تبیان، دستیار زندگی
آگاهی از نحوه برخورد و رفتار در محیط دادگاه یا دادسراها موجب سرعت گرفتن روند پرونده ها می شود
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اگر به دادسرا یا دادگاه رفتید…


آگاهی از نحوه برخورد و رفتار در محیط دادگاه یا دادسراها موجب سرعت گرفتن روند پرونده ها می شود

اگر به دادسرا یا دادگاه رفتید…

امروزه تعداد قابل توجهی از مردم برای انجام امور مختلف راهی دادسرا یا دادگاه می شوند. به همین خاطر كارشناسان قضایی توصیه های مهمی به این افراد دارند كه رعایت آنها بسیار حائز اهمیت و سرنوشت ساز است.

اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که بعد از مراجعه به دادسرا یا دادگاه به جای این که مشکلتان حل شود، چند مشکل تازه هم برایتان پیش می آید و در حالی که نمی دانید علت توقف کارتان چیست از زبان کارمندان می شنوید که شما کلمات بد و نامناسبی را به کار می برید، حتما توصیه های ما را بخوانید تا دیگر حداقل سیر اداری پرونده تان دچار تاخیر یا توقف نشود.

اگر به دادسرا یا دادگاه رفتید از هر اتاقی به عنوان باجه اطلاعات استفاده نکنید، این کار ممکن است موجب زحمت کارمندان شود و آن گاه با این جمله روبه رو شوید که «اینجا اطلاعات نیست» پس هر وقت سوالی داشتید به محل اطلاعات مراجعه کنید، اما اگر چنین مکانی وجود نداشت راهی دفتر کل شوید.

از کارمند فقط در حیطه توانایی هایش انتظار انجام کار داشته باشید، توقع از کارمند برای انجام کاری خارج از مسوولیتش ممکن است موجب توقف سیر اداری پرونده شما شود.

به اعتبار احترام قاضی در مسند قضاوت بدون اجازه وارد اتاق نشوید، صحبت های طرف دیگر دعوی را قطع نکنید و بدون اجازه قاضی صحبت نکنید. وقتی که اجازه صحبت پیدا کردید به طرف دیگر دعوی جسارت نکنید و تنها ادعا یا دفاع خود را مطرح کنید.

به رجزخوانی های طرف دیگر دعوی توجه نکنید، رجزخوانی یکی از آیین های جنگ برای مرعوب کردن حریف است، اما اختلاف شما و طرف دیگر دعوی با جنگ های متداول فرق دارد.

مبادا فکر کنید که رجزخوانی های طرف مقابل از نظر قاضی صحت دارد؛ چون این نتیجه گیری فقط یک خطای ذهنی است و شما را از دفاع هوشمندانه غافل می کند.

از مراجعه به قاضی یا کارمند در داخل سالن و سوال در مورد پرونده تان خودداری کنید؛ این عمل باعث سوءتفاهم خواهد شد، پس هر وقت قاضی یا کارمند به اتاق خود برگشتند با اجازه وارد اتاق شوید و سوال خود را مطرح کنید.

وقتی به دادسرا یا دادگاه می روید از بودن در آنجا احساس شرمندگی یا گناه نکنید؛ چون رفتن نزد قاضی یا برای گرفتن حق است یا برای دفاع از خود یا برای دادن شهادت.

همچنین ممکن است مراجعه شما به این محل ها برای پاسخگویی به ادعایی باشد که علیه شما مطرح شده، پس باور داشته باشید که قاضی بلافاصله بعد از طرح ادعا علیه شما، مواخذه تان نمی کند بلکه از طرف مقابل می خواهد تا برای اثبات ادعای خود دلیل و مدرک بیاورد.

برای رساندن نامه خود به دست قاضی نیازی به مراجعه نزد مقام مافوق او نیست؛ چراکه آن مقام کار خارق العاده ای انجام نخواهد داد، بلکه از قاضی خواهد خواست طبق مقررات عمل کند.

وقتی به دادسرا یا دادگاه می روید از بودن در آنجا احساس شرمندگی یا گناه نکنید؛ چون رفتن نزد قاضی یا برای گرفتن حق است یا برای دفاع از خود یا برای دادن شهادت.

