تبیان، دستیار زندگی
«آرام‌تر برانید»، «احتیاط كنید». رانندگان این جملات را كه هر سال با فرارسیدن فصل پاییز و زمستان در جاده‌ها نصب می‌شود یا از سوی مسئولان جاده‌ها و پلیس برای سالم‌ماندن در باران، برف و توفان گفته می‌شود، می‌شناسند...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چگونه در رانندگی زنده بمانیم!


«آرام‌تر برانید»، «احتیاط كنید». رانندگان این جملات را كه هر سال با فرارسیدن فصل پاییز و زمستان در جاده‌ها نصب می‌شود یا از سوی مسئولان جاده‌ها و پلیس برای سالم‌ماندن در باران، برف و توفان گفته می‌شود، می‌شناسند اما اریك نلسون، روان‌شناس و محقق در دانشگاه جورج ماسون آمریكا می‌گوید موقعی كه شما در جاده هستید، چنین راهنمایی‌هایی اغلب سودمند نیست.

رانندگان نمی‌دانند در موقعی كه جاده خیس است سرعتشان را چقدر باید كاهش دهند و حداقل و حداكثر سرعتشان چند كیلومتر باید باشد تا شرایط رانندگی ایده‌آل را برایشان تضمین كند. راهنمایی‌های كمی در این مورد به آنها داده می‌شود. ‌میزان بارش در یك جاده می‌تواند از دقیقه‌ای به دقیقه دیگر تغییر كند كه این مسأله بسرعت شرایط پرخطری را برای آنها ایجاد می‌كند. نلسون می‌گوید؛ تعداد زیادی از تصادفات به این دلیل كه افراد دچار احساس ناایمنی كاذب می‌شوند، بعد از این كه باران متوقف می‌شود و جاده‌ها هنوز خیس است، رخ می‌دهد.

چگونه در رانندگی زنده بمانیم!

برای دادن راهنمایی‌های تخصصی‌تر در آب و هوای بد، نلسون و چهار محقق دانشگاه جورج ماسون كیلومترشماری را ساختند كه به طور پیوسته با استفاده از اطلاعات اخذشده توسط برف پاك‌كن‌ها، درجه دما و سنسور‌های كشش چرخ‌های ماشین پیشنهادات جدیدی را برای سرعت ارائه می‌كند. نام این وسیله «محدوده سرعت برای شرایط سخت» است.

اكنون سازندگان این وسیله ایده‌شان را به ثبت رسانده‌اند و امید دارند كه در آینده نزدیك این وسیله یكی از مشخصات ماشین‌های استاندارد باشد.

این وسیله موقعی كه نلسون و گروهش اطلاعات تصادفات در آمریكا را مورد كاوش قرار دادند، به وجود آمد. آنها دریافتند كه طبق آمار اداره كل فدرال بزرگراه‌های آمریكا، یك چهارم تصادفات در آمریكا در آب و هوای بد اتفاق می‌افتد و تقریبا هر سال 7400 نفر در آب و هوای بد در این كشور كشته می‌شوند. این آمارها به آنها یك ایده داد؛ برای كاهش این آمار چه كار می‌توان انجام داد؟

صنعت ساخت اتومبیل همیشه در جستجوی راه‌هایی است كه بتواند تولیدش را بهبود ببخشد و وسیله محدوده سرعت در شرایط سخت یك ابزار نسبتا كم هزینه است. این اختراع حداقل نیاز به دو سال دیگر برای تكمیل‌شدن دارد

گروه چند تغییر در طراحی برای كیلومترشمارهای حساس به آب و هوا ایجاد كرد و آن را با 30 آزمودنی امتحان كرد. برای هر یك از این آزمودنی‌ها وسیله‌ای شبیه بازی ویدئویی همراه با چرخ كه رانندگی در یك جاده كه دوره‌های مختلفی از آب و هوای بسیار سرد و توفانی را شبیه‌سازی می‌كرد، استفاده كردند. در این تحقیق، كیلومترشمار روی یك صفحه تلویزیون یا كامپیوتری نشان می‌داد كه راننده چه موقع با آب و هوای بد یا شرایط نامطلوب دیگر همچون یك جاده شنی مواجه می‌شود. گروه همچنین از رنگ‌ها برای هشدار به راننده استفاده می‌كرد. این رنگ‌ها كه از قرمز درخشان تا زرد بود، بر اساس جاده و شرایط آب و هوایی كه راننده در آن قرار داشت، یك سرعت پیشنهادی به او می‌داد.

در حقیقت تا زمانی كه شرایط جاده بهبود یابد، یك تصویر با كلمه «سرعت» و دو پیكان در گوشه راست كیلومترشمار نشان داده می‌شد. نلسون می‌گوید، برای افراد پیروی از این تصویر ساده‌تر از پیروی از جمله «آرام برانید» یا دیدن تصاویر، برف یا باران ‌است. به این دلیل كه موقعی كه شما رانندگی می‌كنید، نمی‌توانید به چند نمایشگر پیچیده نگاه كنید تا بفهمید كه باید 60 كیلومتر برانید.

شما نیاز دارید بتوانید با شتاب چیزی را بخوانید و كاهش سرعت‌تان به صورت شهودی است. بنابراین، رانندگان بدون آموزش و سریعا نحوه كاركرد این ابزار را یاد می‌گرفتند و موقعی كه صفحه كیلومترشمار فعال می‌شد‌ از سرعتشان می‌كاستند.

چگونه در رانندگی زنده بمانیم!

سرعت‌های هوشمند

بسیاری از تكنولوژی‌هایی كه می‌توانند از این وسیله در ماشین‌ها حمایت كند، اكنون وجود دارد. برای این وسیله چند سنسور دما لازم است كه بتواند مثلا به ما بگوید نوع رطوبت در هوا چیست، مه یا چیز دیگری است. سنسورهای نوری لازم است كه بگویند چقدر آب در جاده وجود دارد. ویژگی‌های دیگری كه بتواند محدوده سرعت در شرایط سخت را اطلاع دهد شامل سنسورهایی است كه میزان آب در شیشه جلوی ماشین را اندازه بگیرد و برنامه جهت‌یابی است كه محدودیت سرعت در مناطق مختلف جاده را پیگیری می‌كند. ایده‌آل روان‌شناسان این است كه این وسیله اطلاعات را برای كمك به راننده جمع‌آوری كند تا او یك سرعت مناسب را برگزیند و تصادف نكند.

گروه همچنین بر این واقعیت استناد می‌كند كه بسیاری از تولیدكنندگان خودرو به سمت ساختن صفحه نمایش دوجداره شیشه‌ای (LCD) حركت می‌كنند كه می‌تواند این وسیله را در كیلومترشمارهای فعلی ماشین‌ها بسادگی تنظیم نرم افزار پوشش دهد. مانك می‌گوید؛ صنعت ساخت اتومبیل همیشه در جستجوی راه‌هایی است كه بتواند تولیدش را بهبود ببخشد و وسیله محدوده سرعت در شرایط سخت یك ابزار نسبتا كم هزینه است. این اختراع حداقل نیاز به دو سال دیگر برای تكمیل‌شدن دارد، اما روان‌شناسان از همین الان به فكر تولید انبوه آن با همكاری مدیران و مسئولان كارخانه‌های بزرگ تولید خودرو هستند.

بخش دانش و زندگی تبیان


منبع: سیب