تبیان، دستیار زندگی
هرقدر از سن ازدواج تان گذشته باشد و یا تجربه کسب كرده باشید ارتباطات شما با همسرتان این پتانسیل را دارد تا چالش های جدید و تجربه نشده‌ای را پیش روی شما قرار دهد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کشمکش های طبیعی بین لیلی و مجنون


هرقدر از سن ازدواج تان گذشته باشد و یا تجربه کسب كرده باشید ارتباطات شما با همسرتان این پتانسیل را دارد تا  چالش های جدید و تجربه نشده‌ای را پیش روی شما قرار دهد. برای كمك به شما برای دیدن این چالش‌ها، ما درباره یكسری موضوعات كه غالبا مردم درباره آنها از ما سوال می‌كنند.........

ارتباط بین همسران

ارتباط زن و شوهری، یك مشاركت طولانی و مادام‌العمر است. بعد از گذشت چند سال از زندگی مشترک مان، خیلی ساده تصور می كنیم كه شریك زندگی مان را شناخته ایم و نسبت به علاقمندی‌ها و تفكرات او آگاهی كاملی داریم. اطلاع و شناخت ما از همسر یا شوهرمان به ندرت كامل است و لذا  فقط كافی است كمی صادق باشیم تا بتوانیم به این عدم آگاهی اقرار كنیم.

هرقدر از سن ازدواج تان گذشته باشد و یا تجربه کسب كرده باشید ارتباطات شما با همسرتان این پتانسیل را دارد تا  چالش های جدید و تجربه نشده‌ای را پیش روی شما قرار دهد. برای كمك به شما برای دیدن این چالش‌ها، ما در تبیان درباره یكسری موضوعات كه غالبا مردم درباره آنها از ما سوال می‌كنند(در بخش مشاوره) مختصرا توضیحاتی ارایه داده ایم:

کشمکش بر سر تفریح

شاید شما هم قبول داشته باشید که تفریح باعث می شود بیشتر از زندگی با همسرمان لذت ببریم. وقتی زن وشوهر تمام وقت خود را جدا از هم می گذرانند، ارتباط شان قطع می شود و مثل سابق احساس نزدیکی نمی کنند. پس شما و همسرتان باید ببینید از نحوه گذراندن اوقات فراغت تان راضی هستید؟ ببینید تفریح از نظر شما چه معنایی دارد؟ تصمیم گیری در مورد شیوه تفریح کردن کار سختی است و مشکلاتی دارد. یک راه این است که بده بستان کنید مثلا بگویید: جمعه با تو می ایم کوه در عوض پنجشنبه اینده با من بیا برای خرید.  و یا زن و شوهر می توانند با مشخص کردن حداکثر زمانی که می توانند صرف تفریح مورد نظر یکدیگر کنند، برخی از اختلاف نظرات را رفع کنند.

کشمکش بر سر بستگان 

در تمام دنیا بستگان می توانند خوشی و آسایش زن و مرد را به خطر بیندازند. دل کندن از بچه ها برای بعضی از پدر و مادرها سخت است. در نتیجه در زندگی زناشویی فرزندشان دخالت می کنند. مشکل زن و شوهر با بستگان همان ابتدای ازدواج شروع می شود و گاهی اوقات با مرگ آنان خاتمه می یابد.

در این دست موارد دختر و پسر باید جلوی مداخله والدین و اطرافیان را بگیرند و اگر می خواهند آرامش زندگی زناشویی خود را حفظ کنند باید حق تقدم را به زندگی زناشویی خود و به همسرشان بدهند.

اگر چه پدر و مادر ها همیشه مهم و محترم هستند اما اولویت اول یا تنها اولویت یک زندگی زناشویی سالم نیستند.

کشمکش بر سر دوستان

ارتباط با دوستان مکمل یک زندگی زناشویی مطلوب و شاد است و زندگی زناشویی شما را غنی کرده و از آن در برابر مشکلات و اختلافات حفاظت می کند.

دوستان مشترک خوب، شادی زن و مرد را بیشتر می کنند. مشکلات گاهی اوقات به این دلیل ایجاد می شود که زن و شوهر دوستان مشترک نداشته و یا نوع دوستان همسر مورد تمایل و تایید طرف مقابل نمی باشد و یا از طرف دیگر یکی از زوجین  اصرار دارد که دوستان من باید دوستان خانوادگی ما هم باشند.

البته مشکل وقتی جدی تر می شود که زوجین هیچ دوستی نداشته باشند و بیش از حد منزوی و بی تحرک باشند. دنیای امروز ما دنیای پر از تحرک و جابجایی است.

