تبیان، دستیار زندگی
شاید شما هم از جمله افرادی باشید که در روزهای آخر پاییز تا اول بهار احساس افسردگی و غم دارید و شاید به همین علت، از دو فصل پاییز و زمستان لذت نبرید. چنانچه جزو این گروه از افراد به شمار می‌روید، این مطلب را بخوانید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

افسردگی فصلی چیست؟


شاید شما هم از جمله افرادی باشید که در روزهای آخر پاییز تا اول بهار احساس افسردگی و غم دارید و شاید به همین علت، از دو فصل پاییز و زمستان لذت نبرید. چنانچه جزو این گروه از افراد به شمار می‌روید، این مطلب را بخوانید.


افسردگی زمستانی

روان‌شناسان به احساس رقیق‌تر غمگینی در روزهای کم‌نور می‌گویند «غمگینی زمستانی» و به احساس شدیدتر غمگینی و ناامیدی که چند نشانه بدنی مثل خواب‌آلودگی هم همراهش باشد، می‌گویند «افسردگی زمستانی». اما این که چرا ما در روزهای ابری مستعد این احساسات منفی می‌شویم و راه‌حلش چیست، سۆالی است که باید تا آخر مطلب با ما همراه باشید تا جوابش را پیدا کنید.

شیوع

جالب است بدانید افسردگی زمستانی هم مثل افسردگی‌های دیگر، بیشتر به سراغ خانم‌ها می‌آید به ویژه خانم‌های بیست تا سی ساله. حدود 4 تا 6 درصد کل جمعیت جهان دچار این نوع افسردگی هستند. این در حالی است که تقریباً 10 تا 20 درصد نیز دچار افسردگی‌های خفیف زمستانی می‌شوند.

جغرافیا

در عرض‌های بالای جغرافیایی (مثلاً کشورهای شمال اروپا) که زمستان‌های بلندتر و کم‌نورتری دارد، این افسردگی بیشتر رخ می‌دهد. مثلاً معلوم شده است تنها یک درصد افسرده‌های ژاپنی براساس فصل‌ها افسرده می‌شوند، در صورتی که در آلاسکا این میزان به 2‌/‌9 درصد هم رسیده است. یا در فنلاند 75 درصد زنان در گروه سنی 20 تا 45 سال دچار افسردگی زمستانی هستند.

نشانه‌ها و علل افسردگی زمستانی

و اما نشانه‌های افسردگی زمستانی. این نشانه‌ها اگر در فصل‌های کم‌نور سال به مدت دو هفته متوالی شما را رها نکرد، یعنی شما افسردگی وابسته به فصل دارید.

دلیل قطعی بیماری تا به امروز به صورت دقیق مشخص نشده است، اما به دلیل شیوع بالای آن در مناطق خاص، تصور دانشمندان بر این اصل استوار است که بیماری به دلیل تغییر در میزان نور خورشید ایجاد می‌شود. تئوری آن‌ها از این قرار است که چون در زمستان و پاییز میزان قرار گرفتن در معرض آفتاب کاهش پیدا می‌کند، ساعت بیولوژیک بدن که خواب، حالات درونی و هورمون‌ها را تنظیم می‌کند به تأخیر افتاده و معمولاً در زمستان روند کندی را دنبال می‌کند.

سعی کنید تا آنجا که می‌توانید در طول روز، وقت خود را در بیرون از خانه صرف کنید. حتی اگر آسمان ابری است باز هم این کار را انجام دهید؛ چرا که نور خورشید باز هم در آسمان وجود دارد و می‌توانید از فواید آن بهره‌مند شوید.

یکی دیگر از نظریه‌ها این است که مواد شیمیایی مغزی که وظیفه انتقال اطلاعات میان نورون‌ها ‌(اعصاب) را به عهده دارند و به انتقال‌دهنده عصبی مشهورند ‌(به عنوان نمونه: سروتین) در افراد مختلف متفاوت است. محققان بر این باورند که قرار گرفتن در معرض نور می‌تواند چنین ناهماهنگی‌هایی را از نو متعادل سازد.

پیشگیری

اگر احساس می‌کنید دارای برخی علائم این بیماری هستید، به پزشک متخصص مراجعه کرده و مورد آزمایش قرار بگیرید. اگر تشخیص داده شد که شما مبتلا به این نوع افسردگی هستید، می‌توانید از نکات زیر استفاده و کاری کنید که این بیماری مجدداً در شما بروز نکند:

* سعی کنید تا آنجا که می‌توانید در طول روز، وقت خود را در بیرون از خانه صرف کنید. حتی اگر آسمان ابری است باز هم این کار را انجام دهید؛ چرا که نور خورشید باز هم در آسمان وجود دارد و می‌توانید از فواید آن بهره‌مند شوید.

* یک رژیم غذایی متعادل، سرشار از ویتامین و مواد معدنی استفاده کنید. این کار انرژی بیشتری به شما می‌دهد و همچنین تمایل شما به غذاهای شیرین و نشاسته‌دار را کاهش می‌دهد.

* سعی کنید حداقل سه روز در هفته به مدت 30 دقیقه ورزش کنید.

‌ در صورت نیاز، در ماه‌های زمستان با یک مشاور در ارتباط باشید.

