تبیان، دستیار زندگی
بر اساس ISI (مۆسسه بین‌المللی اطلاعات علمی) تعداد مقالات علمی چاپ شده محققان ایرانی در مجلات معتبر بین‌المللی در طول 10 سال اخیر 600 درصد رشد داشته
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : سپیده آماده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ارمغان انقلاب برای جوانان


یکی از مهم ترین دستاورهای انقلاب اسلامی ایجاد خودباروی میان جوانان است. برای اطلاع از این مسئله کافی است نگاهی به ره آوردهایی که انقلاب اسلامی برای مردم به ارمغان آورد داشته باشیم.

ویژه نامه پیش به سوی دانشجو شدن

افزایش تعداد باسوادان

بر اساس آمارهای سال 1355 نسبت با سوادان به جمعیت 6 ساله و بیشتر، 47/47 درصد بوده است در حالی که در سال 1382 تعداد باسوادان به 85 درصد جمعیت كشور رسید. طی دهه گذشته هم  مركز فرهنگی سازمان ملل (یونسكو) چندین بار ایران را به عنوان یكی از موفق ترین كشورهای جهان در مبارزه با بی سوادی معرفی كرده است. در خصوص تعداد مدارس ساخته شده، در 50 سال حكومت پهلوی در مجموع 47047 باب مدرسه ساخته شده است در حالی كه تنها 12 سال پس از انقلاب با ساخته شدن بیش از 30 هزار مدرسه تعداد مدارس تا سال 1369 به 78192 باب رسید، تعداد دانش آموزان سال تحصیلی 57 بالغ بر 745/7 میلیون نفر بود و این رقم در سال 80 به 314/18 میلیون نفر دانش آموز آفزایش یافت. از سوی دیگر مركز فرهنگی سازمان ملل (یونسكو) در سالهای گذشته بارها ایران را به عنوان یكی از موفق ترین كشورهای جهان در مبارزه با بی سوادی معرفی كرده است؛ زیرا ایران توانسته نرخ با سوادی جمعیت 6 ساله و بالاتر را از رقم 7/28 درصد در سال 55 به حدود 85 درصد در سال 1383 ارتقا دهد.

سونامی دانشجویی

از دیگر تغییراتی که پس از انقلاب اسلامی در کشور ایجاد شد افزایش تعداد دانشگاهیان است. تعداد دانشجویان دانشگاه های كشور تا سال 57 ، 160 هزار نفر بود، در حالی که این عدد به نزدیک یك میلیون و هشتصد هزار نفر رسیده است. در کنار افزایش دانشجویان ما با ارتقای سطح تحصیلات هم روبرو بودیم به نحو که تعداد 452 دانجوی دکترا در سال تحصیلی 59-58 در سال در سال تحصیلی 81-80 به بیش از 12 هزار نفر رسید.

بر اساس ISI (مۆسسه بین‌المللی اطلاعات علمی) تعداد مقالات علمی چاپ شده محققان ایرانی در مجلات معتبر بین‌المللی در طول 10 سال اخیر 600 درصد رشد داشته كه این میزان 3 برابر متوسط رشد جهانی در این دوره بوده است

افزایش دانشجویان پزشکی

مسئله ای که ما در سالهای پیش از انقلاب با آن روبرو بودیم، کمبود تعداد پزشک در کشور بود به نحوی که روستاهای مناطق دور افتاده همواره از کمبود پزشک رنج می بردند. كشوری كه در سال 56 با 33 میلیون جمعیت، نیازمند ورود پزشك خارجی (از كشورهای در حال توسعه ای همچون هند، بنگلادش ، پاكستان و ...) بوده هم اكنون با جمعیتی بیش از دو برابر، و به تبع آن با نیازی بیشتر به پزشك با مازاد پزشك روبه روست در زمینه پزشك روبه روست در زمینه پزشك متخصص نیز از رقم 7000 نفر در سال 57 به رقم 72792 نفر بیش از 10 برابر رسیده كه آما كم نظیری است.  از جهت رشد كیفی نیز باید یادآور شد در حالی كه در سال تحصیلی 1359-1358 تعداد دانشجویان دانشگاه های دولتی در مقطع دكتری فقط 452 نفر بوده در سال تحصیلی 1381-1380 این تعداد به بیش از 23000 نفر رسیده است. به عبارت دیگر 5/26 برابر رشد داشته است كه اگر آمار دانشگاه آزاد نیز به آن اضافه شود، به بیش از 50 برابر خواهد رسید.

