تبیان، دستیار زندگی
استفاده VPN غیرقانونی نیست و در قانون جرایم رایانه ای هیچ ماده ای مبنی بر اینکه پروتکل VPN غیرقانونی است وجود ندارد. همچنین بند الف ماده 25 قانون جرایم رایانه ای تاکید دارد که توزیع و انتشار و تولید و یا انجام معامله یا نرم افزار یا هر نوع ابزار الکترون
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فروش VPN قانونی شد


استفاده VPN  غیرقانونی نیست و در قانون جرایم رایانه ای هیچ ماده ای مبنی بر اینکه پروتکل VPN غیرقانونی است وجود ندارد. همچنین بند الف ماده 25 قانون جرایم رایانه ای تاکید دارد که توزیع و انتشار و تولید و یا انجام معامله یا نرم افزار یا هر نوع ابزار الکترونیکی که "صرفا" برای ارتکاب جرایم رایانه ای به کار می رود مجازات دارد.

وی پی ان

دبیر شورای عالی فضای مجازی از ارائه خدمات قانونی VPN در کشور خبر داد و گفت: "بر اساس این طرح، اشخاصی که در داخل کشور نیاز به دریافت خدمات قانونی VPN  دارند، می توانند تقاضای خود را اعلام کرده و برای دریافت این خدمات ثبت نام کنند. دکتر "مهدی اخوان بهابادی" با بیان این که مقدمات کار برای ارائه خدمات قانونی VPN در کشور دیده شده است، اظهار داشت: "امیدواریم این طرح به زودی عملیاتی شود. بر این اساس قرار است برای اشخاصی که در داخل کشور نیاز به دریافت خدمات قانونی VPN  دارند نقطه تماسی معرفی شود تا این کاربران بتوانند تقاضای خود را به مراجع ذیصلاح ارسال کرده و برای دریافت این خدمات ثبت نام کنند؛ پس از این مرحله از ثبت نام، کاربران می توانند به صورت قانونی در داخل کشور از خدمات VPN استفاده کنند."

باید توجه داشت که استفاده VPN  غیرقانونی نیست و در قانون جرایم رایانه ای هیچ ماده ای مبنی بر اینکه پروتکل VPN غیرقانونی است وجود ندارد. همچنین بند الف ماده 25 قانون جرایم رایانه ای تاکید دارد که توزیع و انتشار و تولید و یا انجام معامله یا نرم افزار یا هر نوع ابزار الکترونیکی که "صرفا" برای ارتکاب جرایم رایانه ای به کار می رود مجازات دارد اما VPN و یا ابزارهای دیگر مصداق این واژه "صرفا" نیستند و به طور مثال بانک ها و موسسات مالی از این پروتکل برای تبادل اطلاعاتشان استفاده می کنند چرا که از امنیت بالاتری برخوردار است، اما براساس ماده 32 قانون مشمول نگهداری اطلاعات کاربران و "داده ترافیک" هستند.

در این راستا دبیر شورای عالی فضای مجازی با تاکید بر این که در حال حاضر فعالیت هایی که تحت عنوان VPN فروشی در کشور اتفاق می افتد قانونی نیست، تصریح کرد: برخی از کاربران اینترنت نیاز دارند که از پروتکل های رمز شده برای تماس هایشان استفاده کنند که در حال حاضر برای پاسخ به این نیاز مجبور به استفاده از خدمات VPN به صورت غیرقانونی در کشور می ‌شوند. وی با اشاره به خلاء استقاده قانونی از شبکه های اختصاصی VPN در کشور تاکید کرد: "دنبال آن هستیم که پاسخی برای این نیازها در کشور فراهم کنیم و بر این اساس، خدمات قانونی VPN ارائه خواهد شد."

در این راستا دبیر شورای عالی فضای مجازی با تاکید بر این که در حال حاضر فعالیت هایی که تحت عنوان VPN فروشی در کشور اتفاق می افتد قانونی نیست، تصریح کرد: برخی از کاربران اینترنت نیاز دارند که از پروتکل های رمز شده برای تماس هایشان استفاده کنند که در حال حاضر برای پاسخ به این نیاز مجبور به استفاده از خدمات VPN به صورت غیرقانونی در کشور می ‌شوند

"دکتر اخوان" گفت: "برای مثال بانک ها، سیستم ها و موسسات مالی و اعتباری نیاز دارند که از پروتکل های رمز استفاده کنند و بسیاری از نهادهای دیگر نیز نیاز به استفاده از این پروتکل را دارند که در این زمینه قانونی نیاز است که در کشور اجرایی شود." به گفته دبیر شورای عالی فضای مجازی، متاسفانه در حال حاضر از VPN که در آن از پروتکل های رمز استفاده شده برای هدف اصلی تخصصی آن استفاده نمی شود و بعضا برای دور زدن فیلترینگ و عبور از سامانه ی فیلترینگ کشور استفاده می ‌شود.

وی پی ان

ایشان اصل وجود فیلترینگ داخل کشور را ضروری و حتمی برشمرده و تاکید کرد: "اگر چه انتقاداتی به این موضوع در اجرا وجود دارد اما اصل وجود فیلترینگ برای کشور لازم می باشد و نمی توانیم اجازه دهیم که به هر نوع محتوای مضر برای فرهنگ کشور بدون هیچ محدودیتی دسترسی وجود داشته باشد؛ هر کشوری از کیان خود صیانت می ‌کند و این هم یکی از حوزه هایی محسوب می شود که دفاع از آن بسیار ضروری و حائز اهمیت است. در این میان باید توجه داشت که دشمن بسترهای VPN را در پروتکل‌ هایی به صورت رمزنگاری از پشت فیلترینگ عبور داده و این  VPNها را به صورت رایگان و یا با نازل ترین قیمت در اختیار کاربران قرار می ‌دهد. بر این اساس به کاربران ایرانی توصیه می شود که مطلقا از VPN های آزاد و بدون مجوز استفاده نکنند چرا که وقتی از این VPN استفاده شود، اطلاعات کاربر رمزنگاری ‌شده و بر روی سرور ارائه دهنده VPN قرار می ‌گیرد و صاحب سرور به راحتی می ‌تواند از تمام اطلاعات کاربر استفاده ‌کند و این همان مسئله ی سرقت اطلاعاتی است که دشمن به دنبالش می باشد.

فرآوری : آزاده مرنی

بخش ارتباطات تبیان


منابع: افتانا / خبرآنلاین / همشهری آنلاین