تبیان، دستیار زندگی
قانون حذف كنكور مدت‌هاست به عنوان یكی از جنجالی ترین مباحث در محافل ارزیابی می شود اما ضد و نقیض های این قانون سررشته كار را از دست منتقدان بیرون برده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آخرین اخبار از کنکور و نقدهایش


قانون حذف كنكور مدت‌هاست به عنوان یكی از جنجالی ترین مباحث در محافل رسمی و غیررسمی ارزیابی می شود اما ضد و نقیض های این قانون به قدری زیاد شده كه سررشته كار هم از دست كارشناسان و منتقدان بیرون رفته و هم حیرانی چند میلیون دانش آموز و خانواده های آنان را در پی داشته است.

توصیه هایی مهم برای روز و شب قبل از كنكور

کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نهم برخلاف کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس هشتم، مخالف حذف کنکور است. چه اینکه در راس آن محمدمهدی زاهدی، وزیر علوم دولت نهم نشسته است؛ کسی که تا پایان وزارتش زیر بار حذف کنکور نرفت و فقط به تاثیر 15-20 درصدی سوابق تحصیلی در پذیرش دانشجو رضایت داد. در 6-7 ماهی که مجلس نهم تشکیل شده است، او و بقیه اعضای کمیسیون آموزش که اتفاقا بیش از بقیه کمیسیون های مجلس، تغییر کرده، درصدد درانداختن طرحی نو برای کنکور بوده اند.

اما رضا صابری، رئیس کمیته آموزش عالی مجلس از تصویب لغو قانون حذف کنکور سال 93 خبر داده است. ضمن اینکه جزییاتی برای برگزاری کنکور مطرح کرده که نشان می دهد عملا کنکور، به معنای رقابت سر تمام رشته ها برگزار نمی شود، مگر رشته های پرطرفدار دانشگاه های بزرگ.

اواظهار داشت که سوابق تحصیلی همچنان در کنکور موثر است، اما: "در کنار سوابق تحصیلی، برگزاری آزمونهای عمومی و تخصصی اجتناب ناپذیر است به همین خاطر، وزارتخانه های آموزش پرورش، علوم و بهداشت موظف می شوند بسترهای لازم را برای اجرای پذیرش طبق سوابق تحصیلی فراهم کنند. برای رشته های رقابتی پذیرش دانشجو طبق سابقه تحصیلی و آزمونهای سراسری صورت خواهد گرفت. در بحث کارشناسی، قانون حذف کنکور حذف شد اما سازمان سنجش مکلف به برگزاری آزمونهای عمومی و اختصاصی خواهد بود."

بازگشت کنکور دو مرحله ای

حدود دو دهه پیش هم کنکور در دو آزمون برگزار می شد؛ مرحله اول و دوم. که کنکور مرحله دوم غربال نهایی از میان برترین های مرحله اول بود. توضیحاتی که صابری داده است بازگشت دوباره را تداعی می کند.

به گفته رئیس کمیته آموزش عالی در طرح پیشنهادی کمیته آموزش عالی، کنکورهایی که قرار است از سوی سازمان سنجش برای سال 93 برگزار شود، تفکیک شده است.

تنها برای یک درصد از دانشجویان، الزام آزمون تخصصی وجود دارد و بخش عمده ای از پذیرش دانشجو نیازی به شرکت در آزمون تخصصی ندارند و در واقع به دنبال عملی کردن آزمون آسان هستیم. تنها برای 10 درصد پذیرشها رقابت از طریق آزمون تخصصی صورت خواهد گرفت اما برای این آزمون هم چارچوبی تعریف خواهد شد که به سختی کنکور فعلی نباشد و تغییرات در این آزمون بسیار جدی است.

در سالهای گذشته کارگروهی که برای اجرای قانون حذف کنکور تشکیل شده بود عزم چندانی برای ثمر نشاندن قانون نداشت اما امروز در شرایطی هستیم که می توانیم قول دهیم در پنج سال آینده قطعا جامعه شاهد اجرای توام با عدالت قانون حذف کنکور خواهد بود

این طرح پیچیده به نظر می رسد سخت تر از حذف کنکور باشد. اما در نهایت هم به حذف کنکور می انجامد.

هر گونه تصمیم گیری در خصوص رشته ها محلهای مورد پذیرش منوط به تشکیل شورای سنجش و پذیرش دانشجو است: این شورا موظف است هر ساله اعلام کند کدام رشته ها بدون آزمون و کدام رشته دارای آزمون تخصصی است و این روند هر ساله تغییر می کند. هر ساله 10 درصد از رشته محلهای آزمون تخصصی باید به سمت حذف آزمون پیش رود و 5 سال طول می کشد که همین آزمون تخصصی هم حذف شود.

