تبیان، دستیار زندگی
معرفی کتابهای سیره و صفات پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله و سلم، امامت؛ وجوب وجود امام از منظرعقل و گلستان حکمت.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سیره و صفات پیامبر(ص)


معرفی کتابهای سیره و صفات پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله و سلم، امامت؛ وجوب وجود امام از منظرعقل و گلستان حکمت.

سیره و صفات پیامبر(ص)

سیره و صفات پیامبر اعظم ( ترجمه کحل البصر فی سیره سیدالبشر)/ تالیف : حاج شیخ عباس قمی/ ترجمه : لطیف راشدی/ چاپ و شمارگان : اول - 3000 نسخه/ ناشر : شرکت چاپ و نشر بین الملل و ابسته به موسسه انتشارات امیرکبیر/ قیمت 2500 تومان

کتاب حاضر از هشت فصل با عناوین اخلاق بزرگ منشانه پیامبر ، خاندان و نسب پیامبر ، ولادت حضرت محمد ، دایه های پیامبر ، وفات عبدالمطلب ، بعثت پیامبر ، جنگ های پیامبر و همچنین رحلت پیامبر اکرم تشکیل یافته است .

مترجم در مقدمه خود بیان می کند که مولف کتاب گرانسنگ و نفیس کحل البصر فی سیره سید الباشر ( ص ) ، صاحب کتاب  مفاتیح الجنان ، محدث بزرگوار و خبیر ، مرحوم حاج شیخ عباس قمی است که از عربی به پارسی ترجمه گویا و روان شده است. لطیف راشدی ادامه می دهد که این کتاب یکی از کتابهای ارزشمند و پرمحتوای محدث قمی ( ره ) است . حاج شیخ عباس قمی ، فرزند محمدرضا قمی ( ره ) بوده است که در سال 1294 ه.ق در شهر مقدس قم دیده به جهان گشود. ایشان بعد از کسب علوم مقدماتی درسال 1316 ه. ق به شهر نجف اشرف رفت و با استاد خود  ، حاجی نوری صاحب مستدرک الوسائل همراه بود . او در عصر و زمان خود نهضت عظیم علمی و فرهنگی بوجود آورد . در زمان مرجعیت موسس حوزه علمیه قم ، حضرت آیت الله العظمی شیخ عبدالکریم حائری یزدی در قم اقامت داشت و چند سالی از یاران و شاگردان مخصوص آن مرجع عالیمقام بود . بعضی از تالیف ایشان را از شصت و پنج کتاب تا هشتاد کتاب ذکر کرده اند .سرانجام در بیست و سوم ذیحجه سال 1359 ه .ق در سن شصت و پنج سالگی در شهر نجف اشرف چشم از جهان فروبست و در صحن شریف مرقد مطهر حضرت علی ( ع ) به خاک سپرده شد .

مولف نیز در ابتدای کتاب خود یادآور می شود که عباس بن محمدرضا قمی ( خداوند او را ببخشاید ) این مجموعه مختصر و موجز را جمع آوری نموده است که پیرامون زندگانی آقای نیکوکاران ، نخبه برگزیدگان ، سرور کائنات ، پادشاهان خادم او  صاحب مرتبه محمود ، هدف تمام موجودات ، خورشید آسمان عرفان ، پایه بنای ایمان ، فخر دوعالم ، رهبر پیامبران ، آقا و پیامبر ما ابوالقاسم محمدبن عبدالله ، خاتم پیامبران ( ص ) است . وی ادامه می دهد که دراین کتاب درباره نسب پاک ، ولادت ، شیرخوارگی و هرآنچه که در عمر شریف آن حضرت اتفاق افتاده ، سخن گفته شده است . همچنین نمونه هایی از اخلاق برجسته ایشان و جنگ ها و وفات آن حضرت نیز در پنج باب آمده است.

امامت؛ وجوب وجود امام از منظرعقل

امامت؛ وجوب وجود امام از منظرعقل/ تألیف آیت الله علامه شیخ محمد صالح مازندرانی و به تحقیق شیخ محمدصادق یداللهی آملی /نشر نیکان / 2000 نسخه/ به قیمت 14000 تومان

در این کتاب ابتدا مجموعه مطالبی در شرح زندگی و سیره و شخصیت و مراتب فضل و کمال نویسنده محترم آمده و بعد متن کتاب.