* در فعالیت‌های گروهی شرکت کرده و ارتباط خود را با جمع قطع نکنید. در طول زمستان، این امر کمک چشمگیری به شما می‌کند.

افسردگی

در این مواقع چه کار کنیم؟

انگار ما انسان‌ها واقعاً مثل گیاهان محتاج نوریم و وقتی كه جهان مثل گلخانه‌های تاریک می‌شود، هم جسم و هم روان ما پژمرده می‌شود. حالا که همه‌چیز زیر سر کم بودن نور است، می‌شود با زیاد کردن نور محیط، از حس افسردگی زمستانی رها شد؛ اما چطور؟

نور درمانی کنید

تحقیقات اخیر نشان می‌دهد كه پرتو درمانی تا حد زیادی می‌تواند در درمان این بیماری موثر واقع شود. گاهی اوقات داروهای ضد افسردگی نیز (هم در کنار پرتو درمانی و هم به تنهایی) مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین گذراندن روز، در زیر نور خورشید نیز می‌تواند به بهبود بیمار کمک کند. باید سعی شود به طور کلی میزان قرار گرفتن بیمار در معرض نور خورشید چه در خانه و چه در محل کار افزایش پیدا کند.

این درمان از طریق یک قطعه که شامل لامپ‌های فلورسنت بوده و دارای یک روکش پلاستیکی است (تا امواج فرابنفش را خنثی کند) صورت می‌پذیرد. شدت نور باید حداقل بین شش تا هشت لامپ فلورسنت باشد. حتماً لازم نیست بیمار به طور مستقیم به نور خیره شود، بلکه باید کارهای روزمره خود مانند غذا خوردن یا مطالعه کردن را در فاصله یک تا دو متر از آن انجام دهد. این روش کاملاً مطمئن بوده و در بیشتر موارد نتیجه بخش است.

در فعالیت‌های گروهی شرکت کرده و ارتباط خود را با جمع قطع نکنید. در طول زمستان، این امر کمک چشمگیری به شما می‌کند كه از افسردگی فصلی دور بمانید.

بهره‌مندی از این روش، آن هم در ساعات پایانی روز، موجب بروز بی‌خوابی در فرد می‌شود. بیشتر متخصصان ترجیح می‌دهند بیماران خود را صبح‌ها به مدت 30 دقیقه در معرض پرتو شش تا هشت لامپ فلورسنت قرار دهند. حدود دو تا چهار روز پیشرفت‌های چشمگیری در بیماران رخ می‌دهد و طی دو تا چهار هفته، بیماران به کلی بهبود پیدا می‌کنند. در صورت متوقف کردن پرتو درمانی، علائم بیماری به سرعت از نو خود را نشان می‌دهد؛ به همین دلیل، این نوع روش درمان باید در سراسر فصل کم نور ادامه پیدا کند.

کوچ کنید

تجربه افسرده‌های شمال اروپا ثابت کرده است كه یک مهاجرت کوتاه مدت هدفمند به یک شهر یا کشور جنوبی‌تر، حال افسرده‌های زمستانی را بهتر می‌کند. شما هم می‌توانید از تنوع جغرافیایی کشورمان استفاده کنید و یک سفر زمستانی به جنوب کشور را در برنامه‌هایتان بگذارید.

افسردگی در زمستان

علائم افسردگی زمستانی

1ـ اندوه: همه انواع افسردگی، یک نشانه مهم و مرکزی دارند؛ احساس غمگینی و پوچی در بیشتر ساعات روز.

2ـ اشتهای زیاد: در خیلی از افسردگی‌ها اشتهای آدم کم می‌شود، اما در افسردگی زمستانی اشتها زیاد می‌شود؛ به خصوص به چیزهای شیرین و پر از کربوهیدرات.

3ـ افزایش وزن: وقتی آدم بی‌اندازه شیرینی می‌خورد، معلوم است که چاق می‌شود.

4ـ احساس خستگی و کاهش میزان انرژی: احساس کوفتگی بی‌دلیل هم سراغ افسردگان زمستانی می‌آید.

5 ـ احساس خواب‌آلودگی: درست مثل موجوداتی که به خواب زمستانی می‌روند، افسرده‌های زمستانی هم دلشان نمی‌خواهد رختخواب را ترک کنند.

6 ـ نداشتن تمرکز: افسرده‌های زمستانی فقط جسم به‌هم‌ریخته‌ای ندارند، آن‌ها نمی‌توانند ذهنشان را مثل گذشته مرتب و روی موضوعی تمرکز کنند.

7ـ تحریک‌پذیری عصبی: افسردگان زمستانی زودتر می‌رنجند و زودتر هم از کوره در می‌روند.

8 ـ تمایل به تنهایی: این افراد در اغلب مواقع دوست دارند تنها باشند و کسی مزاحمشان نشود.

سعیده غنی‌پور

کارشناس ارشد روان‌شناسی بالینی


باشگاه کاربران تبیان - ارسالی از: golabi45

مطالب مرتبط:

علت‌های افسردگی تعجب‌ آور!

منفی بافی، ممنوع!

آیا شما افسرده هستید؟

راه جلوگیری از افسردگی و استرس

درمان افسردگی 

باشگاه کاربران در شبکه اجتماعی

باشگاه کاربران در سامانه تبلاگ

باشگاه کاربران در ثبت مطالب

باشگاه کاربران در انجمن