزو افرادی هستید که از هر نوع چربی و روغن فراری هستید و تصور می‌کنید که برای سلامتی مضر است؟ اما اشتباه می‌کنید. نه تنها چربی‌ها (به خصوص بعضی از آن‌ها) برای سلامتی مفید است بلکه باید هر روز از آن‌ها مصرف کنیم. چربی‌ها زمانی مشکل ساز می‌شوند که اولاً جزو چربی‌های مضر باشند و ثانیاً در مصرف آن‌ها زیاده‌روی شود. برای آشنایی با چربی‌های مفید و دوستدار سلامتی با ما همراه باشید.

آیا چربی‌ها برای بدن ما مفیدند؟

اگر اهل مطالعه‌ی مطالب مربوط به سلامتی و تغذیه باشید احتمالاً خواهید گفت: «ای بابا این کارشناس‌ها هم هر روز یک چیزی می‌گویند. یک روز می‌گویند چربی بد است نخورید. روز دیگر می‌گویند خوب است استفاده کنید. بالاخره تکلیف ما را روشن کنید». اگر در مورد مفید یا مضر بودن چربی‌ها دو به شک شده‌اید باید بگوییم که بستگی به نوع چربی دارد. یعنی چربی داریم تا چربی! بدانید و آگاه باشید که تمام چربی‌هایی مانند چربی‌های ترانس، چربی‌های هیدروژنه و چربی‌های اشباع شده جزو چربی‌های مضری هستند که شما را در معرض التهاب و بیماری‌ها قرار می‌دهند و باز تاکید می‌کنیم که باید از آن‌ها دوری کنید.

اما روغن زیتون، روغن گردو، مغزها و دانه های روغنی، روغن‌های گیاهی تصفیه نشده و روغن‌های غیر هیدروژنه جزو چربی‌های مفیدی است که باید هر روز مصرف کنید.

روغن آووکادو

روغن آووکادو سبز رنگ بوده و می‌توانید آن‌را روی سالادهایتان بریزید و از طعم و فواید آن نهایت استفاده را ببرید.

ارزش غذایی روغن آووکادو

این روغن حاوی لوتئین و کلروفیل است که اولی برای سلامت چشم‌ها مفید است و دومی یک آنتی اکسیدان بوده و پیری و انواع بیماری‌ها را از شما دور می‌کند.

روش مصرف

می‌توانید از این روغن در تهیه‌ی سس‌های مکزیکی، سالسا و سس چیلی استفاده کنید. از ترکیب این روغن با سرکه نیز سس خوش طعمی به دست می‌آید که طعم خوبی به سالاد می‌دهد.

کره نارگیل

روغن نارگیل تنها برای برنزه شدن پوست و سلامت موها استفاده نمی‌شود. این روزها گیاه‌خوارها طرفدار دسرهای سالم نیز، از کره‌ی نارگیل استفاده می‌کنند. این کره سفید بوده و در هوای بیرون وا می‌رود و در دمای یخچال کاملاً سفت است.

ارزش غذایی کره‌ی نارگیل

کره سفت نارگیل برای تهیه‌ی دسر سالم برای خام خوارها فوق‌العاده است. محققان در حال انجام آزمایش‌های گوناگون روی این روغن هستند. به عقیده‌ی آن‌ها این روغن حاوی خواص آنتی باکتریایی، سرشار از ویتامین K، E و آهن می‌باشد. برخی از متخصصان معتقدند که این روغن می‌تواند به حفظ و ثابت نگه داشتن وزن کمک می‌کند. البته نظرات در مورد این روغن کمی ضد و نقیض است. به هر حال بهتر است در مصرف هیچ ماده‌ی غذایی زیاده‌روی نکنید.

روش مصرف

می‌توان از این کره در تهیه‌ی دسر و غذاهای آسیایی مانند خورش کاری، نودل و پیراشکی ماهی و غیره استفاده کرد.

روغن زیتون، روغن گردو، مغزها و دانه های روغنی، روغن‌های گیاهی تصفیه نشده

و روغن‌های غیر هیدروژنه جزو چربی‌های مفیدی است که باید هر روز مصرف کنید

کره کاریته

از کره کاریته در تهیه‌ی محصولات آرایشی بهداشتی مربوط به پوست استفاده می‌شود. این روغن از میوه‌ی درخت کاریته‌ی آفریقایی یا همان درخت روغن قلم گرفته شده و قرن‌هاست که در تهیه‌ی غذاهای آفریقایی استفاده می‌شود. این کره در تهیه‌ی شکلات سیاه نیز کاربرد دارد.

ارزش غذایی کره کاریته

کره کاریته خالص و تصفیه نشده سرشار از ویتامین E، ویتامین A و آنتی اکسیدان ها است. اگر گذرتان جایی افتاد که از این کره داشتند تهیه و امتحان کنید. هم طعم جدیدی را چشیده‌اید و هم به مردم آفریقا کمکی کرده‌اید!

روغن هسته‌ی انگور

رنگ این روغن سبز روشن است و طعم ملایمی دارد و می‌تواند از آن به صورت روزانه استفاده کرد.

ارزش غذایی روغن هسته‌ی انگور

نتایج پژوهش‌ها نشان می‌دهد که این روغن به کاهش کلسترول بد خون کمک کرده و باعث افزایش میزان کلسترول خوب می‌شود. از این گذشته این روغن برای جداره‌ی رگ‌ها مفید است.

روش مصرف

این روغن طعم خاصی ندارد و برای آشپزی و تهیه کیک مناسب است.

فاطمه مهدی پور

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


مطالب مرتبط:

چرا برخی از چربی‌ها برای سلامتی مضر است؟

حذف چربی‌ها برای سلامتی مضر است

دنیای چربی‌ها: از گفته‌ها تا واقعیت

این‌ها، پُرکالری‌ترین‌های گروه هستند!

کدام چربی مناسب است؟

چربی فقط برای قلب مضر نیست!

خداحافظ روغن دوست داشتنی!

بهترین و بدترین روغن‌های خوراکی

چه روغنی بخوریم؟

نقش چربی‌ها و روغن‌ها در بدن

منابع چهارگانه‌ی چربی‌ها

رژیم کم چرب به معنای حذف چربی‌ها نیست

مقایسه روغن‌های مایع خوراکی

چگونه چربی را در رژیمتان کاهش دهید؟

چربی‌های خوب و بد را بشناسید

به مقدار کافی چربی بخورید

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.