در این کتاب ابتدا کلیات و مقدماتی در این موضوع آمده و سپس شرحی بر زندگی پیامبر اکرم(ص) و وقایع مهم دوران زندگی آن حضرت تبیین گردیده و سپس وارد ادله عقلی بر امامت گشته و به تفصیل ضمن برشمردن این ادله به تبیین و تنقیح مناط هر یک پرداخته است.

در باب اول کتاب کلیاتی که دانستن آن ضروری می نماید و زمینه حکم عقل و وظایف حجت هر عصری را بیان می کند و ملاک غیبت و حضور را در نظر عقل آشکار می گرداند و شواهد تاریخی را در غیبت انبیاء و اوصیاء و حضور و سکوت و بیان و مبارزه ایشان با باطل و مقایسه احوال ایشان با احوال امام عصر(عج) در غیبت صغری و کبری و آنچه تأثیر در رسیدن به نتیجه مطلوب دارد در دسترس طالبین حق قرار می دهد.

در باب دوم ادله عقلی به صورت کامل و به شکلی منحصر بفرد مورد مداقه و تحلیل و بررسی قرار گرفته است.

در خاتمه کتاب هم طی چند مطلب مهم و مستوفی به موضوع تشخیص هویت امام عصر(عج) و شمایل و آثار محسوس وجود آن حضرت در دوران غیبت پرداخته و مقوله رفع بعید شمردن بقای آن حضرت را با استعانت از دلایل قطعی در طی چند فصل مورد توجه و امعان نظر قرار داده است.

استفاده از متن دین و آیات و روایات  و استدلال منطقی و استعانت از امور عقلی و مبانی فهم منطقی مطمح نظر نویسنده محترم و محقق این اثر بوده است.

در واقع می توان گفت زمینه های فکری و عقبه اندیشگی این کتاب درجه اهمیتش را از میزان اهمیت و ارزش مقوله امامت دریافت می کند و به همین دلیل است که این کتاب که وظیفه خود را تبیین و تنقیح مفهوم امامت و بیان ادله عقلی آن قرار داده است و بحث های کلامی این حیطه را پی گرفته، کتابی درخور و بااهمیت به لحاظ موضوع است.

در این کتاب علاوه بر آنکه معنای امام و مفهوم فکری و زمینه های تاریخی و عقبه کلامی اش مورد توجه واقع شده به روند پیدایش انحرافات تاریخی و جریان اسرائیلیات هم اشاره شده که در عالم اسلام طرح ریزی و موجبات کشمکش های کلامی خونینی را فراهم کرد.

گلستان حکمت

گلستان حکمت/ هادی موحدی/ انتشارات همای غدیر قم

در این مجموعه که به صورت پوستر طراحی شده و با گرافیک زیبا و به شکل نموداری و کلمات قصار تنظیم یافته، فرمایشات گهربار معصومین(ع) به صورت دسته بندی شده در موضوعات مختلف اخلاقی و سبک زندگی در قالب یک مجموعه منتشر شده است.

مجموعه مطالب شصت‌گانه‌ای در حوزه مباحث اخلاقی که عناوین مختلفی همچون خیر دنیا و آخرت، عدالت، تقوا، روزی، مردم، ارتباط با پروردگار، مومن، قرآن، ازدواج، صله رحم، خانواده، خشم، عهد و وفا، نماز و سایر مسائل تربیتی و اخلاقی را در حوزه فردی و اجتماعی زندگی انسان دربرمی گیرد.

در این مجموعه دستورات و آموزه های اخلاقی بزرگان دین و آئین به صورت نموداری و با دسته بندی های خوشخوان تنظیم و تدوین گردیده است.

از جمله ویژگی های قابل توجه این مجموعه این است که مصادر و منابع تمام آیه ها  و احادیث در ذیل هر صفحه بیان شده است.

قصد ناشر در نشر این مجموعه پراکندن معارف قرانی و آموزه های اخلاقی اهل بیت(ع) به شیوه ای نو و جذاب در میان افراد جامعه بوده است.

علاوه بر آقای هادی موحدی جمعی از پژوهشگران موسسه علمی و فرهنگی دارالحدیث در جمع آوری و تدوین این اثر همکاری شایسته و بایسته ای روا داشته اند.

فرآوری: رویا فهیم

بخش کتاب و کتابخوانی تبیان


منابع: خبرگزاری حوزه، سازمان تبلیغات اسلامی