تبیان، دستیار زندگی
جمعی از نمایندگان مجلس اسپانیا، دولت آن کشور را متهم کرده‌ اند که طبق دستور لابی اسراییل در امریکا اقدام به قطع شبکه ‌های ایرانی پرس ‌تی ‌وی (Press TV) و هیسپان تی ‌وی (Hispan TV) کرده است. نمایندگان حزب چپ متحد از دولت آن کشور خواسته ‌اند دلیل حذف شبک
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دلیل قطع شبکه‌های ایران


جمعی از نمایندگان مجلس اسپانیا، دولت آن کشور را متهم کرده‌ اند که طبق دستور لابی اسراییل در امریکا اقدام به قطع شبکه ‌های ایرانی "پرس ‌تی ‌وی" (Press TV) و "هیسپان تی ‌وی" (Hispan TV) کرده است. نمایندگان حزب چپ متحد از دولت آن کشور خواسته ‌اند دلیل حذف شبکه‌ های ایرانی از ماهواره هیسپا ست را کتباً به پارلمان توضیح دهد.

تحریم ماهواره

امروزه اگر چه جمهوری اسلامی ایران در فضای ماهواره‌ ای بین‌المللی، حجم بسیار کمی از امواج را در اختیار دارد و بیشتر امواج در اختیار رسانه‌ های وابسته به استکبار جهانی است؛ با این حال تبلیغات برون ‌مرزی سیما موفق بوده است که غربی‌ها حتی همین حجم کم امواج را هم برنتابیده و به حذف این شبکه ها دست زده اند .در واقع ممانعت از پخش برنامه ‌های دو شبکه ی "پرس ‌تی ‌وی" و "هیسپان ‌تی ‌وی" در اسپانیا، دروغ بودن ادعاهای غربی ‌ها در زمینه تلاش برای گسترش آزادی بیان و دفاع از حقوق بشر را نشان می ‌دهد. جمعی از نمایندگان مجلس اسپانیا، دولت آن کشور را متهم کرده‌ اند که طبق دستور لابی اسراییل در امریکا اقدام به قطع شبکه ‌های ایرانی "پرس ‌تی ‌وی" (Press TV) و "هیسپان تی ‌وی" (Hispan TV) کرده است. نمایندگان حزب چپ متحد از دولت آن کشور خواسته ‌اند دلیل حذف شبکه‌ های ایرانی از ماهواره هیسپا ست را کتباً به پارلمان توضیح دهد. آن‌ ها همچنین دولت اسپانیا را به سرکوب آزادی بیان و دخالت در امور شرکت ‌های خصوصی بر خلاف قوانین داخلی آن کشور و اتحادیه اروپا متهم کرده‌ اند.

"پرس ‌تی ‌وی" گزارش داد که در نامه ی نمایندگان مجلس اسپانیا به دولت آن کشور، از بیانیه ی کمیته ی یهودیان امریکا در تجلیل از حرکت مادرید در قطع شبکه‌ های ایرانی یاد شده و از دولت خواسته شده است توضیح دهد که آیا در دیدار ماه اکتبر وزیر خارجه با آن لابی اسراییلی طرح قطع شبکه‌ های ایرانی بررسی شده است یا خیر؟ همچنین در این نامه از دولت خواسته شده مبنای حقوقی استناد شده در قطع شبکه‌ های "پرس ‌تی ‌وی" و "هیسپان تی ‌وی" را به روشنی اعلام کند، چرا که اتحادیه ی اروپا رسما در نامه ‌ای از این ماجرا سلب مسئولیت کرده و شرکت اروپایی "یوتل ‌ست" را مسئول حمله به رسانه‌ های ایرانی جلوه داده است. (تلویزیون انگلیسی زبان ایران (پرس تی ‌وی) با حضور در تمامی نقاط حادثه‌ خیز دنیا و با پوشش گسترده ی رویدادهای جهان با نگاهی نو، خشم سران کشورهای غربی را برانگیخته چنان که این شبکه در چندین کشور اروپایی از جمله اسپانیا، انگلیس و آلمان مورد هجوم دولت‌ های به ظاهر طرفدار آزادی بیان قرار گرفته است.)

جمعی از نمایندگان مجلس اسپانیا، دولت آن کشور را متهم کرده‌ اند که طبق دستور لابی اسراییل در امریکا اقدام به قطع شبکه ‌های ایرانی "پرس ‌تی ‌وی" (Press TV) و "هیسپان تی ‌وی" (Hispan TV) کرده است. نمایندگان حزب چپ متحد از دولت آن کشور خواسته ‌اند دلیل حذف شبکه‌ های ایرانی از ماهواره هیسپا ست را کتباً به پارلمان توضیح دهد

نمایندگان مجلس اسپانیا نیز در نامه ی خود به تابعیت اسرائیلی رئیس شرکت یوتل ‌ست اشاره و وی را جلودار حملات اخیر به رسانه‌ های ایران در اروپا معرفی کرده ‌اند. در این راستا، نمایندگان به دولت هشدار داده ‌اند شبکه ‌های "هیسپان تی ‌وی" و "پرس ‌تی ‌وی" می ‌توانند طبق قوانین آن کشور از دولت اسپانیا شکایت کنند.

سامانه ستاره‌یاب در ماهواره‌های ایرانی

شرکت هیسپا ست اسپانیا در دسامبر سال 2012 طی یک اقدام بحث ‌برانگیز، شبکه ی "پرس ‌تی‌ وی" و "هیسپان تی ‌وی" ایران را از پخش ماهواره ‌ای آن کشور حذف کرد. این اقدام در حالی صورت گرفت که شبکه ی "هیسپان تی ‌وی" به عنوان یک مۆسسه ی رسانه‌ ای رسما در کشور اسپانیا و طبق قوانین اتحادیه اروپا مشغول فعالیت رسانه ‌ای بود. (هیسپا ست متعلق به شرکت ‌های مخابراتی خصوصی شامل تلفونیکا و یوتل‌ ست و بخش دولتی اسپانیایی شامل انستیتو ملی فن ‌آوری هوا فضا و شرکت دولتی صنایع سنگین است.)

مدیر شرکت "هیسپا ست" خانم "النا پیسانرو" می باشد که پیش از این مشاور اقتصادی نخست ‌وزیر اسپانیا و سخنگوی اقتصادی یکی از احزاب عمده آن کشور بوده است. وی در سال 2012 مسئولیت ریاست هیسپا ست را به عهده گرفته و با هماهنگی معاون مخابرات دولت، "ویکتور کالبو سوتلو" و با دستور سهام دار عمده ی اسرائیلی - فرانسوی شرکت به حملات گسترده ‌ای علیه رسانه‌ های ایرانی در اسپانیا و امریکای لاتین دست زده است. در این راستا "باراک اوباما"، رئیس ‌جمهور آمریکا نیز پس از امضای لایحه نظامی 2013، برای اولین ‌بار تحریم‌ های شدیدی علیه رسانه‌ های ایرانی وضع کرد.

فرآوری : آزاده مرنی

بخش ارتباطات تبیان


منابع: رسانه ایران / خبرگزاری آنا / خبرگزاری بین المللی جنبش عدم تعهد