افزایش تعداد مقالات ISI و موفقیت‌های المپیادی

بر اساس ISI (مۆسسه بین‌المللی اطلاعات علمی) تعداد مقالات علمی چاپ شده محققان ایرانی در مجلات معتبر بین‌المللی در طول 10 سال اخیر 600 درصد رشد داشته كه این میزان 3 برابر متوسط رشد جهانی در این دوره بوده است. موفقیت هر ساله دانش آموزان ایرانی در دست یابی به مقامات جهانی در المپیادهای علمی در رشته‌های مختلفی همچون فیزیك، ریاضی، شیمی، كامپیوتر و ... در رقابت با كشورهای پیشرفته علمی یكی از شواهد رشد و توسعه علمی كشور در سال‌های پس از انقلاب است.

مركز فرهنگی سازمان ملل (یونسكو) در سالهای گذشته بارها ایران را به عنوان یكی از موفق ترین كشورهای جهان در مبارزه با بی سوادی معرفی كرده است؛ زیرا ایران توانسته نرخ با سوادی جمعیت 6 ساله و بالاتر را از رقم 7/28 درصد در سال 55 به حدود 85 درصد در سال 1383 ارتقا دهد

این موفقیت‌ها در رشته‌های مختلف المپیادهای دانش آموزی از اولین سال حضور جوانان مستعد ایرانی هر ساله با پیشرفت بسیاری همراه بوده است: 3 بار مقام اول جهانی (المپیاد شیمی 1374 و 1375، المپیاد ریاضی 1377)، 2 بار مقام دوم جهانی (المپیاد فیزیك 1378 و المپیاد شیمی 1380) و 2 بار مقام سوم جهانی (المپیاد فیزیك در سال‌های 1374 و 1377) از دست آورده‌ای دانش آموزان ایرانی است. حاصل شركت ایران در المپیادهای جهانی دانش آموزی در طی سال‌های 1366 تا 1380 در رشته‌های ریاضی، فیزیك، كامپیوتر، شیمی و زیست ، 57 مدال طلا، 92 مدال نقره و 58 مدال برنز بوده است. بر اساس گزارش موسسه بین‌المللی اطلاعات علمی ، تعداد مقالات علمی چاپ شده از محققان ایرانی در مجلات معتبر بین‌المللی در طول 10 سال (1993-2003) 600 درصد رشد داشته است كه 3 برابر رشد متوسط جهانی در این دوره است.

دانشجویان

خودکفایی

علاوه بر پیشرفت‌های کشور در سواد آموزی و افزایش دانشگاهیان، هم اكنون ما شاهد این هستیم كه ایران در بسیاری از فناوری‌ها نه تنها خودكفا شده بلكه به كشور صادر كننده خدمات فنی مهندسی در حوزه‌های صنعت نفت، كشاورزی، بهداشت، سدسازی، تراكتورسازی، هسته‌ای، خودروسازی ، سلول‌های بنیادین و ... تبدیل شده است. پیشرفت‌ها دانشمندان ایرانی در زمینه نا باروری و علوم ژنتیک و علوم هسته‌ای هم از دیگر ره آورده‌ای سال‌ها اخیر کشور است.

تحریم‌های تمام نشدنی

این پیشرفت‌ها در حالی است که از همان سال پیروزی انقلاب اسلامی، امریکا و غرب با تمام نیرو تحریم‌های خود را نسبت به کشور ما اعمال کرده‌اند. اما مردم کشور ما بدون توجه به تحریم‌های تمام نشدنی راه خود را در مسیر موفقیت ادامه دادند.

خودباوری نتیجه پیشرفت است

با در نظر گرفتن پیشرفت‌های روز افزون کشور ایران با توجه به تحریم‌های همه جانبه بین‌المللی، آنچه که بیش از همه چیز در میان جوانان ما رخ می‌نمایاند، افزایش خود باوری است که منجر می‌شود جوانان ما متوجه برتری خود نسبت به سایرین شوند و با اعتماد به نفس پله‌های ترقی یکی پس از دیگر را بپیمایند.

کیانا نیکفام

بخش اجتماعی تبیان