تبیان، دستیار زندگی
مردان اقتصادی مجلس و دولت چند شبی است دور هم جمع می‌شوند و بدون سر و صدا تصمیمات مهم اقتصادی می‌گیرند؛ تصمیماتی كه خروجی آن برای 75 میلیون جمعیت ایران تاثیرگذار خواهد بود.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مجلس و دولت به مردم عیدی می‌دهند؟!


مردان اقتصادی مجلس و دولت چند شبی است دور هم جمع می‌شوند و بدون سر و صدا تصمیمات مهم اقتصادی می‌گیرند؛ تصمیماتی كه خروجی آن برای 75 میلیون جمعیت ایران تاثیرگذار خواهد بود.

مجلس و دولت

ماجرا از آنجایی آغاز شد كه اختلاف دولت و مجلس بر سر اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها بالا گرفت،‌ رییس‌جمهور در مجلس حضور پیدا كرد تا درباره "مسائل كلان اقتصادی" با نمایندگان و مردم سخن بگوید، او به مزایای اجرای هدفمندی یارانه‌ها در مرحله اول اشاره و بر اجرای فاز دوم هدفمندی اصرار كرد.

مجلس اما نظر دیگری داشت، نمایندگان مجلس ضمن اینكه با وضع قانونی، اجرای مرحله دوم هدفمندی در سال جاری را ممنوع كرده بودند، اجرای فاز دوم با شیب مورد نظر دولت را به صلاح نمی‌دانستند و معتقد بودند این شیوه، تورم و گرانی را دوچندان می‌كند.

نمایندگانی از دولت و مجلس پس از حضور رییس‌جمهور در پارلمان، خدمت مقام معظم رهبری رسیدند و با رهنمودهای ایشان نشست‌های مشترك اقتصادی را با هدف بهبود وضعیت معیشت مردم ترتیب دادند تا در این باره به توافقی دست پیدا كنند. روسای كمیسیون‌های اقتصادی مجلس، نواب رییس و تعدادی از نمایندگان شاخص اقتصادی به همراه مردان اقتصادی كابینه در تركیب این جلسات حضور داشتند. رییس مجلس و رییس‌جمهور هم در چندین جلسه این كمیته حضور پیدا كردند.

برخلاف اختلاف نظرهای قبلی دولت و مجلس كه در مرعا و منظر مردم بود، این جلسات خروجی مشخصی در افكار عمومی نداشت تا جایی كه حتی صدای برخی نمایندگان مجلس هم در آمد. آنها از اینكه تنها عده‌ای "خاص" به این جلسات دعوت می‌شوند انتقاد داشتند و با این استدلال كه چرا برخی نماینده‌تر هستند می‌گفتند كه بسیاری از منتخبان مردم از تصمیمات این كمیته مشترك بی‌اطلاع هستند.

شنبه شب جدیدترین تصمیمات این كمیته مشترك در خصوص اعطای بسته حمایتی به اقشار آسیب‌پذیر اعلام شد. برخی خبر از این دادند كه شب عید یارانه نقدی 100 هزار تومانی به پانزده میلیون خانوار، اقشار آسیب‌پذیر پرداخت می‌شود اما برخی این مبلغ را 200 هزار تومان اعلام كردند

شنبه شب جدیدترین تصمیمات این كمیته مشترك در خصوص اعطای بسته حمایتی به اقشار آسیب‌پذیر اعلام شد. برخی خبر از این دادند كه شب عید یارانه نقدی 100 هزار تومانی به پانزده میلیون خانوار، اقشار آسیب‌پذیر پرداخت می‌شود اما برخی این مبلغ را 200 هزار تومان اعلام كردند.

دیگر حاضران جلسه اعطای سبد كالا در كنار این یارانه نقدی را محتمل دانستند و برخی هم تمام خانوارهای ایرانی را مشمول دریافت این بسته حمایتی عنوان كردند. منتقدان هم البته موضوع را به انتخابات آینده گره زدند و انگ سیاسی بودن به این تصمیمات چسباندند.

عیدی

تناقض‌ها در اعلام نتیجه این جلسه نشان از طرح نظرات مختلف از سوی دولت و مجلس در این جلسات دارد، اگرچه توافقات نهایی كمیته مشترك دولت و مجلس پس از اطلاع مقام معظم رهبری باید به تصویب مجلس برسد اما باز هم معلوم نیست كه اكثریت پارلمان در این باره نظر مثبتی داشته باشند.

مسلما دغدغه و دل مشغولی مردم و به ویژه خانوارهای ضعیف و كم‌درآمد با دریافت یارانه نقدی در شب عید كمتر خواهد شد اما نكته قابل توجه در این زمینه این است كه اعطای یارانه نقدی می‌تواند به افزایش نقدینگی و در نتیجه افزایش تورم و گرانی بینجامد. ضمن اینكه این كار شاید صرفا دغدغه شب عید مردم را برطرف كند اما اینكه مردم در سال آینده و پس از تعطیلات نوروز با چه وضعیت اقتصادی از نظر تورم و گرانی مواجه خواهند شد، حلقه گم‌شده این ماجراست كه به نظر می‌رسد دولت و مجلس باید با نگاه به آینده در این باره تصمیم بگیرند؛ تصمیمی كه باری از دوش مردم بردارد نه اینكه باری به دوش آنها بیفزاید.

سارا كیان

بخش سیاست تبیان