وقتی به دادسرا یا دادگاه می روید از بودن در آنجا احساس شرمندگی یا گناه نکنید؛ چون رفتن نزد قاضی یا برای گرفتن حق است یا برای دفاع از خود یا برای دادن شهادت به خاطر داشته باشید ادای سوگند ضوابط و مقررات خاصی ندارد یعنی اگر فردی به جان خود و خویشاوندان خود قسم بخورد، قاضی به او بیشتر از دیگری توجه نخواهد کرد.

ممکن است در سالن انتظار به فرد یا افرادی برخورد کنید که به جای راهنمایی قانونی، وانمود کنند می توانند از راه های مختلف مشکل شما را حل کنند، به آنها اعتماد نکنید؛ زیرا آنها افرادی هستند که تنها به منافع خود می اندیشند.

در سالن انتظار با دیگران درددل نکنید؛ چون ممکن است دیگری از اطلاعاتی که از طریق شما به دست می آورد سوءاستفاده کند.

ممکن است نتیجه رسیدگی به پرونده بین شما و طرف مقابل به ضرر شما باشد. پس بحث و جدل نکنید؛ چون حتما کار بیهوده ای خواهد بود. ضمن آن که 2طرف دعوی طبق قانون حق دارند به حکم قاضی اعتراض کنند. در این مورد افراد می توانند از وکیل یا مشاور حقوقی خود مشورت بگیرند.

وقتی به حق خود رسیدید نیازی به قدردانی از قاضی نیست؛ چون احقاق حق وظیفه یک قاضی است و گرفتن حق مظلوم بهترین هدیه برای او.

ممکن است قاضی پرونده به طور تصادفی در محل اقامت شما سکونت داشته باشد یا هم مدرسه ای یا هم دانشگاهی شما باشد؛ در این گونه موارد خطاب کردن او به اسم کوچک در محل کارش پسندیده نیست. شاید درخواست مراجعه کننده از او برای رتق و فتق امور قضایی به علت سابقه آشنایی قبلی چندان خوشایند او نباشد.

اگر به دادسرا یا دادگاه رفتید…

اگر سیر رسیدگی به پرونده های شما طولانی شد در نظر داشته باشید که در بسیاری از موارد، رسیدگی های طولانی به خاطر تاخیر در دریافت پاسخنامه هایی است که قاضی به مراجع دیگر نوشته است؛ مثلا از کارشناسی خواسته درخصوص موضوع نظر بدهد، ولی تهیه نظریه مدنی طول کشیده یا پزشکی قانونی در ضرب و جرح برای اعلام نظریه قطعی زمان دیگری تعیین کرده، پس در چنین مواردی او تا زمان دریافت نظریه نمی تواند رای بدهد.

به خاطر داشته باشید شهادت بستگان به عنوان شاهد و دلیل اثبات ادعا نمی تواند چندان معتبر باشد، مگر در مواردی که قاضی شنیدن اظهارات آنها را لازم بداند. بنابراین از همراه بردن بستگان خود به مراجع قضایی بدون درخواست قاضی خودداری کنید.

تصور نکنید که مختومه شدن یک پرونده دلیلی برای اتمام امور مربوط به آن پرونده است.

به عنوان مثال در شکایت علیه دیگری مبنی بر ندادن بدهی، قاضی دادسرا پرونده را مختومه خواهد کرد، اما این کار موجب فسخ مطالبه طرف دعوی نخواهد شد، بلکه برای پرداخت بدهی به طرف طلبکار باید تشریفات دیگری رعایت شود و باید به قاضی دیگری که مسوول این کار است مراجعه شود.

هر وقت به دادسرا یا دادگاه رفتید، حضور سر وقت در دادگاه را باید مهم بشمارید. چون اگر مدتی بعد از موعد مقرر به دادگاه مراجعه کنید ممکن است زمان رسیدگی به پرونده افراد دیگر رسیده باشد و طبیعی است که قاضی نمی تواند نوبت آن پرونده را به شما اختصاص دهد.

ممکن است قاضی به بعضی از پرونده ها وقت خارج از نوبت بدهد، پس اگر می خواهید بدانید که آیا پرونده شما هم می تواند از جمله چنین پرونده هایی باشد با وکیل یا مشاور حقوقی خود مشورت کنید.

فرآوری : اخباریه

بخش حقوق تبیان


منبع:جامعه مجاری حقوقدانان

روزنامه ایران