ضرورت استانداردسازی آزمون‌های سال‌های اول و دوم متوسطه

ابراهیم خدایی سرپرست سازمان سنجش گفت: آنچه حائز اهمیت است سنجش دقیق 10 درصد بالای داوطلبان است که بیشترین رقابت در آن بخش مشاهده می‌شود و انتظار داریم با شیب ملایم تا پایان سال هدف، شاهد اجرای مناسب حذف کنکور باشیم.

وی تاکید کرد: وقت چندانی نداریم و باید استانداردسازی آزمون‌های سال‌های اول و دوم متوسطه هر چه سریعتر آغاز شود.

معاون وزارت آموزش و پرورش: می‌توانیم قول دهیم در 5 سال آینده قانون حذف کنکور اجرا خواهد شد.

ابراهیم سحرخیز معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش نیز گفت: بهترین بستری که باید فراهم شود استانداردسازی بخش سه سال آخر متوسطه است و گامهای خوبی در این خصوص برداشته شده است.

وی افزود: درحال حاضر فقط سال سوم متوسطه سنجش استانداردی دارد که در سالهای بعد با ایجاد مرکز سنجش در آموزش و پرورش سالهای اول و دوم نیز آزمون‌های استانداردی خواهند داشت.

کنکور

معاون آ‌موزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش افزود: در سالهای گذشته کارگروهی که برای اجرای قانون حذف کنکور تشکیل شده بود عزم چندانی برای ثمر نشاندن قانون نداشت اما امروز در شرایطی هستیم که می توانیم قول دهیم در پنج سال آینده قطعا جامعه شاهد اجرای توام با عدالت قانون حذف کنکور خواهد بود.

سحرخیر گفت: وزارت آموزش و پرورش مکلف است سند تحول را در درون خود اجرا کند و اجرای قانون حذف کنکور بخشی از اجرای این سند محسوب می‌شود.

خطر نمره فروشی

شیرزاد عبدالهی معتقد است " اجرای این طرح تبعات اجتماعی و حتی سیاسی گسترده ای می تواند داشته باشد. نمره فروشی در مدارس رواج می یابد، انواع و اقسام تقلب ها انجام می شود. در حال حاضر كه امتحانات به طور متمركز، در روز و ساعت مشخص برگزار و به صورت مكانیزه تصحیح می شود باز هم صحبت از تقلب و تخلف است، در صورتی كه اگر این كار به آموزش و پرورش محول شود با توجه به این كه هزار دبیرستان در كشور وجود دارد ضریب خطا و تقلب بسیار افزایش پیدا می كند."

تنها برای یک درصد از دانشجویان، الزام آزمون تخصصی وجود دارد و بخش عمده ای از پذیرش دانشجو نیازی به شرکت در آزمون تخصصی ندارند و در واقع به دنبال عملی کردن آزمون آسان هستیم. تنها برای 10 درصد پذیرشها رقابت از طریق آزمون تخصصی صورت خواهد گرفت اما برای این آزمون هم چارچوبی تعریف خواهد شد

اما پرویز آژیده معاون نظری و مهارتی وزیر آموزش و پرورش به طرح حذف كنكور از زاویه دیگری نگاه می كند و نه تنها آن را مثبت می داند، كه اجرای آن را عاملی برای ارتقای كیفیت آموزشی چه در سطح متوسطه و چه در سطح عالی معرفی می كند. آژیده معتقد است كه " نحوه ارزشیابی كنكور تا به حال روی سیستم آموزشی كشور سایه انداخته و سبب شده تا به جای نگاه عمیق، نگاه ها به مطالب درسی از نوع سطحی باشد. با توجه به میزان حساسیتی كه در كشور ما در مورد ورود به دانشگاه وجود دارد، سیستم فعلی گزینش و سنجش دانشجو باعث می شود تمام توجه دانش آموزان معطوف به تكنیك ها و نكته یابی ها و روش های تست زدن باشد و به محتوای آموزشی دوران متوسطه توجه شایانی نشود.» آژیده خیلی محكم می گوید؛ «حذف كنكور و جایگزین شدن سوابق تحصیلی دوران متوسطه، قطعاً منجر به جهش علمی بیشتر كشور خواهد شد

همچنین علی لاریجانی، معتقد است: "حذف کنکور عاملی در جهت بهبود طرح مدرک‌گرایی در کشور است. اگر مثل خیلی از کشورهای پیشرفته کنکور از آموزش عالی حذف شود، کسانی وارد دانشگاه خواهند شد که علاقه به تحصیل داشته و صرفاً به دلیل دریافت مدرک و گرفتن عنوان به دانشگاه نمی‌روند."

فرآوری : طاهره رشیدی

بخش اجتماعی تبیان


منابع : 1- خبرآنلاین / 2- سایت خبری تحلیلی شهر/ 3- ایسنا

مطالب مرتبط

دانشگاه‌های دولتی هم پولی می‌شوند

بازار داغ مدارک جعلی

هزینه بهشت درآن سوی مرزها