به نظر می رسد که فقدان مهارتهای زندگی و ناتوانی زوجین در مدیریت ساده ترین مشکلات و مسایل ارتباطی باعث می شود که به مرور پیچیدگی مشکلات زن و مرد را بیشتر کرده و لذا آنها را در رفع مشکلات پیش رو عاجزتر می کند

تصور کنید در تغییرات کاری، تغییرات محل سکونت، در ماموریتهای کاری و به خصوص در زمانهایی که از خانواده هایمان دور می افتیم دیگر دوستی هم برای خودمان نیافته و در تنهایی و عزلت خود به سر برده و لذا علاوه بر مشکلات دیگر، مشکلات تنهایی و بی کسی هم به زوجین فشار می آورد که در این شرایط توصیه می شود که زوجین دوستان جدید یافته و از تنهایی خارج شوند. لذا دوستان می توانند موجبات آرامش و غنی سازی زندگی زوجین را مهیا کنند.

آفتی به نام  طلاق

مطابق برخی از آمارها، از هر سه یا چهار ازدواج یك ازدواج ختم به طلاق می‌شود و بیشتر افرادی كه جدا می شوند كمتر از 10 سال زندگی مشترك داشته‌اند. تصور می کنید عامل این مساله چیست؟

به نظر می رسد که فقدان مهارتهای زندگی و ناتوانی زوجین در مدیریت ساده ترین مشکلات و مسایل ارتباطی باعث می شود که به مرور پیچیدگی مشکلات زن و مرد را بیشتر کرده و لذا آنها را در رفع مشکلات پیش رو عاجزتر می کند.

هر چند که بروز ازدواجهای شتابزده و بررسی نشده در افزایش آمار مربوط به طلاق موثر است اما در بسیاری از موارد هم دیده می شود که ضعف در مهارتهای زندگی و ارتباطی عامل اصلی جدایی است.

معمولا 2 تا 3 سال طول می‌كشد تا زوجینی كه زندگی و ارتباط‌شان به شكست رسیده است دوباره به زندگی‌ عادی شان برگردند. گاهی اوقات 5 سال طول می كشد تا افراد و خانواده‌ها بر دردهای احساسی و عاطفی خود غالب شوند. بسیاری افراد در طی این دوران مشكلات جسمی و روحی جدی خواهند داشت و البته به لحاظ مالی نیز ، بسیاری از مردان، زنان و كودكان‌شان به دنبال طلاق شرایط شان بدتر و وخیم‌تر می‌شود.

این چهار دسته از مسایل را که بیان کردیم جز مواردی است که به طور متعدد در مورد آن سوال می شود.

در ادامه این یادداشت کلیاتی نظری در مورد نحوه برخورد با مشکلات زناشویی مطرح می گردد و در یادداشتهای آتی سعی می شود که به طور موردی و در یادداشتهایی جداگانه نحوه برخورد دقیق تر با مشکلات ارایه گردد:

 ارتباطی حمایتگر و عاشقانه

خشت اول را صحیح بنا کنید

تمام زوجین مشكلات را به شكل‌های مختلف تجربه می‌كنند (این یك جز لاینفك زندگی كردن با یك انسان دیگر است). تفاوت بین ارتباطاتی كه دارای كارایی است و آنهایی كه فاقد كارایی هستند در این است كه چطور زوجین با مشكلات و چالش‌هایی كه در زندگی با آنها روبرو می شوند مواجه می‌شوند. اولین قدم به‌سوی یك رابطه سالم و شاد تمایل خود شما برای كار كردن در جهت داشتن چنین ارتباطی است. بیشتر زوجین بهبود رابطه زن و شوهری را  مورد چشم پوشی وبی توجهی قرار داده و رها می‌كنند تا زمانی كه رابطه‌شان شروع به تخریب و درهم شكستن و فروریختن می‌كند. بهترین زمان برای آموختن مهارت‌های ارتباطی درست در همان روزهای اول شروع ارتباط است و به این طریق شما می‌توانید مابقی ارتباطتان را بر پایه تجربیاتی كه كسب كرده‌اید استوار كنید (یعنی احتمالا از دشواری‌های عمده ارتباطی، قبل از بغرنج شدن آنها اجتناب خواهید كرد).

برای مثال  افرادی كه دارای ارتباطاتی حمایتگر و عاشقانه هستند با احتمال بیشتری تندرست‌تر، شادتر و رضایت‌مندتر از زندگی‌شان هستند و كمتر مشكلات روحی-روانی و جسمانی خواهند داشت. افرادی كه صاحب چنین ارتباطاتی هستند به طور عملی و احساسی همدیگر را كمك و حمایت می‌كنند. زوجین حامی ، زمان‌های خوب‌شان را با هم سپری می‌كنند و در آموزش همدیگر، یكدیگر را یاری می‌كنند.

مریم عطاریان

بخش خانواده ایرانی تبیان


مطالب مرتبط:

موازنه ی قدرت و خدمت در خانه

اول بابای بچه ها بعد خود بچه ها

شوهرتان را خوشحال می کنید اگر...

در هنگام ازدواج به این 4 نکته توجه کنید

مراحل یک زناشویی موفق!

ختم بخیر شدن بگو مگو ها

بازگشت به سال‌های عاشقی

ارتباط همسران با کیفیت بالا

فرمول زندگی زناشویی

رازی بین همسران

سم خطرناک در زندگی مشترک

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.