تبیان، دستیار زندگی
میدان امام در خیلی از جاهای ایران، یادگار خاطره است. یادگار میدانی متفاوت، یادآور جایی كه همه به هم پیوند می‌خورند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پرسه‌ای‌ در‌ میدان ‌امام ‌همدان
میدان ‌امام ‌همدان


میدان امام در خیلی از جاهای ایران، یادگار خاطره است. یادگار میدانی متفاوت، یادآور جایی كه همه به هم پیوند می‌خورند. رابطه انسان‌هایی كه دوشادوش یكدیگر فارغ از نسبت خانوادگی یا پست سازمانی‌شان با یكدیگر قدم می‌زنند، خرید می‌كنند و البته در خیلی از شهرهای ایران، میدان امام جایی است كه مسیرهای مختلف و خیابان‌های مختلف به افراد حق انتخاب می‌دهد.

میدان امام همدان نیز میدان خاطره‌هاست. بنایی كه فاصله زیادی تا صد سالگی ندارد، هنوز مركز شهر است، هنوز خیلی از خیابان‌ها از آن منشعب می‌شود. جنب و جوش دارد، میدان امام همدان؛ حتی اگر شب یلدا باشد و باد سردی از بلندای الوند بوزد و تا پوست و استخوان نفوذ ‌كند، باز هم این میدان پابرجاست و پر از شور و پر از همدانی‌هایی است كه زمستان را سوغات می‌برند.

میدان ‌امام ‌همدان

طرح و نقشه این میدان توسط مهندس معمار آلمانی کارل فریش تهیه و اجرا شده‌است. با وجود قدمت تقریبا یک قرن هنوز این میدان موقعیت ارتباطی خود را با خیابان‌ها و بازار همدان حفظ کرده‌است. طراحی و اصول خیابان‌کشی یا انشعاب خیابان‌ها از این میدان دایره شکل، به نحوی است که هر چه شهر گسترده‌تر می‌شود، باز غیر مستقیم زیر نفوذ همین میدان مرکزی شهر است.

اطراف میدان امام همدان، دیدنی كم نیست. از آنجا همه جا نزدیك است؛ اما بیشتر از هر چیز خودش دیدنی است؛ جایی كه می‌توانی مردم شهر را بشناسی از فقیر و غنی. از كسی كه بی‌محابا می‌تواند خریدهای چند ده‌ هزار تومانی كند در این میدان پیدا می‌شود تا مردمی كه برای خرید باید اندكی با دقت‌تر به جیب‌شان توجه كنند

بناهای اطراف میدان هم شبیه ساختمان های میدان حسن آباد تهران و به سبک “باروک”‌ ( سبکی که در قرن 19 و 20 در اروپا معمول بوده) ساخته شده است- از این میدان شش خیابان سی متری منظم با زاویه 60 درجه منشعب می شود.

این میدان مربوط به دوره پهلوی است و در همدان، محل تقاطع خیابان شهدا تختی واقع شده و این اثر در تاریخ 22 تیر 1379 با شمارهء ثبت 2712 به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

اطراف میدان امام همدان، دیدنی كم نیست. از آنجا همه جا نزدیك است؛ اما بیشتر از هر چیز خودش دیدنی است؛ جایی كه می‌توانی مردم شهر را بشناسی از فقیر و غنی. از كسی كه بی‌محابا می‌تواند خریدهای چند ده‌ هزار تومانی كند در این میدان پیدا می‌شود تا مردمی كه برای خرید باید اندكی با دقت‌تر به جیب‌شان توجه كنند.

میدان ‌امام ‌همدان

كارشناسان بر این باورند كه میدان امام همدان كه معمار آن كارل آلمانی بوده است، نماد شهرسازی مدرن همدان است. این میدان كه به ثبت ملی رسیده با میدان حسن‌آباد تهران بی‌شباهت نیست. همان كلاهك‌هایی كه در اطراف میدان حسن‌آباد تهران مشاهده می‌شود با اندكی تغییر در میدان امام همدان نیز خودنمایی می‌كند؛ آجركاری‌های ساده و برجسته بانقوش هندسی، گچبری‌های سردر پنجره‌ها با نقوش انسان و حیوان و پنجره‌های چوبی از جمله آثاری است كه اطراف میدان خودنمایی می‌كند.‌ یكی از مهم‌ترین دلایلی كه باعث نگه داشتن جایگاه میدان امام همدان شده این است كه سایر خیابان‌های اصلی شهر از این میدان آغاز می‌شود‌ .‌

فقط گنجنامه و آرامگاه بوعلی‌سینا و غار علیصدر از دیدنی‌های همدان نیستند، میدان امام همدان نیز از همین جنس دیدنی‌هاست بویژه برای آنان كه دوست دارند دوشادوش مردم قدم بزنند و با مردم هر شهری زندگی كنند. این فرصت همیشه دست نمی‌دهد بویژه اگر مسافر باشی، اما قدم زدن در این میدان كمك می‌كند كه تمام شهر همدان را در یك وسعت كوچك ببینی و البته رستوران‌های خوب و مردمانی مهربان هم پذیرای شما مهمانان عزیز هستند.

فراوری: الهام مرادی

بخش گردشگری تبیان


برگرفته از جام جم، همدان دروازه تمدن