تبیان، دستیار زندگی
بوشهر با وجود آن که یکی از مناطق گرمسیر است، اما بهره زیادی از طبیعت برده. آنقدر که نمی توانید به این منطقه سفر کنید اما از ویژگی های طبیعی این شهر چشم بپوشید. اصلی‌ترین جاذبه این خطه شاید فرهنگ مردم باشد که در نقاط دیگر دیده نمی‌شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سفر به طبیعت گرمسیری بوشهر
بوشهر


بوشهر با وجود آن که یکی از مناطق گرمسیر است، اما بهره زیادی از طبیعت برده. آنقدر که نمی توانید به این منطقه سفر کنید اما از ویژگی های طبیعی این شهر چشم بپوشید. اصلی‌ترین جاذبه این خطه شاید فرهنگ مردم باشد که در نقاط دیگر دیده نمی‌شود. شَروه‌خوانی و غذاهایی که فقط در برازجان و تنگستان می‌توان یافت، از آن جمله‌اند.

در استان بوشهر علاوه بر آثار تاریخی، زمانی را نیز باید به سیر در آثار طبیعی اختصاص داد. نخلستان‌ها و مزارع و دشت‌های حاصلخیز از دیگر دیدنی‌های منطقه هستند. بخش سعدآباد با داشتن 2 میلیون اصله نخل از 5 میلیون نخل استان با مساحت 12 هزار هکتار با تولید سالانه 50 هزار تن خرما و 6 هزار هکتار کشتزار قطب کشاورزی استان و دشتستان محسوب می‌شود. همچنین یکی از سرسبزترین و زیباترین مجموعه گردشگری طبیعی در استان را به خود اختصاص داده که در حال حاضر بزرگترین منطقه توریستی استان از پل تاریخی حاج محمد رحیم تا کاخ بردک سیاه در میان آن می‌گذرد.

بوشهر

منطقه خاییز با وسعت تقریبی 31هزار هکتار در جنوب شرقی شهرستان تنگستان قرار دارد. این منطقه از شمال به رودخانه باهوش و ارتفاعات قلعه دختر، از جنوب به ارتفاعات بیرمی، از شرق به کوه سرخ و از غرب به تپه ماهورها وکوه‌های کم ارتفاع مشرف به اهرم ختم می‌شود.

بوشهر

این ارتفاع بام استان است. این موضوع به علاوه وجود چشمه‌های آب شیرین کوه بیرمی باعث وجود آب و هوایی معتدل در این منطقه شده است. خاییز 10 پارچه آبادی را شامل می‌شود که مهم‌ترین آنها عبارت‌اند از بنیون، گشی، مخدان، یخ و آشی.

مردم چاهه و جم، کوه پردیس را فوق‌العاده مقدس و محترم می‌دارند. به استناد علائم موجود در آتشکده احتمالاً یکی از اولین مکان‌هایی بوده که نفت در آن سوزانده شده است. این منطقه خرمای ویژه نیز تولید می‌کند که کاملا در شیره خود غرق می‌شود و به نام خرمای خصه معروف است

شغل اصلی اهالی خاییز باغداری و دامداری است. باغ‌های این منطقه غالباً نخل بوده ضمن این که باغ‌های لیمو و مرکبات نیز به دلیل آب و هوای مناسب منطقه در بعضی از نقاط به‌خصوص تنگه‌های کوه بیرمی وجود دارد. ارتفاع متغیر این منطقه که در دامنه 150 تا 1950 متری قرار دارد سبب به‌وجود آمدن 3 قسمت آب و هوایی متفاوت و منحصر به‌فرد شده که شاید در هیچ جای استان این تنوع وجود نداشته باشد.

بوشهر

در گشت و گذار میان نخلستان‌ها، چشیدن «پنیر خرما» را نباید از دست داد. پنیر خرما از نخل‌هایی گرفته می‌شود که دیگر پیر شده‌اند و نمی‌توانند سر پا بمانند. با قطع این نخل‌ها علاوه بر استفاده‌ از قسمت‌های گوناگون، از میان پایه آن ماده‌ای سفیدرنگ به دست می‌آید که به پنیر خرما معروف است.

کوه پردیس در حومه شهرستان جم، در نیمه های راه بندر کنگان به فیروز آباد شیراز از دیگر دیدنی‌های طبیعی استان بوشهر به شمار می‌آید. درباره میدان مغناطیسی و آتشکده باستانی آن سخن‌های بسیار گفته شده است. مردم چاهه و جم، کوه پردیس را فوق‌العاده مقدس و محترم می‌دارند. به استناد علائم موجود در آتشکده احتمالاً یکی از اولین مکان‌هایی بوده که نفت در آن سوزانده شده است. این منطقه خرمای ویژه نیز تولید می‌کند که کاملا در شیره خود غرق می‌شود و به نام خرمای خصه معروف است.

بوشهر

با افتتاح جاده فیروزآباد به عسلویه توسط پتروشیمی، رفتن به این منطقه خیلی راحت‌تر شده است. پتروشیمی با تأسیس سه شهرک بزرگ در این منطقه اقدام به تاسیس فرودگاه جم کرده و هر هفته یک پرواز به مقصد جم انجام می‌شود.

علاوه بر آثار تاریخی و طبیعی، در این استان نمی‌توان از فرهنگ مردم و گپ و گفت با آنها و همچنین غذاهای محلی صرف نظر کرد. آنجا که می‌توان پای شَروه‌خوانی نشست یا به اشعار فایز دشتستانی گوش سپرد.

بوشهر

شروه یا دوبیتی محلی که موطن اصلی آن منطقه دشتی است، دارای قدمتی تاریخی است و می‌تواند بیانگر تاریخ و فرهنگ این خطه باشد. بیشتر ترانه‌های دشتی و بوشهر و اطراف آن به دو شاعر محلی تعلق دارند یکی از این دو فایز دشتی است. شاعر دوم سید بهمنیار ملقب به مفتون است. بیشتر دوبیتی‌های عاشقانه را به صورت شروه می‌خوانند.

اگر سر تا سر دنیا قلم بید/ مرکب آب دریای یمن بید / اگر برگا درختا بیدن کاغذ/ هنوز از بهر فایز بید و کم بید

بوشهر

چگونه بروید؟

از پایانه جنوب تهران همه روزه اتوبوس‌های عادی و ویژه عازم بوشهر هستند که هزینه‌ای برابر با 25هزار برای اتوبوس عادی و 35هزار تومان برای اتوبوس ویژه دارند.

آن گروه که مایل‌اند خود را سریع‌تر به استان بوشهر برسانند،می‌توانند از پروازهای تهران-بوشهر که روزانه 2 بار صورت می‌گیرد استفاده کنند. هزینه این بلیت در حال حاضر بالغ بر 136هزار تومان می‌شود. هفته‌ای یک بار نیز از شهرهای اصفهان و شیراز به مقصد بوشهر پرواز صورت می‌گیرد.

بوشهر

پس از رسیدن به شهر بوشهر از طریق ماشین‌های سواری یا اتوبوس‌های داخلی می‌توان به هر یک از مقاصد داخلی مانند اهرم (تنگستان)، برازجان (دشتستان)، شبانکاره یا سعدآباد سفر کرد.

بخش گردشگری تبیان


برگرفته از: خبرگزاری میراث فرهنگی